تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
خراسان جنوبی

جاهای دیدنی بیرجند را بیشتر بشناسید 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جاهای دیدنی بیرجند

در این مقاله از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با جاهای دیدنی بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی آشنا خواهیم کرد. پس اگر قصد سفر به خراسان جنوبی را دارید تا آخر این مقاله با ما همراه باشید

مختصری درباره شهر بیرجند بدایند :

یکی از شهرهای شرقی ایران و مرکز استان خراسان جنوبی، بیرجند است، شهری بسیار قدیمی با جاذبه‌ های گردشگری متنوع و تماشایی .


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

بیرجند نخستین شهر در ایران است که دارای سازمان آبرسانی بوده و بنگاه آبلوله بیرجند به عنوان اولین سازمان آبرسانی ایران شناخته می‌شود. این شهر همچنین دومین شهر در ایران است که در سال ۱۳۰۲ و پیش از تهران از لوله‌کشی آب شهری برخوردار گردید.باغ اکبریه یکی از بناهای تاریخی شهر در نشست سی و پنجم یونسکو در سال ۲۰۱۱ میلادی به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

مدرسه شوکتیه در این شهر، سومین مدرسهٔ آموزش به سبک نوین – بعد از دارالفنون تهران و رشدیه تبریز است. به علت موقعیت سیاسی و استراتژیک بیرجند، سومین فرودگاه کشور در سال ۱۳۱۲ پس از قلعه‌ مرغی و بوشهر در این شهر ساخته شد و تا پیش از جنگ جهانی دوم، کنسولگری‌ های انگلستان و روسیه در بیرجند مشغول فعالیت بوده‌ اند.

اگر هنوز خراسان جنوبی را ندیده‌ اید و به بیرجند سفر نکرده‌ اید، وقت آن رسیده برای سفر به بیرجند برنامه‌ ریزی کنید.پس با ما همراه باشید تا با جاهای دیدنی بیرجند بیشتر آشنا شوید

باغ اکبریه

عمارت و باغ اکبریه یکی از بناهای تاریخی زیبای شهر بیرجند است که در دوره ی قاجاریه و توسط شوکت الملک در دو طبقه بنا نهاده شده است. این باغ در انتهای خیابان معلم در روستای اکبریه که از توابع استان خراسان جنوبی است قرار گرفته است. باغ اکبریه با گسترش شهری بیرجند اکنون در داخل شهر قرار دارد. این باغ یکی از باغ هایی است که به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

باغ اکبریه بیرجند

قلعه فورگ

قلعه فورگ ارگی است در روستای فورگ از توابع شهرستان درمیان در استان خراسان جنوبی. این قلعه در ۵ کیلومتری درمیان قرار دارد. این بنا در در زمره ۱۰ قلعه تاریخی مهم کشور و از آثار مهم و قابل توجه ایران است که علاوه بر جایگاه ملی، ظرفیت ثبت در فهرست میراث جهانی را داراست.

آدرس : استان خراسان جنوبی – شرق شهرستان بیرجند- 5کیلومتری بخش درمیان

قلعه فورگ

 عمارت کلاه‌ فرنگی

عمارت کلاه فرنگی بیرجند یکی از جاهای دیدنی بیرجند به شمار می آید. این عمارت به نام قصر بی بی عروس مابین محلی ها مشهور است. این بنا در سه طبقه ساخته شده است مقرنس کاری و گچ کاری های آن خوب و مهندسی شده طرح ریزی شده اند. در اطراف آن فرصت مناسبی برای پیاده روی خواهید داشت. معماری این بنا کمی با معماری اصیل ایرانی در تضاد است و اگر طاق های ضربی شکل آن نبودند به راحتی می توان گفت با عمارتی کاملا فرنگی روبه رو هستیم.

آدرس : خیابان مطهری در بیرجند

جاهای دیدنی بیرجند

بازار بیرجند

بازار بیرجند دارای کوچه‌هایی تنگ و در پاره‌ای از اماکن آن معماری سنتی قدیمی است که این معماری نشان از اصالت و قدمت دیرینه این بازار دارد.

همچنین این بازار دارای کاروانسراهای قدیمی است. به‌طوری که سابقه این کاروانسراها به بیش از ۳۰۰ سال پیش می‌رسد. هم‌جواری این بازار با مرزهای کشورهای پاکستان، افغانستان و حتی هندوستان آن دوران باعث تبدیل شدن این بازار به بازار شاخص منطقه و شرق کشور شده است. در آن دوران بازرگانان هندی به بیرجند می‌آمدند و ادویه هندی را وارد بازار بیرجند می‌کردند.

جاهای دیدنی بیرجند

باغ شوکت‌ آباد

این باغ از املاک امیر اسماعیل‌خان شوکت‌ الملک بوده و به‌عنوان سکونتگاهی ییلاقی استفاده می‌شده و به دلیل آنکه وی وارث و فرزندی نداشت اموال او به برادرش محمدابراهیم خان رسید و بعدها توسط اسدالله علم، وزیر دربار وقف شد. از بخشی از این باغ به‌عنوان موزه تاریخ طبیعی و حیات‌وحش بیرجند استفاده می‌شود و بخشی دیگر به رستوران سنتی تغییر کاربری داده است.

باغ شوکت‌آباد در ۱۰ کیلومتری شرق بیرجند، در کنار راه بیرجند به زاهدان در روستای شوکت‌آباد استان خراسان جنوبی قرار دارد.

جاهای دیدنی بیرجند

آبشار گیوک

یکی از ویژگی های منحصر به فرد بیرجند، وجود آبشارها و چشمه های متعدد در این شهر کویری است. یکی از این آبشارها گیوک می باشد و در منطقه ای که فراوانی گل و سبزی دیدی می شود، قرار گرفته است. آبشار گیوک نامش را از روستایی که در مجاورش قرار دارد و به همین نام می باشد، گرفته است.

آدرس : این آبشار از ابتدای جاده بیرجند به خوسف و در کنار شهرک صنعتی ، مسیری فرعی به سمت جنوب واقع شده که پس از گذشتن از روستاهای دهنو ، زینی و نوکند ، به گیوک منتهی می شود .

جاهای دیدنی بیرجند

از دیگر جاهای دیدنی بیرجند میتوان به موارد زیر نیز اشاره نمود :

بنای تاریخی خواجه خضر : بنای تاریخی خواجه خضر بیشتر از آنکه  زیبایی داشته باشد، جایگاه اجتماعی و سیاسی بالایی دارد. این بنای تاریخی که در زمره جاهای دیدنی بیرجند برای خود جایی باز کرده است روزگاری محل خواندن نماز میت بوده است

موزه میراث پهلوانی : موزه میراث پهلوانی یکی از جاهای جالب بیرجند است. فضای داخلی آن زورخانه است. خانم ها شاید از این موزه خوب استقبال کنند چرا که در شرایط عادی رفتن به زورخانه های واقعی برای آنها کمی ناشدنی به نظر می رسد.

آبشار چهارده: یکی دیگر از آبشار های بیرجند که تبدیل به جاذبه گردشگری این شهر شده است، آبشار چهارده می باشد نکته مهم در مورد این آبشار ارتفاع آن می باشد که به هفت متر می رسد آبشار در روستای چهارده با خانه های سنتی و زیبا که همگی با سنگ ساخته شده اند قرار دارد.

بند دره : این سد پرآب که در اواخر دوره زندیه احداث شده است در انحصار کوهستان های آن منطقه می باشد و این مایه حیات با سخاوتمندی که دارد هم از دره بالا وهم دره پایین عبور میکند و شهرت نامش به بند دره هم همین موضوع می باشد.

باغ امیر آباد: به برکت وجود همین سد ها و آبشار ها در دل کویر، باغ و بوستان های متعددی در این منطقه رشد کرده است، باغ امیرآباد با ساختمان قدیمی که تزیینات و کنده کاری های قدیمی که بر پیکره آن نقش بسته بیانگر هنر معماری اصیل ایرانی می باشد در 5کیلومتری غرب بیرجند خودنمایی می کند باغی که انواع درختان کاج در آن منظره ای دل انگیزی را به وجود آورده است

باغ بهلگرد: این باغ با درختان متنوع و سرسبز که دارای عمارتی با اتاق های متعدد و ستون های مستحکم است در فاصله 30کیلومتری شرق بیرجند و در روستایی به همین نام قرار دارد.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *