تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, خراسان رضوی, مشهد

جاهای دیدنی تایباد استان خراسان رضوی را بیشتر بشناسید 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جاهای دیدنی تایباد

در این مقاله از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با جاهای دیدنی تایباد که یکی از شهرهای مرزی استان خراسان رضوی و در شمال شرق کشور قرار دارد آشنا خواهیم کرد. پس اگر قصد مسافرت به استان خراسان رضوی دارید تا آخر این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر درباره دیدنی های تیاباد بدانید

مختصری درباره شهرستان تایباد بدانید :

تایباد از شهرهای استان خراسان می باشد که در شرق این استان و در نزدیکی مرز ایران و افغانستان قرار دارد. این شهر در ۶۰ کیلومتری جنوب تربت جام و ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع شده‌ است. تایباد در مسیر ارتباطی تربت جام و فریمان به مشهد متصل می‌شود. زبان مردم شهر تایباد فارسی است و به گویش فارسی دری صحبت می‌کنند.شهرستان تایباد به دلیل هم‌مرز بودن با کشور افغانستان در مرز دوغارون از اهمیت بسیاری برای مبادلات کالا برخوردار است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

تایباد درگذشته «مغول‌آباد» «باخرز»، «طیبات»، «طایباذ»، «تائی آباد»، «تائب آباد»، «تایاباد»، «تایاباذ»، خوانده می‌شده است. نام نخستین این شهر «مغول آباد» بوده،‌ که مغولان در اوایل سده ۷هجری قمری هنگام ورود به این ناحیه، آن را به نام خود خواندند. بعدها این محل، در اثر شیوع طاعون خالی از سکنه و ویران شد.

سال‌ها بعد، بار دیگر مردم در آنجا ساکن شده شهر را آباد کردند. نام «طیبات» به سبب سکونت شمار زیادی از عالمان، عارفان و مردان پاک از جمله شیخ زین‌الدین ابوبکر (پیر تیمور لنگ) در این شهر به آن اطلاق شده است. مردم محل بر این باورند که در شهر تایباد و پیرامون آن، بادی می‌وزد که مدت وزش آن در یک شبانه‌روز، دوازده ساعت است، یعنی نیمی از یک شبانه‌روز که آن را «تای» می‌نامند. از این‌رو به این شهر «تای باد» گفته‌اند.

مزار مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی

مهمترین شاخص تاریخی شهر تایباد ایوانی رفیع و مزین به کاشیکاری و کتیبه های زیباست که امروزه در کنار گورستان قدیمی شهر در خیابان مولانای غربی واقع است و موید ارادت و توجه به شخصیت عرفانی مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی از مشایخ صوفیه و عرفای سده هشتم هجری است.مدفن مولانا زین الدین ابوبکر در میان محوطه این مجموعه تاریخی قرار دارد که درخت پسته کهنسالی سایه های خود را بر آن گسترده است.در مجاورت آن نیز مسجد و ایوانی زیبا به انضمام دو حجره دو طرفه در طرفین و با فضای داخلی به صورت شاه نشین صلابت خاصی به این مجموعه بخشیده است.از ویژگیهای مهم این بنا کتیبه آجری بر زمینه کاشی فیروزه ای ایوان به خط ثلث به قلم جلال الدین محمدبن جعفر است.معماری بنا در سال 848هجری قمری به پایان رسیده و بانی آن ‘پیر احمد خوافی’ وزیر بادرایت شاهرخ تیموری بوده است.در ابتدای ورود به مجموعه، آب انباری وجود دارد که ساختار معماری آن بدون پاشیر است و با رشته پلکان به صورت مستقیم به داخل مخزن منتهی می شود.بنایی واقع در میانه گورستان مجاور این مکان نیز منسوب به آرامگاه شیخ علی پدر زین الدین ابوبکر است.

جاهای دیدنی تایباد

غیاثیه شاهرخ

مدرسه خرگرد از ابنیه قرن نهم هجری قمری است که در روستای خرگرد خواف‌ واقع شده و در سال ۸۴۸ هجری قمری احداث شده است. بانی مدرسه خواجه غیاث‌الدین پیراحمد خوافی‌وزیر سلطان شاهرخ بهادر تیموری است و معماران آن استاد قوام‌الدین و غیاث‌الدین شیرازی بوده‌اند. این‌ مدرسه چهارگوش چهار ایوان دارد و شامل ۳۲ حجره فوقانی و تحتانی است و صحن و حجره‌های آن دو طبقه است.

جاهای دیدنی تایباد

میل آجری کرات

میل آجری کرات از آثار دوران سلجوقی است و در سر راه کاروان‌ها قرار داشته که از ایالات قهستان به سمت شرق در حرکت بوده اند و این میل علامتی برای راهنمایی کاروان‌ها و مسافران تجاری و بازرگانی بوده است. شکل ظاهری مطّبق این مناره، با دیگر مناره‌ها مقداری تفاوت دارد و بسیار شبیه مناره جام در شرق شهر هرات است. میل کرات دارای ۲۵ متر ارتفاع و ۲۰ متر محیط قاعده است و دارای ساختار دو قسمتی می‌باشد، به طوری که بخش تحتانی ۸ ضلعی و بخش فوقانی آن استوانه است.قسمت‌های فوقانی میل کرات با ارتفاع حدود ۱۰ متر به شکل استوانه است که قدری کج شده است. آجر کاری و نقوش هندسی آجری هنوز روی این میل مشخص است.

جاهای دیدنی تایباد

رباط عباس آباد

این رباط تاریخی در فاسله ۲۸ کیلومتری شمال غربی شهر تایباد و بر کناره راه قدیمی این شهر به تربت جام قرار دارد. بنای مزبور مشتمل بر دو حیاط،به انضمام ایوان، ایوانچه، اتاقکهاو آب انبار می باشد و بقایای معماری آن حکایت از گذشته ای با عظمت در سایه امنیت دارد. فضای داخلی اتاق ها در عین سادگی مکان مناسبی برای اقامت کاروانیان و مسافران خسته از راه بوده است. از دیگر ویژگی های این رباط وجود عنصر تدافعی (سنگ انداز) در بخش فوقانی ورودی آن است و در مجموع بنای آن از یادگارهای معماری دوره صفوی است.

جاهای دیدنی تایباد

رباط سنگی

بقایای این رباط سنگی که به فاصله کمی از میل تاریخی کرات و آن سوی جاده تایباد به خواف قرار دارد ،در گذشته توقفگاه کاروانیان و مسافران این ناحیه بوده است. قرائن معماری و آوارهای باقی مانده از رباط نشان می دهد ورودی بنا دارای طاقی سرپوشیده است که به حیاط مرکزی آن منتهی می گردد و آبگیری سنگی نیز برای تامین آب مصرفی کاروانیان و احشام در آن تعبیه شده بود . سفالهای پراکنده پیرامون این رباط سنگی موید بنیان اثر در دوره سلجوقی و استفاده از آن تا دوران تیموری است.

جاهای دیدنی تایباد

آرامگاه خواجه عبدالله

شیخ‌الاسلام ابواسماعیل عبدالله بن ابی‌منصور محمد معروف به «پیر هرات» و «پیر انصار» و «خواجه عبدالله انصاری» و «انصاری هروی»، دانشمند و عارف بود.وی از اعقاب ابوایوب انصاری است که صحابه پیغمبر بود. مادرش از مردم بلخ بود و عبدالله خود در هرات متولد شد و از کودکی زبانی گویا و طبعی توانا داشت چنانکه شعر فارسی و عربی را نیکو می‌سرود و در جوانی در علوم ادبی و دینی و حفظ اشعار عرب مشهور بود و مخصوصاً در حدیث قوی بود و امالی بسیار داشت و در فقه روش امام حنبل را پیروی می‌کرد

جاهای دیدنی تایباد

شهر تاریخی مالین

تپه های مشرف بر شهر باخرز واقع در ۵۰ کیلومتری شمال غربی تایباد حکایت گر وجود شهری بزرگ، آباد و پر رونق در صدر اسلام است.این مکان که روزگاری به شهر مالین مشهور بود در داخل حصاری دایره شکل قرار داشته و محل کهن دژ آن امروزه به صورت تپه ای مرتفع دیده می شود.بنا بر منابع و متون کهن مالین روزگاری کرسی باخرز قدیم و در سده چهارم هجری شهری آباد بود و غله و پارچه فراوان از آن ناحیه صادر می شد. این شهر در اوایل سده هفتم هجری ۱۶۰ آبادی داشته است.

جاهای دیدنی تایباد

روستای پشته

این روستا در فاصله ۵۰ کیلومتری غرب تایباد و ۲۵ کیلومتری کرات و در محدوده بخش مرکزی تایباد در میان کوههای باخرز واقع گردیده است. طبیعت بکر و کوهستانی و شکل معماری روستا که در دامنه کوه قرار گرفته و خانه های روستایی به صورت پلکانی از دامنه کوه به سمت قله ی کوه ساخته شده اند که بدین شکل مهمترین جاذبه ی گردشگری روستا را بوجود آورده اند.

جاهای دیدنی تایباد

تنگل و بند استای تایباد از جاهای دیدنی تایباد

تنگل و بند استای منطقه‌ ای کوهستانی در شهر تایباد است که از مهم‌ترین جاهای دیدنی تایباد و جاذبه های طبیعی به حساب می آید. تنگل دره‌ ای زیبا و سرسبز است که از درختان میوه وحشی پوشیده شده. بند استای آبگیری چشم‌نواز است که زیبایی منطقه را چند‌ برابر کرده. قلعه سنگی و مسجد جامع روستای استای از جاذبه‌ های دیدنی نزدیک به این منطقه‌ اند.

جاهای دیدنی تایباد

سوغات تایباد

سوغات تایباد بافته هایی از پارچه های نخی است که به شکل انواع حوله در بازار شهر به همراه  لباس های محلی به فروش می رسد. تایباد به سبب  داشتن سفره گسترده آب هایزیر زمینی از کشاورزی قابل توجهی برخوردار است؛ اما مهمترین محصول این شهرستان خربزه تایباد است که شیرینی آن زبانزد خاص و عام می باشد. که در شهرهای استان خراسان و کشور طرفداران زیادی دارد اگر در فصل تابستان به این منطقه سفر کردید پیشنهاد میکنیم حتما طعم خربزه های تایباد را امتحان کنید.

جاهای دیدنی تایباد


مقالات بیشتر بخوانید :


 


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *