تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
خراسان رضوی, مشهد

با جاهای دیدنی سبزوار، خراسان رضوی بیشتر آشنا شوید 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جاهای دیدنی سبزوار

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی اطراف مشهد شما را با جاهای دیدنی سبزوار که یکی از شهرهای خراسان رضوی است آشنا خواهیم کرد. پس اگر تصمیم دارید تا به استان خراسان سفر کنید تا آخر این مقاله با مجله سفر و گردشگری تاپ تراول همراه باشید تا بیشتر با مکان های دیدنی سبزوار آشنا شوید.

مختصری درباره شهر سبزوار بدانید :

یکی از شهرهای استان خراسان رضوی می باشد که در فاصله حدودا 240 کیلومتری از مشهد و در غرب استان قرار دارد که محلی های این شهر به آن بیهق نیز می گویند. سبزوار از مهم‌ترین مراکز جمعیتی، دانشگاهی، فرهنگی، اسلامی و تاریخی شمال شرق ایران به‌شمار می‌آید و به عنوان یکی از نمادهای تاریخ و علم ایران مطرح شده‌است .مراکز علمی و دانشگاهی و همچنین حوزه‌های علمیه این شهر از قدمتی دیرینه برخوردارند. این شهر خاستگاه اندیشمندان بزرگی در ادوار مختلف تاریخی بوده‌است و شاعران و نویسندگان بزرگی نیز به دنیای علم و ادب معرفی کرده‌است که ابن یمین فریومدی و محمود دولت‌آبادی از جمله آن‌ها هستند. تاریخ‌ن گار بزرگ ایران ابوالفضل بیهقی نیز منسوب به این شهر است


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

در این مقاله به معرفی جاهای دیدنی سبزوار خواهیم پرداخت. آشنا شدن با لیست دیدنی های سبزوار به شما این امکان را می دهد که سفر خود را بهتر و دقیق تر برای سفر به این شهر تاریخی برنامه ریزی کنید.

روستای بلاش آباد

از جاذبه های گردشگری سبزوار میتوان به روستای بلاش آباد اشاره نمود. این روستا از ییلاقات معروف سبزوار محسوب می شود و با توجه به طبیعت زیبا، آب و هوای مطبوع و پوشش گیاهی غنی، مکانی دلپذیر برای گشت و گذار و سفرهای کوتاه مدت بشمار می رود. که در 15 کیلومتری شمال غربی شهر سبزوار واقع شده است

جاهای دیدنی سبزوار

آبشار برغمد

این آبشار فصلی در 30 کیلومتری سبزوار و در جاده ی اسفراین واقع است. با توجه به طبیعت خشک این منطقه، این آبشار محل مناسبی برای تفرج به شمار می رود و دره ی منتهی به آبشار با درختان زیبای گردو پوشیده شده، این منطقه زیستگاه گونه های مختلف جانوری است. برای رسیدن به محل آبشار باید در حدود نیم ساعت کوهپیمایی کرد.
آدرس: خراسان رضوی، کیلومتر 30 جاده ی سبزوار – اسفراین

جاهای دیدنی سبزوار

یخدان های تاریخی سبزوار

در قسمت جنوبی سبزوار سه بنای تاریخی مخروطی‌شکل قرار دارد که متعلق به دوران قاجار است و یکی از جاذبه های گردشگردی سبزوار. این بناها برای نگهداری از یخ‌ها ساخته شده بوده  و مصالح آن‌ها از جنس خشت‌و‌گل است. یخ‌های ساخته شده در زمستان را برای استفاده در فصل تابستان در این یخدان‌ها نگهداری می‌کردند. یخدان های سبزوار در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند.

جاهای دیدنی سبزوار

کاروانسرای فرامرزخان

این مکان برای استراحت زائران امام رضا (ع)  در دوران قاجار بنا شده است . سازنده این کاروان‌ سرا حاج فرامرزخان سبزواری بوده است. این کاروان‌ سرا به رباط کانون نیز شهرت داشت. در پشت حجره‌ ها مکانی برای اصطبل در نظر گرفته شده است. در حال حاضر قسمتی از رباط کانون به‌عنوان موزه مردم شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جاهای دیدنی سبزوار

خانه باغ اسکویی

این خانه باغ در دوره قاجار در روستای ابارش ساخته شده است. عمارت اسکویی متشکل از هشتی، مطبخ، آب‌ انبار، بادگیر‌خانه و زیر زمین است. نمای خانه با گچ‌ بری و آجر تزئین شده است.

جاهای دیدنی سبزوار

خانه الداغی های سبزوار

خانه الداغی های سبزوار از خانه های تاریخی این شهر است که در دوره قاجار ساخته شده است .این خانه در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۵۹۶۳ به عنوان یکی از آثار ملی تاریخ ایران به ثبت رسیده است ولی در سال ۱۳۹۰ از ثبت آثار ملی درآمد و از پاییز ۱۳۹۵، با هزینه مالک و با نظارت دانشگاه سبزوار در حال مرمت است.

جاهای دیدنی سبزوار

مصلی تاریخی سبزوار

اولین آثار تاریخی سبزوار که قصد معرفی آنرا داریم مصلی تاریخی سبزوار می باشد، این مصلی که در حاشیه شرقی شهر سبزوار قرار دارد در سده هشتم هجری قمری ساخته شده است و در دی ماه ۱۳۵۵ به عنوان یک اثر ملی به ثبت میراث فرهنگی رسیده است. این مصلی در طول عمر خود شاهد حوادث گوناگونی بوده است و در بازه از این زمان نیز به عنوان پناهگاهی برای سربداران مقیم سبزوار بوده است. در حال حاضر از این مصلی برای برگزاری نماز جمعه و نماز اعیاد بزرگ نیز استفاده می شود. مصلی تاریخی سبزوار در ابتدا خاتقاه چند تن از بزرگان سربداریه بوده و بعدها به عنوان جایگاهی برای نمازهای اعیاد بزرگ مورد استفاده قرار گرفته است. این مکان نمازگاهی بوده است که مردم سبزوار از دیر زمان برای برگزاری نمازهای عیدین و جمعه و نیز برگزاری نماز استسقاء بدان جا می ‌رفته‌اند.

جاهای دیدنی سبزوار

از دیگر جاهای دیدنی سبزوار می توان به موارد زیر اشاره نمود :

مصلی تاریخی سبزوار: در دوره ی حکومت سربداران، سبزوار پایتخت مورد علاقه ی آن ها بود، در آن زمان مصلی تاریخی سبزوار خانقاه بزرگان سربداران بود و بعدها از آن به عنوان جایگاهی برای برپایی نمازعیدهای بزرگ استفاده می شد.

آدرس: خراسان رضوی سبزوار، بعد از چهارراه امامزاده یحیی، خیابان بیهق

بقعه امامزاده یحیی: آرامگاهی مربوط به دوره ی قاجار است که در تقاطع خیابان های بیهق و اسرار شمالی واقع شده است.

آتشکده خانه دیو: یکی از جاذبه های دیدنی و تاریخی شهر سبزوار، آتشکده ی آذر برزین مهر یا همان خانه دیو است. این آتشکده که بازمانده از دوران ساسانیان است تا دوره ی سلجوقی مورد استفاده بوده است.

آدرس: خراسان رضوی، روستای فشتنق

آتشکده ی میر مظفر: این آتشکده در روستای بابا لنگر سبزوار واقع شده است و با توجه به شواهد معماری متعلق به دوران پیش از اسلام است. این آتشکده بر بالای کوهی مرتفع و مشرف به منطقه احداث شده است

آدرس: خراسان رضوی، 75 کیلومتری سبزوار، روستای بابا لنگر

آرامگاه بقراط : این اثر تاریخی آرامگاه حاج محمد تقی سبزواری ملقب به “بقراط التولیه” پزشک و ادیب گرانمایه ی سبزواری است.

آدرس: خراسان رضوی، سبزوار، میدان کارگر، جنب دبیرستان مشکاتی

مناره خسروگرد سبزوار : مناره خسروگرد واقع در ۱۰ کیلومتری غرب شهر سبزوار مربوط به قرن ششم هجری قمری است. این میل آجری سال ۵۰۵ هجری قمری به دستور ‘تاج الدوله ابوالقاسم بن سعید’ مصادف با حکومت سلجوقیان احداث شده است.این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *