تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار


روسیه, مسکو

جاذبه های گردشگری مسکو ، روسیه 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جاهای دیدنی مسکو

در این مقاله از وب سایت مجله گردشگری تاپ تراول درباره جاهای دیدنی مسکو سخن خواهیم گفت . پس اگر قصد سفر به روسیه و شهر زیبای مسکو را دارید تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

مختصری درباره شهر مسکو بدانید :

مسکو ، پایتخت روسیه ، شهر زیبایی است که با تاریخ و فرهنگ این کشور، عجین شده است. شهری که آن را با کلیساهای زیبا و گنبدهای رنگارنگ، میدان سرخ ، کاخ بزرگ کرملین و موزه‌ های دیدنی و متعدد می‌شناسیم. گوشه و کنار این شهر تاریخی، میزبان جاذبه‌ های گردشگری و آثار معماری باشکوه است؛ شهری که در آن، حتی ایستگاه‌های مترو هم به زیبایی قصرهای مجلل، تزیین شده‌اند.

 


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

این شهر، یکی از سرزنده‌ترین و پرهیجان‌ ترین شهرهای روسیه و اروپا است که بیش از ۱۰ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند. جاذبه‌ های زندگی شهری مثل مراکز خرید بزرگ و باشکوه، در خیابان‌ های جذاب و دیدنی آن به چشم می‌خورند.

جاهای دیدنی مسکو
جاهای دیدنی مسکو

مسکو ، قلب تپنده‌ی روسیه و شاهد وقایع تاریخی گوناگونی است که این کشور تجربه کرده است. همین تاریخ پر فراز و نشیب باعث شده که این شهر از نظر جاذبه‌های گردشگری مثل آثار معماری و موزه‌ها و آثار تاریخی و فرهنگی، بسیار غنی و جالب توجه باشد. کلیساهای زیبا، بناها و قصرهای تاریخی، میدان‌های قدیمی، موزه‌های دیدنی، گالری‌های هنری و ایستگاه‌های مترو مسکو، تنها گوشه‌ی کوچکی از جاذبه‌های این شهر دیدنی است. در ادامه با مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری مسکو آشنا می‌شویم که در سفر به این شهر زیبا می‌توانید برای سر زدن به آنها برنامه‌ریزی کنید.

میدان سرخ

میدان سرخ بیش از ۵۰۰ سال است که در مرکز مسکو و البته در مرکز حوادث و رویدادهای تاریخی آن قرار دارد. ساختمان‌های باشکوه و ارزشمند اطراف آن، تاریخ پرحادثه‌ی شهر را یادآوری می‌کند. در همین مکان، کلیسای جامع سنت باسیل به دستور ایوان مخوف ساخته شده است. بعدها آرامگاه لنین به این میدان اضافه شده است.

جاهای دیدنی مسکو
جاهای دیدنی مسکو

این میدان به شکل تاریخی خود مرمت شده است و حفظ و نگهداری می‌شود. کاخ کرملین یکی دیگر از جاذبه‌های اصلی این میدان است. بسیاری از خیابان‌های مهم و اصلی شهر به این میدان منتهی می‌شوند. این میدان، علاوه بر اینکه یک جاذبه‌ی گردشگری مهم در شهر مسکو است، تا کنون میزبان برگزاری کنسرت خواننده‌های مشهوری بوده است. میدان سرخ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

کلیسای جامع سنت باسیل

برج‌هایی با آجر قرمزرنگ و گنبدهای پیازی‌شکل و پیچ در پیچ با آن نمای رنگارنگ و زیبا، از مهم‌ترین ویژگی‌های ظاهری این کلیسای دیدنی هستند که یکی از مهم‌ترین و مشهورترین جاذبه‌ های گردشگری مسکو است و بسیاری از گردشگران، مسکو را با این کلیسا و گنبدهای رنگارنگش می‌شناسند. این کلیسا به دستور ایوان مخوف ساخته شده است و دارای هشت شاپل یا کلیسای کوچک است. دو کلیسا هم بعدها به آن اضافه شد.  این کلیسا در مرکز مسکو قرار داشت و بلندترین بنای مسکو تا سال ۱۶۰۰ بود. از سال ۱۹۹۰ این بنا به همراه کرملین و میدان سرخ به عنوان یکی از میراث‌های جهانی یونسکو شناخته شده است. منقول است که ایوان مخوف، به قدری تحت تاثیر معماری کلیسای جامع سنت باسیل قرار گرفته‌ بود که دستور داد تا چشم‌های معمار آن، پوستنیک یاکلووف را کور کنند تا دیگر نتواند بنایی به آن زیبایی طراحی کند، تا روزی رقیب این سازه نشود.
جاهای دیدنی مسکو
جاهای دیدنی مسکو

کلیسای جامع دورمیشن

این کلیسا در اصل در سال ۱۳۲۶ پایه‌گذاری شده و در سال ۱۴۷۰ به دست معمار ایتالیایی یعنی Aristotle Fioravanti، به سبک رنسانس، بازطراحی شده است. این کلیسا برای چندین قرن، میزبان برگزاری مهم‌ترین مراسم مذهبی و رسمی روسیه بوده است از جمله تاج گذاری ایوان مخوف در سال ۱۵۴۷ و خاکسپاری شهدا و پیروان کلیسای ارتدکس. بعد از اینکه پایتخت در سال ۱۷۱۳ به سن پترزبورگ منتقل شد، این کلیسا باز هم اهمیت خود را حفظ کرد اما در سال ۱۹۱۸ توسط کمونیست‌ها بسته شد. از سال ۱۹۹۰، مراسم مذهبی دوباره در کلیسا برپا شد. ستون‌های سفید و گنبدهای طلایی و فضای داخلی بسیار زیبای کلیسا باعث شده که یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری مسکو باشد. اگر به تاریخ و معماری علاقه دارید، در سفر به مسکو بازدید از این کلیسا را به هیچ عنوان از دست ندهید.

جاهای دیدنی مسکو
جاهای دیدنی مسکو

موزه‌ی هنرهای زیبای پوشکین

موزه‌ی دولتی هنرهای زیبای پوشکین مجموعه‌ای ارزشمند از ۵۰۰ هزار اثر هنری را از زمان بازگشایی‌اش در سال ۱۹۱۲ تا به امروز جمع‌آوری کرده است. این مجموعه در ابتدا به عنوان یک مجموعه‌ی آموزشی ساخته شده، اما بعدها گسترش پیدا کرده و به موزه‌ای ارزشمند تغیر یافته است. مجموعه‌های ارزشمند آثار امپرسیونیست، پست امپرسیونیست و مدرنیست این موزه در یک گالری به نام هنر اروپایی و آمریکایی قرن نوزدهم و بیستم نگهداری می‌شود.  موزه در ابتدای تاسیس به افتخار الکساندر سوم، تزار روسیه به ‌نام موزه‌ی الکساندر سوم نام‌گذاری شد. پس از انقلاب ۱۹۱۷ روسیه و سقوط دودمان رومانوف، نام موزه به موزه‌ی هنر غربی تغییر یافت و در نهایت در سال ۱۹۳۷، دولت روسیه نام موزه را به افتخار صدمین سال درگذشت الکساندر پوشکین به نام کنونی تغییر داد.
جاهای دیدنی مسکو
جاهای دیدنی مسکو

جاهای دیدنی مسکو
جاهای دیدنی مسکو
موزه‌ی پوشکین دارای یکی از با ارزش‌ترین مجموعه‌های هنری از نقاشانی مانند ساندرو بوتیچلی، لوکاس کراناخ پدر، رامبرانت، رافائل، ادگار دگا، پل سزان، پل گوگن، پیر آگوست رنوآر، تئودور روسو، آنری دو تولوز- لوترک، آندره دورن، کامی پیسارو، ونسان ون گوگ و پابلو پیکاسو است.

تالار نمایش بولشوی

تالار بولشوی یکی از مهم‌ترین  افتخارات فرهنگ و هنر روسیه است. این تالار از مشهورترین تالارهای جهان برای اجرای باله و اپرا است. تالار بولشوی در سال ۱۷۷۶ میلادی، به دستور کاترین کبیر، در منطقه تورسکوی مسکو، بنیان گذاشته‌ شد.

جاهای دیدنی مسکو
جاهای دیدنی مسکو

مسکو
جاهای دیدنی مسکو
سالن سه بار در سال‌های ۱۸۰۵، ۱۸۱۲ و ۱۸۵۳ آتش گرفت و به کلی در آتش سوخت، اما هربار عمارت بازسازی شد. در نهایت ساختمان کنونی در سال ۱۸۲۵ در مسکو بنا شد. باله‌ی «دریاچه‌ی قو» اثر چایکوفسکی، نخستین‌بار در سال ۱۸۷۷ در تالار بولشوی روی صحنه رفت. در حال حاضر تالار بزرگ، گنجایش ۱۷۵۰ تماشاگر را دارد و صحنه‌ی اصلی آن از هفت سطح جداگانه و مجزا تشکیل شده ‌است.

نگارخانه ترتیاکوف (Tretyakov)

نگارخانه ترتیاکوف اولین بار در سال ۱۸۵۶ شکل گرفت زمانی که پاول ترتیاکوف، مجموعه‌ی نقاشی‌های خود را برای اولین بار به نمایش گذاشت. امروزه این گالری یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های هنری دنیا را در اختیار دارد. بیش از ۱۳۰ هزار اثر هنری در این گالری نگهداری می‌شود. علاقه‌مندان برای بازدید کامل از این نگارخانه باید از ۵۲ تالار موزه که هر یک به دوره‌ی زمانی ویژه‌ای تعلق دارد عبور کنند. تابلوهای گنجینه‌ی هنری ترتیاکف نه تنها از دیدگاه هنری بلکه از نظر اجتماعی هم جالب توجه است. از روی تابلوها می‌توان با آداب و رسوم زندگی مردم روسیه در سده‌های گذشته آشنا شد.

این مجموعه‌ی ارزشمند، در آغاز با نمایش و نگهداری شمایل ترسیم شده توسط هنرمندان ناشناس، شکل گرفته است. آثار هنری متعلق به اوایل قرن بیستم به بعد در یک گالری جدید به نام نیوترتیاکوف در نزدیکی همین گالری به نمایش درآمده‌اند.

جاهای دیدنی مسکو
جاهای دیدنی مسکو

ایستگاه‌ های مترو مسکو

مسکو یکی از شهرهای زیبای دنیا است، به قدری زیبا که ایستگاه‌های متروی آن هم به عنوان جاذبه‌ی گردشگری معرفی می‌شوند. این ایستگاه‌ها در سال ۱۹۳۵ به عنوان بخشی از برنامه‌ی دولت برای تبدیل مسکو به پایتخت کمونیسم دنیا، شکل گرفته‌اند.

مسکو
جاهای دیدنی مسکو

مسکو
جاهای دیدنی مسکو
اولین ایستگاه مترو به نحوی ساخته شد که نشان‌دهنده‌ی شکوه شوروی باشد. هزاران کارگر و داوطلب، برای ساخت تونل‌ها دست به کار شدند که در آغاز از وسایل و ابزارهای بسیار ساده استفاده می‌کردند. امروزه این ایستگاه‌های مترو مانند یک موزه‌ی زنده ی زیبا، گردشگران را به سوی خود می‌کشانند. سیستم متروی مسکو، در طول روز ۹ میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند و در حال حاضر ۲۰۶ ایستگاه در قالب ۱۴ خط مترو دارد.

مسکو
جاهای دیدنی مسکو
ایستگاه‌های بزرگ و زیبای مترو که با هدف نمایش شکوه دولت کمونیست حاکم وقت، ساخته شده بودند، با مجسمه‌های مرمری، دیوارهای موزائیک، شیشه‌های رنگین و مانند آن تزیین شده‌اند. بسیاری از ایستگاه‌های مترو در مسکو، مانند ایستگاه کیفسکایا دارای تزئینات مجلل، ستون‌های مرمرین، چلچراغ و کف‌پوش‌هایی از سنگ خارا هستند و بیشتر به کاخ می‌مانند تا ایستگاه قطار.

مسکو
جاهای دیدنی مسکو

صومعه‌ ی نووودویچی (Novodevichiy)

 صومعه‌ ی نووودویچی باشکوه در سال ۱۵۲۵ پایه‌گذاری شده و در سال ۲۰۰۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این صومعه در سال ۱۸۱۲ توسط سربازان ناپلئون تسخیر شد. بعدها قبل از اینکه در دوران کمونیسم به موزه تبدیل شود، به عنوان زندان زنان مورد استفاده قرار می‌گرفت.  برخلاف دیگر صومعه‌های مسکو این صومعه از سده‌ی هفدهم تاکنون دست ‌نخورده باقی ‌مانده ‌است. گورستان نووودویچی یک گورستان مشهور در نزدیکی همین صومعه است که در آن افراد سرشناسی مثل نیکولای گوگول و آنتوان چخوف دفن شده‌اند. صومعه در جنوب غربی بخش تاریخی مسکو قرار دارد. محدوده‌ی آن با دیوار در بر گرفته شده و اطراف آن را پارک‌ها احاطه کرده‌اند.

جاهای دیدنی مسکو
جاهای دیدنی مسکو

اقامتگاه کولومنسکو ( Kolomenskoye )

این اقامتگاه در منطقه‌ای سرسبز در نزدیکی رودخانه واقع شده و اقامتگاه تابستانی مورد علاقه‌ی ایوان مخوف و سزار میخائیل بوده است. هر دو نفر، تغییراتی در جهت بهبود این اقامتگاه انجام داده‌اند اما سزار الکسیس تصمیمی گرفت تا در این منطقه یک کرملین روستایی برای خود بسازد. یک کاخ چوبی عالی با چندیدن بنا و اتاق مجلل در سال ۱۶۶۷ ساخته شد. پس از مرگ او، این کاخ رو به نابودی رفت و توسط کاترین کبیر ویران شد. امروزه این منطقه یکی از مکان‌های تفریحی برای اهالی مسکو است که برای شرکت در بسیاری از فستیوال‌های فضای باز به این منطقه می‌روند.

جاهای دیدنی مسکو
جاهای دیدنی مسکو

کرملین مسکو

کرملین مسکو که غالبا فقط با نام کرملین شناخته می‌شود یک مجموعه‌ی تاریخی دارای استحکامات در قلب مسکو است که مشرف به رود Moskva در جنوب، کلیسای سنت باسیل و میدان سرخ در شرق و باغ اسکندر در غرب واقع شده است. این مجموعه یکی از شناخته‌شده‌ترین کرمیلن‌ها (دژهای روسی) است که ۵ کاخ، ۴ کلیسای جامع و برج و دیوار دارد. یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی این مجموعه، کاخ بزرگ کرملین است. در حال حاضر این مجموعه‌ی تاریخی به عنوان اقامتگاه رسمی رئیس جمهور روسیه مورد استفاده قرار گرفته است.
کرملین
جاهای دیدنی مسکو

کرملین
جاهای دیدنی مسکو
نام کرملین به معنای دژی درون شهر است. البته از این نام گاهی برای اشاره به دولت روسیه هم استفاده می‌شود، درست مثل عبارت کاخ سفید که برای اشاره به دفتر اجرایی رئیس جمهور آمریکا به کار می‌رود. پیش از این از کلمه‌ی کرملین برای اشاره به دولت اتحاد جماهیر شوروی استفاده می‌شد و کرملینولوژی به معنای مطالعه‌ی سیاست‌های شوروی و روسیه است.

پارک گورکی مسکو

پارک مرکزی گورکی یک پارک تفریحی و فرهنگی است. این پارک در مرکز مسکو واقع شده و به افتخار ماکسیم گورکی، نام‌گذاری شده است. این پارک در کنار رود مسکوا و در نزدیکی ایستگاه متروی Park Kultury قرار دارد و در سال ۱۹۲۸ پایه‌گذاری شده است. این پارک ۱۲۰ هکتار وسعت دارد.
مسکو
جاهای دیدنی مسکو

باغ الکساندر مسکو ( Alexander Garden )

این باغ یکی از اولین پارک‌های شهری عمومی در مسکو است که از سه بخش یا باغ جداگانه تشکیل شده است. این مجموعه در کنار دیواره‌های غربی کرملین به طول ۸۶۵ متر کشیده شده است. در هر کدام از این سه باغ، بناهای تاریخی و بناهای یادبود متعددی وجود دارد که هر کدام گوشه‌ای از تاریخ و فرهنگ شهر را معرفی می‌کنند. پارک در سال ۱۸۲۳ افتتاح شده و در تمام طول سال باز است.

جاهای دیدنی مسکو
جاهای دیدنی مسکو

کلیسای جامع مسیح منجی

کلیسای جامع مسیح منجی یک کلیسای ارتدکس روسی در مسکو است و در کرانه‌های شمالی رود موسکوا قرار دارد. این کلیسا فاصله‌ی کمی تا کرملین دارد و با ۱۰۳ متر ارتفاع، بلندترین کلیسای مسیحیت ارتدکس در دنیا است. کلیسای فعلی، دومین سازه‌ای است که در این مکان ساخته شده است. کلیسای ابتدایی در قرن نوزدهم ساخته شده بود و ساخت آن بیش از ۴۰ سال طول کشیده بود. این کلیسا به دستور ژوزف استالین در سال ۱۹۳۱ ویران شد. پس از ویران شدن کلیسا، قرار شد تا در همین مکان، کاخی مجلل به عنوان محل استقرار مجلس قانونگذاری ساخته شود. ساخت بنا در سال ۱۹۳۷ آغاز شد و در سال ۱۹۴۱ به دنبال حمله‌ی آلمان نازی در جریان جنگ جهانی دوم، متنوقف شد. ستون‌های فولادی آن سال بعد جمع آوری شد و ساخت بنا هیچ وقت به سرانجام نرسید. به دنبال انحلال اتحاد جماهیر شوروی، کلیسای فعلی در همان محل در سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ ساخته شد.

جاهای دیدنی مسکو
جاهای دیدنی مسکو

کاخ بزرگ کرملین ( Grand Kremlin Palace )

کاخ بزرگ کرملین بین سال‌های ۱۸۳۷ تا ۱۸۴۹ ساخته شده است. یک گروه از معماران برجسته به سرپرستی Konstantin Thon، این کاخ را طراحی کرده‌اند. این معمار بزرگ، علاوه بر کاخ کرملین، معمار زرادخانه‌ی کرملین و کلیسای جامع مسیح منجی هم بوده است.

کاخ بزرگ کرملین، در زمان‌های گذشته، اقامتگاه تزارها در مسکو بوده است. ساخت این بنا، مستلزم ویران کردن یک کاخ باروک بود که در همین مکان قرار داشت. این کاخ ۱۲۵ متر طول، ۴۷ متر ارتفاع و ۲۵ هزار مترمربع وسعت دارد. این مجموعه‌ی بزرگ شامل یک کاخ قدیمی، ۹ کلیسا از قرن‌های چهاردهم تا شانزدهم و قرن هفدهم و بیش از ۷۰۰ اتاق است. ساختمان کاخ، مستطیل شکل است و یک حیاط داخلی دارد، سه طبقه به نظر می‌رسد، اما در واقع دارای دو طبقه است. ساختمان غربی کاخ، شامل تالار ملاقات‌های دولتی و اتاق‌های خصوصی خانواده‌ی امپراتوری است.

پنج تالار پذیرایی این مجموعه به نام‌های امپراتورهای گذشته‌ی روسیه نام‌گذاری شده‌اند. تالار Georgievsky، امروزه برای ملاقات‌های دولتی و دیپلماتیک و مراسم رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. معاهدات و پیمان‌های بین‌المللی در تالار Vladimirsky، منعقد و امضا می‌شوند.

جاهای دیدنی مسکو
جاهای دیدنی مسکو

کلیسای جامع عید تبشیر (Cathedral of the Annunciation)

این کلیسای جامع، یک کلیسای ارتدکس روسی است و در جنوب غربی میدان کلیسای جامع کرملین مسکو قرار دارد. این میدان، اصلی‌ترین ساختمان‌های مجموعه‌ی بزرگ کرملین را به هم متصل می‌کند. این کلیسا در ابتدا، شاپل یا کلیسای کوچک اختصاصی تزارهای روسیه بوده است.

جاهای دیدنی مسکو
جاهای دیدنی مسکو

موزه‌ ی هنرهای مدرن مسکو

موزه‌ی هنرهای مدرن مسکو، موزه‌ای است که در آن آثار هنری مدرن و معاصر نگهداری می‌شود. این موزه در دسامبر ۱۹۹۹ افتتاح عمومی شد. ایده‌ی این پروژه و اجرای آن برعهده‌ی Zurab Tsereteli، رئیس آکادمی هنر روسیه بود. این موزه در خیابان Petrovka در نزدیکی بولوار Petrovsky در مرکز مسکو قرار دارد. بنای موزه، یک ساختمان قرن هجدهمی به سبک نئوکلاسیک است که معمار مشهور روسی Matvei Kazakov آن را طراحی کرده است.

در دسامبر سال ۲۰۰۳، موزه، گالری‌های خود را به مکان دوم گسترش داد. در این موزه و تالارهای متعدد آن، آثار هنری بسیار ارزشمندی از هنرمندان سراسر دنیا نگهداری می‌شود. هسته‌ی ابتدایی موزه، آثار خصوصی Zurab Tsereteli، موسس و مدیر موزه بوده است. امروزه این موزه فقط یک گالری بزرگ برای نمایش آثار برجسته‌ی هنری نیست و به عنوان یک مرکز آموزشی هنری هم شناخته می‌شود. مدرسه‌ی هنرهای مدرن در کنار این موزه فعالیت می‌کند و در خدمت علاقه‌مندان به هنر است.

باغ وحش مسکو

باغ وحش مسکو، ۲۱٫۵ هکتار وسعت دارد و در سال ۱۸۴۶ توسط یک دانشمند بیولوژیست پایه‌گذاری شده است. در سال ۱۹۱۹ این باغ وحش، ملی شد و در سال ۱۹۲۲ مالکیت آن به شهر مسکو واگذار شد و از آن زمان کنترل و اداره‌ی آن در اختیار مقامات شهر مسکو است.

این باغ وحش هنگام تاسیس، ۱۰ هکتار وسعت داشت و در آن ۲۸۶ حیوان نگهداری می‌شد. در سال ۱۹۲۶، باغ وحش در زمین‌های اطرافش گسترش یافت و وسعت آن به ۱۸ هکتار رسید. بنای اصلی باغ وحش چوبی بود و در سال ۱۹۹۰، مرمت و بازسازی شد. بخش‌های جدیدی مثل پل، یک ورودی بزرگ به شکل قصر صخره‌ای و بخش‌هایی جدید برای نگهداری حیوانات به مرور زمان به آن اضافه شده است.

جاهای دیدنی مسکو
جاهای دیدنی مسکو


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *