تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, خراسان شمالی

آشنایی با جاهای دیدنی جاجرم، استان خراسان شمالی 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جاهای دیدنی جاجرم

در این مقاله از معرفی دیدنی های استان خراسان شمالی شما را با جاهای دیدنی جاجرم که یکی از شهرستان این استان می باشد آشنا خواهیم کرد.پس اگر قصد سفر به خراسان شمالی را دارید تا آخر این مقاله با ما همراه باشید

مختصری درباره شهرستان جاجرم بدایند :

جاجرم یکی از شهرستان های واقع در استان خراسان شمالی می باشد که در فاصله حدودا 133 کیلومتر از بجنورد ( مرکز استان خراسان شمالی ) قرار دارد که از شمال به شهرستان مانه و سملقان، از غرب به شهرستان گرمه، از جنوب به استان سمنان، از جنوب شرق به استان خراسان رضوی، از شرق به شهرستان اسفراین و از شمال شرق به شهرستان بجنورد محدود می­شود.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

آغاز شکل‌ گیری این شهر به همان زمانی که در تمدن‌ های تپه حصار دامغان، تپه سیلک کاشان و تپه یحیی بوده‌ است، می‌رسد که باید حداقل قدمتی ۴ الی ۵ هزار سال داشته باشد و حتی در سده‌ های بعد از هجرت نیز همچنان از نظر آب و هوایی از موقعیت خوبی برخوردار بوده‌ است که باعث دوام و گسترش این ناحیه گردیده‌ است. چنان‌که در فرهنگ آنندراج آمده‌ است «جاجرم نام ولایتی است در خراسان، قصبه‌ای معمور و آباد و قلعه بزرگی دارد که در وسط واقع است و اطراف آن بساتین و مزارع دارد»

کهن‌ ترین و شاخص‌ ترین جاهای دیدنی جاجرم مسجد جامع جاجرم می باشد که در مجموعه بافت قدیمی این شهرستان واقع شده‌ است.

جاجرم بخاطر آثار متعدد تاریخی و باستانی یکی از مناطق ارزشمند و شایان توجه باستانشناسی در استان خراسان شمالی است. این منطقه باستانی دارای آثار مهمی همچون محوطه تاریخی تپه پهلوان، تپه حیدران و… با قدمت هفت هزار سال و نیز بنا های با ارزشی نظیر مسجد جامع جاجرم است.

مسجد جامع جاجرم

مسجد جامع جاجرم مربوط به سدهٔ ۴ هجری قمری می باشد ،داخل شهر جاجرم واقع شده و این اثر در تاریخ ۳ بهمن ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت ۱۵۸۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این بنا در داخل شهر جاجرم و در خیابان ۱۵ خرداد جنوبی و فاصله ۲۰۰ متری جنوب شرقی تپهٔ قلعه (نارین قلعه) واقع است. مسجد جامع جاجرم از نوع مساجد شبستانی است و پلان آن، «ابتدایی‌ترین سبک مسجد های چهار ایوانی» می باشد

جاهای دیدنی جاجرم

مقبره علی بن مهزیار

مقبرهٔ علی بن مهزیار در دو کیلومتری شرق جاجرم و در میان قبرستان شهر قرار دارد. گویا در گذشته علاوه بر این بنا چند بقعه تاریخی دیگر نیز در این محل وجود داشته که امروزه اثری از آن‌ها بر جای نمانده‌ است.بنا دارای پلان مربع و عبارت است از یک اتاق که در ارتفاع چهار و نیم متری به وسیلهٔ چهار ترمبهٔ عمیق و چهار طاقنمای تزیینی به هشت ضلعی تبدیل شده و گنبد بنا بر روی آن استوار شده‌است. در هر ضلع و در فواصل بین ترمبه‌ها پنجره‌ای برای تأمین نور فضای داخل تعبیه شده‌است. ورودی بنا در ضلع شمالی آن قرار گرفته و در بالای آن تزیینات مقرنس کاری به چشم می‌خورد. اتاق مقبره در پشت این ورودی واقع است. به‌طور کلی فرم بنا به شکل چهار طاقی است که چشمهٔ طاق‌های شرقی و غربی آن مسدود شده‌است.

جاهای دیدنی جاجرم

حمام قدیمی جاجرم

حمام قدیمی جاجرم نیز یکی از بناهای دوره صفوی است که در بافت فرسوده شهری و به فاصله نزدیکی در پای دامنه جنوبی تپه نارین قلعه و در شمال مسجد جامع جاجرم  واقع شده‌است. این حمام به صورت نیمه زیر زمینی ساخته شده و از بخشهای مختلف شامل رختکن یا سربینه، گرمخانه، خزینه، آب‌ انبار و قسمت‌ های بیرونی شامل گلخن و منبع آب گرم تشکیل شده‌است. در بخشهایی از کف گرمخانه نقوش زیبای اسلیمی و ختایی بر سنگ نقش شده که در نوع خود منحصربه‌ فرد است.

جاهای دیدنی جاجرم

امامزاده ابراهیم روستای دربند

بنای امامزاده ابراهیم در یک کیلومتری شمال روستای دربند از توابع بخش سنخواست جاجرم واقع است. این بنا در کنار جادهٔ آسفالته‌ای، که روستای دربند را به روستای جوشقان متصل می‌کند قرار گرفته‌ است و به اعتقاد اهالی، مدفن امامزاده ابراهیم، برادر علی بن موسی الرضا است.

جاهای دیدنی جاجرم

روستای دشت

روستای دشت یکی از مناطق خوش آب و هوا و ییلاقی شهرستان جاجرم است که در ۸۵ کیلومتری شهرستان جاجرم در حاشیه جاده اصلی مشهد- بجنورد- استان گلستان قرار دارد. این روستا به خاطر وجود جاذبه‌ های طبیعی، تاریخی و فرهنگی و همچنین برخورداری از جاذبه‌ های سنتی و صنایع دستی با ارزش و کهنی مانند شالبافی و قالیبافی، که همچنان در میان ساکنان این روستا باقی مانده است، از شاخص‌ ترین روستاهای این شهرستان و به عنوان روستای هدف گردشگری است. وجود آثار تاریخی با ارزش چون قزلر قلعه و سردابه‌های زیبا و همچنین ارتفاعات و کوه‌ های مرتفع و نیز چشمه‌ های پر آب و درختان جنگلی مناطقی چون چشمه جنگلی ییلاق، چشمه گلزار و سرچشمه سردار از مهم‌ ترین مناطق دیدنی این روستا به شمار می‌آیند. سوغات محلی این روستا، تخمه آفتاب‌گردان است که در منطقه به وفور کاشت می‌شود.

جاهای دیدنی جاجرم

روستای طبر

طبر نام روستایی است از توابع بخش جلگه شوقان شهرستان جاجرم در استان خراسان شمالی.این روستا در دهستان طبر و در ۵۰ کیلومتری جنوب غربی شهر بجنورد قرار دارد. آثار تاریخی زیادی در این روستا وجود دارد که نشان از قدمت طولانی آن دارد.در روستای طبر بیشتر مردم به کشاورزی و دامداری مشغول اشتغال دارند و عمده محصول کشاورزی آنها گندم، جو و انگور است.

جاهای دیدنی جاجرم


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. محمد

    من عاشق سفر به اقصی نقاط کشورم چون معتقدم هرمنطقه ای هر اقلیمی آب و هوای خاص خودشو داره مثلاً همین استان خراسان شمالی یه آب و هوای خاصی داره مخصوصاً شهرجاجرم که از سمت شمال غرب به استان گلستان میخوره و قسمتی از جنگل گلستان یاهمون جنگلهای هیرکانی در این شهرقرارداره

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *