تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
آذربایجان شرقی

جاهای دیدنی بناب | آذربایجان شرقی 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جاهای دیدنی بناب

در این مقاله از مجله گردشگری و سفر تاپ تراول تصمیم گرفتیم تا شما را با جاهای دیدنی بناب که یکی از شهرهای واقع در استان آذربایجان شرقی می باشد آشنا کنیم. بدون شک خیلی از شما نام بناب به گوشتان خورده است یا برای یک بار هم که شده طعم لذیذ کباب بناب را چشیده اید، پس در ادامه با ما همراه باشید تا با جاهای دیدنی بناب آشنا شوید

مختصری درباره شهرستان بناب بدانید :

شهرستان بناب در فاصله حدودا 120 کیلومتری از شهر تبریز و در جنوب غربی استان آذربایجان شرقی واقع شده است.بر اساس نشانه ‌ها و آثار شناخته شده در شهر بناب، قدمت تاریخ و تمدن این شهر به 6000 سال قبل می‌رسد این محل به دلیل داشتن آب و هوای معتدل و بارندگی ‌های سالیانه و زمین ‌های مسطح و هموار و قرار گرفتن اراضی در دامنه ‌های سهند و سواحل دریاچه ارومیه محلی مناسب برای اسکان بشر بوده ‌است. آثار به دست آمده از حفاری‌ های قره تپه گزاوشت و قیزلار قلعه سی (قلعه دختران) که یکی از نود و سه تپه باستانی می‌باشند و همچنین وجود سی و شش غار مربوط به یکدیگر (معماری صخره‌ای صور) که نشانگر زندگی‌ های دسته جمعی در دوران ماقبل تاریخ است. همچنین کشف آثار قدیمی مانند ظروف سفالین، فلزی و نشانه ‌های تمدن شهری تا عمق چند متری زمین، این سابقه طولانی را تأیید می‌کند.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

این نکته را در نظر داشته باشید که یکی از جاذبه های شکم گردی در شهر بناب ، کبابهای خوشمزه این شهر می باشد پس حتما در سفرهای خود به این شهر از طعم کبابهای آن لذت ببرید

پل پنج چشمه

پل پنج چشمه  یکی از پل های تاریخی شهرستان بناب می باشد که زمان ساخت آن به دوره حکمت صفوی بر میگردد که در بخش مرکزی، روستای صور واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۰۸۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

جاهای دیدنی بناب

روستای صور

این روستا یکی از توابع شهرستان بناب است و خانه ‌های آن به‌صورت معماری‌ صخره‌ای‌ا ند. خانه‌ های این روستا در دره ‌ای زیبا ساخته شده ‌اند و رودخانه ای که نیز از میان آن می‌گذرد آب مورد نیاز کشاورزی و دامداری اهالی را تأمین می‌کند. آب آشامیدنی اهالی روستا به ‌وسیله چشمه ‌ای در روستا تأمین می‌شود. غارهای تاریخی از دیگر جاذبه‌ های دیدنی این روستا می باشند.

جاهای دیدنی بناب

مسجد زرگران بناب

مسجد زرگران بناب  از غرب به بازار قدیمی حاج تقی و بازار مسگران و آهنگران متصل است و در سالیان نه چندان دور در مسیر جاده بین ‌المللی شمال به جنوب کشور قرار داشت. در مسیر جلوی مسجد حدود ۱۰ کاروانسرای مسافرتی و تجارتی بودند که با احداث جاده جدید فعلی، این راه رونق خود را از دست داده است.

جاهای دیدنی بناب

تالاب قره قشلاق بناب

تالاب قره قشلاق بناب که به دلیل زیبائی و تنوع گونه های جانوری و گیاهی به عروس تالابهای شمالغرب کشور شهرت یافته است، یکی از تالابهای اقماری و چسبیده به دریاچه ارومیه است که محل زیست پرندگان مختلف به شمار می رود.از ﺟﻤﻠﻪ وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی‬‬‫ ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻬﻢ ﺗﺎﻻب ﻗﺮه ﻗﺸﻼق ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ویژه ﺟﻐﺮاﻓﯿﺎﯾﯽ و ﻗﺮار ﮔﺮﻓتن آن در ﺟﻨﻮب و ﺟﻨﻮب ﺷﺮﻗﯽ درﯾﺎﭼﻪ اروﻣﯿﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ‬‬ ‫ﺧﻮد ﯾﮑﯽ از ﭘﺎرک ﻫﺎی ﻣﻠﯽ ﺑﺴﯿﺎر ﺣﺎﺋﺰ اﻫﻤﯿﺖ ﮐﺸﻮراﺳﺖ.زﯾﺒﺎﯾﯽ ﻫﺎی ﺗﺎﻻب ﺑﻪ حد ّی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎزدﯾﺪ‫ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن آنرا ﺑﻬﺸﺖ ﭘﺮﻧﺪﮔﺎن ﻧﺎﻣﮕﺬاری ﮐﺮده اﻧﺪ این تالاب به دلیل وجود گونه های جانوری و گیاهی کم نظیر اهمیت بسیار دارد و از سال ۱۳۶۴ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شده است.

جاهای دیدنی بناب

از دیگر جاهای دیدنی بناب میتوان به موارد زیر اشاره نمود :

حمام مهرآباد بناب : یکی از حمام های قدیمی این شهر با معماری دوره صفوی می باشد که امروزه میزبان موزه مردم‌ شناسی جنوب سهند است، تا سال ۱۳۷۵ در مالکیت بخش خصوصی بود. این بنا توسط شهرداری بناب تملک شد و جهت مرمت در اختیار میراث فرهنگی آذربایجان شرقی قرار گرفت.

کبوتر خانه امیر فرهنگی : این مکان به اواخر دوره قاجار تعلق دارد و در بناب، خیابان شهید باهنر واقع شده است. با سه طبقه، از طبقه بالای بنا به‌عنوان نگهبانی، از طبقه وسط برای نگهداری کبوتر و از طبقه پایین آن به‌عنوان خانه‌باغ استفاده می‌شد.


مقالات بیشتر بحوانید :


 


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *