تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
هرمزگان

جاهای دیدنی رودان | بهشت گمنام جنوب ایران 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

شهرستان رودان از شهرستان‌های استان هرمزگان در جنوب ایران است. و مرکز آن شهر رودان (دهبارز) است.شهرستان رودان از شمال به حاجی آباد، از شمال شرقی به فاریاب (گلاشکرد)، از شرق به کهنوج و منوجان، از جنوب شرقی و جنوب به میناب و از غرب به بندرعباس محدود می‌شود. رودان در قدیم به نام «رودکان» معروف بوده و وجه تسمیه آن، وجود رودخانه‌های متعدد و پرآب است. آب و هوای این منطقه گرم وخشک است و زمستانی معتدل و تابستانی گرم دارد.شهر رودان پس از بندرعباس و میناب سومین شهر پر جمعیت استان است.در ادامه مطلب همراه تاپ تراول باشید تا با جاهای دیدنی رودان بیشتر بدانید.

درباره شهر رودان

در میان شهرستان‌های استان هرمزگان، شهرستان رودان خودنمایی می‌کند که توانسته با رودخانه‌ها و آبشارهای خود یکی از بهترین مقاصد برای تعطیلات و سفرها باشد. مرکز این شهرستان را شهر رودان تشکیل می‌دهد که تا قبل از 9 اسفند سال 1368 جزو شهرستان میناب بود و از آن زمان به بعد به شهرستانی مجزا تبدیل شد. شهرستان رودان در شرق استان هرمزگان واقع شده و در شمال رودان شهرستان فاریاب، در شمال شرق شهرستان کهنوج و حاجی آباد نیز در شمال غرب رودان قرار دارد؛ همچنین منوجان در شرق، میناب در جنوب و جنوب غربی و در غرب این شهرستان نیز بندرعباس قرار دارد.

اقلیم و شرایط طبیعی رودان

 شهرستان رودان از دو بخش جلگه‌ای و کوهستانی ایجاد شده که بخش جلگه‌ای آن را مناطق مرکزی و جنوبی تشکیل می‌دهد. در بخش کوهستانی رودان نیز ارتفاعات قابل توجهی شهرستان را احاطه می‌کند که در شمال، غرب و شرق شهرستان قرار دارند. شهرستان رودان جوی گرم و خشک دارد و همین موضوع باعث شده تا درجه حرارت این شهرستان بیشتر از دیگر مناطق هرمزگان باشد. متوسط دمای این شهرستان بین 27 تا 28 درجه سانتی‌گراد متغیر است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

آب و هوای رودان

رودان یکی از شهرستان‌های استان هرمزگان است که در شرق این استان واقع شده و با مساحتی بالغ بر 3044.5 کیلومتر مربع خودنمایی می‌کند. با توجه به آنکه در جنوب ایران قرار دارد، باید شاهد آب‌وهوایی گرم و خشک بود. شهرستان رودان حدود 190 متر نسبت دریا ارتفاع دارد و رودخانه‌های بسیاری در این شهرستان جاری است. آب‌وهوایی خشک بر شهرستان رودان حاکم شده و در فصل زمستان می‌توانید شاهد هوایی معتدل و در تابستان با هوایی گرم روبه‌رو باشید. شهرستان رودان از شرق با فاریاب و از شمال شرق با کهنوج همسایه است و حاجی آباد در شمال غربی و منوجان در شرق این شهرستان قرار دارد. در غرب، شهرستان بندرعباس و در جنوب غربی رودان نیز میناب است که باعث شده آب‌وهوای رودان تحت تاثیر شرایط جوی و موقعیت جغرافیایی خود قرار بگیرد.

با توجه به موقعیت و شرایط جوی این شهرستان باید گفت که رودان بالاترین درجه حرارت را در کل شهرستآن‌های استان هرمزگان دارد. در این شرایط می‌توان پی برد که هوای خشک حاکم باعث شده تا میزان رطوبت نسبی شهرستان نسبت به دیگر مناطق استان هرمزگان کمترین درصد را داشته باشد. طی بررسی‌های صورت گرفته و مشاهدات، میزان بارش سالیانه شهرستان رودان به صورت میانگین 250 میلی‌متر بوده و تغییرات دمایی شهرستان نیز بین 27 تا 28 درجه سانتی‌گراد متغیر است.

خوشبختانه وجود منابع آبی بسیار و رودخانه‌های مختلف باعث شده تا هوای این شهرستان مناسب باشد. رودخانه‌هایی نظیر رودخانه آبنما که در 7 کیلومتری شمال شرقی شهر رودان قرار دارد، دو رودخانه برنطین که در 35 کیلومتر شهرستان واقع شده‌اند، یا آبشار کرون که یکی از پرآب‌ترین مناطق این شهرستان زیبا به‌حساب می‌آید و در منطقه کوهستانی باد افشان قرار دارد. آبشار سونخور نیز یکی از آبشار‌های بسیار زیبا در شهرستان رودان به‌شمار می‌آید که توانسته بر شرایط آب‌وهوایی این شهرستان اثر بگذارد و به دلیل فعالیت همیشگی خود، حتی در روزهای سرد زمستان، باعث شده تا هوای این منطقه بسیار دل‌انگیز باشد. این آبشار در 25 کیلومتری رودان قرار دارد و در فصل زمستان بیشترین آب را به سمت پایین سرازیر می‌کند

صنایع دستی و غذاهای محلی رودان

در این شهرستان زیبا و بی‌نظیر صنایع دستی بسیار خاصی وجود دارد که می‌توانید به عنوان سوغاتی از آن‌ها استفاده کنید و از غذاهای لذیذ محلی لذت ببرید. صنایع دستی موجود در شهرستان رودان شامل سفالگری، حصیربافی، شک‌بافی، سوزن‌دوزی، بادله‌دوزی، خوس‌دوزی و… می‌شود. اگر بخواهید شکم‌گردی کنید و از غذا و خوراکی‌های خاص و خوش‌طعم رودان لذت ببرید باید از جلابی، کنگ شانه زده، خرماشیره، خرمالکی، خرما مالیده، رنگینه، چنگال، انواع ترشی، مربا و… تست کنید و طعمی متفاوت را امتحان نمایید. مرباهای پرطرفدار شهرستان رودان شامل انبه، هویج، خرما، لیمو و… می‌شوند و ترشی انبه یکی از پرطرفدارترین ترشی‌ها در این شهرستان است که انصافا طعمی بسیار دل‌انگیز دارد.

جاهای دیدنی رودان

مناطق گردشگری و تاریخی رودان

رودان منطقه‌ای به‌حساب می‌آید که دیدنی‌ها و رودخانه‌های مختلفی دارد و توانسته موقعیتی عالی برای گردش باشد. وجود باغ‌های سرسبز و خوش آب‌وهوا باعث شده تا بتوانید منظره‌ای زیبا را شاهد باشید. جاذبه‌های دیدنی و مناطق دل‌انگیز بسیاری نظیر پل رودخانه آبنما، دو رودخانه برنطین، نازدشت، کهنوج بالا، فربوری، آبشار کرون و آبشار سونخورو وجود دارد که می‌توانید از حضور خود در آن‌ها لذت ببرید.

آثار تاریخی و با ارزشی در این شهرستان خودنمایی می‌کنند که می‌توانید به قدمت و اصالت این شهرستان پی ببرید. سنگ نوشته‌های بادافشان یکی از خاص‌ترین جاذبه‌های تاریخی رودان است که بر روی سنگ‌های موجود به خط میخی نوشته‌اند و نقاشی‌هایی بدیع خودنمایی می‌کنند که بسیار خاص و منحصربه‌فرد هستند. از دیگر آثار باستانی و تاریخی شهرستان رودان می‌توان به قلعه کمیز، تم مارو (تپه خیرآباد)، قلعه دختران، زیارتگاه امامزاده سید سلطان محمد، کوه زندان، امامزاده شاه قطب‌الدین حیدر، پل آبنما، کلات کهنه، باغ و کاخ شاه نازدشت،  قبرستان گبرها، جلگه موری و… اشاره داشت.

سنگ نوشته های بادافشان

در منطقه ای به همین نام در فاصله 25 کیلومتری شمال رودان، روی سنگ های ستبر کلماتی به خط میخی و نقاشی هایی بدیع وجود دارد که قدمت آنها به دوران ایلامی و آشوری می رسد.

جاهای دیدنی رودان
جاهای دیدنی رودان

قلعه کمیز

در فاصله 12 کیلومتری شرق رودان، قلعه‌ای که نشان هویت و پایمردی مردم این سامان است، نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. در قدیم چون اغلب نقاط رودان را آب فرا گرفته بوده، مردم در این قلعه مستحکم سکونت داشته‌اند. مهم‌ترین اقوام در قلعه کمیز خبر از نبردهای متعدد قوم دهبارز با دشمنان خارجی می‌دهد، با این حال این قلعه مهم‌ترین منطقه گردشگری شهرستان رودان می‌باشد.

جاهای دیدنی رودان
جاهای دیدنی رودان

قلعه دختران

این قلعه در فاصله 5کیلومتری شمال دهبارز و منتهی الیه کوی گرم واقع است، این قلعه که در حال حاضر به ویرانه ای مبدل شده به وسیله سنگهای بزرگی بنا گردیده که وجود سنگرهای سنگی متعددی در اطراف قلعه و غاری در پایین آن نشان دقت و توجه خاص ساکنان قلعه به بالا بردن ضریب امنیتی پناهگاهشان می باشد.گفته می شود این قلعه توسط دختر یکی از بزرگان اقوام گذشته رودان اداره می شده است .

جاهای دیدنی رودان
جاهای دیدنی رودان

امامزاده سیدسلطان محمد

براساس اسناد تاریخی نسب شریف امامزاده سیدسلطان محمد، به امام موسی بن جعفر(ع) می رسد. بقعه این امامزاده در روستای زیارت پیرچوگان در فاصله 45 کیلومتری رودان قرار دارد. وجود زیارتگاه امامزاده سید سلطان محمد در روستایی به همین نام باعث شد که این روستا در سال 91 به عنوان یکی از 10 منطقه نمونه گردشگری در کشور انتخاب شود.

جاهای دیدنی رودان
جاهای دیدنی رودان

قبرستان گبره

درسراسر رودان آثار زیادی از گورهایی به چشم می خورد که با کلمات وخطی شبیه به میخی هر بیننده ای را به عمق تاریخ گذشته رودان راهنمایی می نماید، به گفته پیشینیان این قبرستانها مربوط به ساکنان اولیه این خطه بوده وهزاران سال نیز قدمت دارند.جاهای دیدنی رودان

 کوه زندان

مکان بسیار صعب العبوری است که گویا در قدیم مخصوص زندانیان سیاسی بوده است. برای رسیدن به آن باید از راه های باریک بدنه کوه رد شد. مسیر عبور از تونل باریک و تاریکی که به صورت هلالی در بدنه کوه حفر شده به گونه ای است که با اندک غفلتی امکان سقوط به اعماق دره وجود دارد. بعد از این تونل، شکاف غار قرار دارد که پس از عبور از آنجا می توان وارد قلعه شد. 12 اتاق در بدنه کوه زندان حفر شده است.

آبشار کرون

جاهای دیدنی رودان
جاهای دیدنی رودان

آبشار کرون در نزدیکی شهرستان رودان در استان هرمزگان واقع است. رودان در قدیم به نام «رودکان» معروف بوده و وجه تسمیه آن، وجود رودخانه‌های متعدد و پرآب است. آب و هوای این منطقه گرم وخشک است و زمستانی معتدل و تابستانی گرم دارد. این منطقه یکی از مهمترین اماکن گردشگری شهرستان رودان به شمار می‌آید.

چهار دهنه ای رودان

در فاصله ای 15 کیلومتری شهرستان رودان پلی با چهار دهنه واقع شده است و صد متر بالاتر روستایی با همین نام وجود دارد .رودخانه ای با بارانهای فصلی از زیر این پل می گذرد که هم مردم روستا و هم مسافران و مردم شهرستان جهت تفریح به این منطقه می آیند و از آن استفاده می کنند. کوههای اطراف و رودخانه جاری و باغ های مجاور آن چشم انداز بسیار زیبایی به این منطقه داده است.

فاصله بندرعباس تا رودان

برای آنکه بتوانید خود را از شهرستان رودان که یکی از شهرستآن‌های استان هرمزگان است به بندرعباس برسانید باید فاصله‌ای بالغ بر 107 کیلومتر را طی کنید. اگر ترافیک بر مسیر بین رودان و بندرعباس حاکم نباشید حداکثر 2 ساعت زمان نیاز دارید تا به بندرعباس برسید. بندرعباس در غرب رودان قرار دارد و مسیری بسیار سهل میان رودان و بندرعباس وجود دارد. برای رسیدن به بندرعباس تنها یک مسیر وجود دارد که شما را در زمانی کوتاه به بندرعباس می‌رساند و می‌توانید به کمک نقشه‌های هوایی از آن مسیر بهره ببرید.

جاهای دیدنی روداندر زمان رسیدن از رودان به بندرعباس باید خود را به بزرگراه کهنوج-بندرعباس برسانید و آن را امتداد دهید تا به بندرعباس برسید. در مسیر خود به سمت بندرعباس از شهرهای بسیاری عبور می‌کنید که شامل گزکی حسین لنگی، پشتکوه، لردو، جلابی، چاه فعله شرقی، دهنوبالا، باغو و… می‌شوند.

برای رسیدن به بندرعباس می‌توانید وسایل نقلیه مختلفی را انتخاب کنید. راحت‌ترین آن‌ها بدون شک اتومبیل شخصی است اما اگر بخواهید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید، اتوبوس گزینه‌ای عالی و به‌صرفه است. روزانه چندین اتوبوس مختلف و باکیفیت راهی بندرعباس می‌شوند که می‌توانید با تهیه بلیط آن‌ها، خود را از رودان به بندرعباس برسانید. برای تهیه بلیط اتوبوس هم می‌توانید از شرایط حضوری استفاده کنید و هم به صورت اینترنتی بلیط خود را تهیه نمایید. متاسفانه ریل قطار بین رودان و بندرعباس وجود ندارد و نمی‌توانید از قطار برای رسیدن به بندرعباس بهره ببرید. تاکسی نیز می‌تواند وسیله نقلیه مناسبی باشد تا خود را به مقصد برسانید.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. فریدون

    رودان بهشت گمنام جنوب ایران با مردمی خونگرم و جذاب و دوست داشتنی
    اینجا به جرات میگویم اجداد ما کشاورزی مدرن را به جهان صادر کرده اند
    عشق منی رودان
    مهندس فریدون زارعی مزرعه تحقیقاتی علوم دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *