تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, خراسان جنوبی

جاهای دیدنی فردوس، استان خراسان جنوبی را بیشتر بشناسید 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جاهای دیدنی فردوس

در این مقاله از مجله گردشگری تاپ تراول تصمیم گرفتیم جاهای دیدنی فردوس که یکی از شهرهای استان خراسان جنوبی می باشد را به شما کاربران معرفی کنیم . پس اگر قصد سفر به استان خراسان جنوبی را دارید تا آخر این مقاله با ما همراه باشید

مختصری درباره فردوس بدانید :

شهرستان فردوس در شمال غربی استان خراسان جنوبی قرار دارد که فاصله آن تا مشهد 345 کیلومتر و تا بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی 195 کیلومتر است که در مسیر محور اصلی ارتباطی استان‌ های یزد، کرمان، اصفهان، بوشهر، هرمزگان و فارس به مشهد قرار دارد.این شهر که تا سال 1308، تون نامیده می شده ، امروزه به خاطر انار و زعفران مرغوبش شناخته شده است. وجود محوطه‌ها و تپه‌های باستانی، رونق این ناحیه را تا پیش از اسلام به‌خصوص در عصر تاریخی به اثبات رسانده‌ است و قدیمی‌ترین آثار یافت‌ شده در بررسی‌های باستان‌شناسی شهرستان فردوس توسط باستان‌شناسان میراث فرهنگی خراسان، مربوط به هزاره دوم پیش از میلاد مسیح (ع) است. همچنین آثاری از هزاره اول پیش از میلاد، دوران ساسانیان و دوره‌های مختلف اسلامی در این مکان پیدا شده که تداوم حیات طولانی در این شهر را نشان می‌دهد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

مجموعه تاریخی کوشک

جموعه تاریخی کوشک، شامل مسجد، حمام، حوض‌انبار و آب‌انباری است که در نزدیکی دروازه‌ی قاین در شهر تاریخی تون (فردوس امروزی) قرار گرفته‌اند. مسجد کوشک، قدیمی‌ترین مسجد استان خراسان جنوبی بوده و بر اساس شواهد معماری موجود و فرم پلان، بنای اولیه آن به سده‌های نخست اسلام برمی‌گردد. حمام کوشک، در جلوی ایوان ورودی و به صورت زیرزمینی بوده و متعلق به دوره‌ی تیموری است.

جاهای دیدنی فردوس

آبگرم معدنی فردوس

آبگرم معدنی فردوس، یک چشمه آبگرم با خواص درمانی است که در فاصله حدود ۲۰ کیلومتری شمال شهر فردوس و در حاشیه مسیر ارتباطی فردوس به بجستان و قبل از روستای برون واقع شده است. این آبگرم طبیعی، به دلیل داشتن خواص درمانی، هر ساله پذیرای شمار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است. آبگرم معدنی فردوس در حال حاضر مجهز به دو استخر آب درمانی (زنانه و مردانه)، وان‌های خصوصی، سوئیت‌های اقامتی با تمام امکانات و در مجموع ۲۰۶ تخت اقامتی، اتاق‌های ارزان‌قیمت، رستوران، فروشگاه، شهربازی، فضاهای ورزشی و تفریحی است.

جاهای دیدنی فردوس

قنات تاریخی بلده فردوس

قنات تاریخی بلده فردوس خراسان جنوبی با قدمت مربوط به دوره ساسانی در برگیرنده ۱۶ قنات، ۲ چشمه و مقداری آبهای سرگردان است. این قنات، یک منظومه کامل تاریخی از استحصال آب است نه تنها بخش عمده ای از زمین های کشاورزی نزدیک شهر فردوس را آبیاری می کند بلکه پس از پیمودن ۴۵ کیلومتر، بیش از دو هزار و ۳۸۲ هکتار از زمین های کشاورزی فردوس را سیراب می کند. قنات بلده دارای ۱۵ مادر چاه و چهار دهنه چشمه است که استحصال آب از آن با روش ترکیبی صورت می گیرد.

جاهای دیدنی فردوس

روستای سرند

روستای «سرند» از جمله روستاهای استان خراسان جنوبی از توابع بخش مرکزی شهرستان فردوس است که در فاصله ۲۰ کیلومتر شمال شرق شهر فردوس قرار دارد. این روستا دارای مردمی مومن و متعهد بوده و در تمامی صحنه های مذهبی، سیاسی حضور فعال دارند.

جاهای دیدنی فردوس

کوه سنگ سوراخ

علت شهرت این کوه بیشتر بابت حفره عظیمی است که بعلت فرسایش های آبی در سنگ های آهکی کوه بوجود آمده و قطری حدود ۲۰ متر را دارا است .این حفره که بر فراز کوه قرار گرفته از دیدگاه رهگذران که در مسیر روستای پلوند هستند ویا قصد سفر به سمت ریگ یوز را دارند ، از کنار جاده خاکی که از حدود ۵۰۰ متری آن می گذرند ، به وضوح قابل مشاهده است . در مجاورت ارتفاعات مذکور تپه های شنی مشاهده می شود که بسیار قابل توجه توریستها و گردشگران بوده و مکان مناسبی برای ورزش های بیابانی مانند موتورهای چهار چرخ می باشد .

جاهای دیدنی فردوس

کویر پلند

کویر معروف به دم یوز در 50 کیلومتری غرب شهر فردوس کویری بکر وجود دارد که دارای گونه های جانوری فراوان، تپه های ماسه ای به شکل یوزپلنگ معروف به دم یوز و هم چنین هم جواری اثر طبیعی سنگ سوراخ فردوس از قابلیت های این کویر است.دهکده گردشگری، تفریحی روستای پلند در جوار این کویر واقع شده است. اقامتگاه بومگردی، سفره خانه سنتی، اجرای موسیقی زنده، پخت نان محلی، سافاری، زیپ لاین و … از خدمات و تجهیزات این دهکده گردشگری می باشد

جاهای دیدنی فردوس

از دیگر جاهای دیدنی فردوس میتوان به موارد زیر اشاره نمود :

موزه مردم‌شناسی فردوس :  این موزه در حمام تاریخی خیروز برپا شده است، شامل دو بخش «آداب و رسوم حمام» و «مشاغل سنتی» شهر قدیم فردوس می‌شود.

قلعه‌ ی حسن‌ آباد فردوس : این قلعه با نام قلعه دختر فردوس نیز شناخته می‌شود، از فرقه اسماعیلیان به‌ جای مانده است و به سده‌ های ششم و هفتم هجری قمری تعلق دارد.

مدرسه علیا : این مدرسه در اواخر دوره صفویه توسط میرعلی بیک در فردوس بنا شد. تا پیش از زلزله، این مکان مورد استفاده طلاب بود. معماری این مدرسه در نوع خود کم‌ نظیر و نمای ورودی آن بسیار زیبا است.

شهر تاریخی تون : در جنوب غربی شهر فردوس امروزی قرار گرفته‌ است. شهر تاریخی تون، از شهرهای بزرگ سرزمین خراسان محسوب شده که دارای پنج دروازه بوده و به عنوان یکی از بزرگ‌ ترین شهرهای حکومتی نقش مهمی در اقتصاد منطقه داشته‌ است.

مسجد جامع تون : که امروزه بیشتر مسجد جامع قدیم نامیده می‌شود، از جمله جاهای دیدنی فردوس است که در محوطه‌ ی باستانی تون در جنوب غربی این شهر قرار دارد.

کوه قلعه فردوس : کوه قلعه فردوس کوهی است که در ۱۰ کیلومتری جنوب شهر فردوس قرار داشته و محل یکی از قلعه‌ها و دژهای مهم اسماعیلیه و مرکز استقرار این فرقه در ایالت قهستان و در جنوب خراسان بزرگ بوده است. قلعه واقع در قله این کوه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آرامگاه امامزادگان محمد و ابراهیم : بنایی تاریخی مربوط به دوره صفوی است که در محدوده‌ی شهر تاریخی تون در جنوب غربی شهر فردوس و در فاصله چند متری جنوب مسجد جامع واقع شده‌ است.


مقالات بیشتر بخوانید :


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *