تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, خراسان جنوبی

با جاهای دیدنی نهبندان بیشتر آشنا شوید 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جاهای دیدنی نهبندان

در این مقاله از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با جاهای دیدنی نهبندان آشنا خواهیم کرد. پس اگر قصد سفر به استان خراسان جنوبی را دارید تا آخر این مقاله با ما همراه باشید

مختصری درباره شهرستان نهبندان بدانید :

شهرستان نهبندان یکی از شهرستان‌های استان خراسان جنوبی واقع در شرق ایران است.این شهرستان به اقتضای موقعیت طبیعی آن و مجاورت با کویر، دشتی نسبتاً وسیع واقع شده‌ است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

این شهرستان، از نظر ناهمواری، در شمال شامل ارتفاعاتی است که ارتفاع قله‌های آن به 2500 متر می‌رسد. کوه سرخ، کوه بیدمشک و کوه بوبک از جمله این ارتفاعات هستند. شهرستان نهبندان از شمال به کوه‌ های کم‌ ارتفاع بهاران و شهرستان بیرجند، از شرق به کوه‌ های گرم و کشور افغانستان و شهرستان زابل، از غرب به بلندی‌ های کوه‌ های چشمه، شاهکوه، کوه هاری و کرمان و از جنوب به دامنه کوه‌ های استند و استان‌ های سیستان و بلوچستان محدود می‌شود. آب‌ و هوای نهبندان به‌ دلیل مجاورت با کویر در گروه آب و هوای گرم و خشک قرار دارد.
شهرستان نهبندان دارای دو بخش«مرکزی» و «شوسف»، دو شهر «نهبندان» و «شوسف» و پنج دهستان است.
منطقه نهبندان به‌ دلیل وجود راه‌های اصلی و درجه یک، ارتباط نزدیک با استان‌ های سیستان و بلوچستان و کرمان، نزدیکی به کشورهای پاکستان و افغانستان و بنادر جنوبی کشور به ویژه چابهار و قرار گرفتن بر سر راه‌های مهم بازرگانی استان خراسان یکی از مناطق مهم ارتباطی و تجاری این منطقه است. هم‌ چنین وجود سنگ‌ های ارزشمند در معادن این منطقه در کنار کشاورزی دلیل دیگری مبنی بر اهمیت نهبندان است.
از نظر قومیت مردم این منطقه از تیره پارت‌ها و اقوام آریایی هستند که از زمان‌های قبل از اسلام در این منطقه می‌زیستند. علاوه بر قوم فارس دیگر اقوام ساکن در منطقه بلوچ و عرب هستند. مردم نهبندان با گویش محلی و نزدیک به خراسانی سخن می‌گویند.گویش آن‌ها به گویش سیستانی نزدیک است و بعضی از آن‌ ها نیز به سیستانی سخن می گویند. اکثر مردم نهبندان، مسلمان و شیعه مذهب هستند.

پس در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با جاهای دیدنی نهبندان آشنا شوید

ریگ یلان

ریگ یلان یکی از حیرت‌ انگیزترین بیابان‌های جهان و مقصدهای کویرگردی ایران است و هرچند هنوز اثبات نشده گرم‌ترین هوای زمین را دارد، ولی ناسا اثبات کرده که گرم‌ترین دمای سطح زمین را دارا است. همچنین، بلندترین تپه‌ های ماسه‌ ای دنیا با بیش از ۴۷۵ متر ارتفاع نسبی در ریگ یلان وجود دارد.

جاهای دیدنی نهبندان

قلعه شاهدژ

قلعه شاهدژ ( نهبندان ) مربوط به دوره سلجوقیان اسماعیلیه است و در ۶ کیلومتری شرق نهبندان، بر فراز کوه شاهدژ واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۲۶۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی نهبندان

تالاب کجی نمکزار

تالاب کجی نمکزار در شمال‌غربی روستای چاه دراز و در ۷۵ کیلومتری شهرستان نهبندان قرار دارد. با ۲۲۷۶۵ هکتار وسعت، این تالاب از پدیده‌های منحصر‌به‌‌فرد در شرق کشور به‌شمار می‌رود. با توجه به آبگیری خوب تالاب، در سال حدود ۵۰۰۰ گونه از پرندگان آبزی و کنار آبزی از قبیل مرغابی سرسبز و فلامینگو به این تالاب مهاجرت می‌کنند

جاهای دیدنی نهبندان

آسیاب‌ های بادی نهبندان

آسیاب‌ های بادی نهبندان در دو طبقه ساخته شده‌اند. طبقه فوقانی به بزرگ‌ترین قطعات آسیاب اختصاص داشته و طبق هم‌کف نیز شامل انبارهای نگهداری آرد و گندم بوده است. در طراحی بنای این آسیاب‌ها از نقشه آسبادهای سیستان استفاده کرده‌اند و به‌دلیل نوع کاربری خود، فاقد تزیینات و کاملا ساده هستند.

جاهای دیدنی نهبندان

روستای خوانشرف

روستای «خوانشرف» در ۵ کیلومتری شرقی شهرستان نهبندان در استان خراسان جنوبی قرار گرفته است و از بزرگترین روستاهای شهرستان نهبندان و مرکز دهستان «نه» می باشد. فاصله روستا تا مرکز شهرستان نهبندان ۵ کیلومتر و تا مرکز استان (بیرجند) ۱۹۵ کیلومتر می باشد.آثار تاریخی این روستا عبارتند از: قلعه شاهدژ (لازم به ذکر است افراد آن زمان روی کوه شاه دژ، خانه سازی فراوان انجام داده اند که به قلعه شاه دژ معروف است. این قلعه در دو زمان متفاوت مورد استفاده قرار گرفته و افراد در آن سکونت داشته اند. اول در زمان ماندادیان و زندگی رستم بوده است و زمان دیگر سلجوقیان و فدائیان حسن صباح در آن سکونت داشته اند)، قلعه داخل روستا، آسبادهای خوانشرف (که مربوط به دوره قاجار است )، کوه شاه دژ (که در زمان قدیم موقعیت سوق الجوشی (موقعیت حساس) بسیار مهم بوده است). زبان مردم روستای خوانشرف فارسی نزدیک به دری می باشد.

جاهای دیدنی نهبندان

روستای دهسلـم

روستای دهسلـم واقـع در شهرستـان نهبنـدان و در ۸۵ کیلومتر ی جنوب غربی این شهرستان واقع شده است.وستـای دهسلـم روستایی سر سبـز در دل کویـر است کـه به داشتن نخلستان های سرسبز، معروف می باشد. دهسلم مردمانی خونگرم و مقاوم دارد که در زیر گرمای شدید کویر بهشتی این چنین برای خود ساخته اند. حصیر بافی از جمله صنایع دستی رایج این روستا می باشد.

جاهای دیدنی نهبندان

موزه مردم شناسی نهبندان

موزه مردم‌شناسی نهبندان با وسعتی حدود ۱۸۰۰ متر‌مربع، در خانه سالاری، از خانه‌های تاریخی نهبندان و در بافت قدیمی شهر برپا شده است. خانه سالاری از نوع خانه‌های دو ایوانی محسوب می‌شود. با توجه به سبک معماری، این بنا در اواخر دوره‌ی قاجار ساخته شده است و در دوره‌های بعد قسمت‌هایی را به آن افزوده‌اند. برخی از بخش‌های موزه شامل نمایشگاه عکس‌های بناهای تاریخی، لباس‌های محلی، مراحل کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی، قالیبافی و نخ‌ریسی می‌شود.

جاهای دیدنی نهبندان

از دیگر جاهای دیدنی نهبندان میتوان به موارد زیر اشاره نمود :

مدرسه هدایت نهبندان : این بنا در سال ۱۳۰۷ ه.ش به عنوان نخستین مدرسه شهر نهبندان ساخته شد. این بنا تک ساختمانی است در داخل یک محوطه، کف بنا نسبت به زمین در حدود۶۰ سانتی متر مرتفعتر است.

مسجد چهار فرسخ : مسجد چهار فرسخ دارای پلانی چهارضلعی به طول ۱۰/۱۸ و عرض ۶۰/۱۰ و ارتفاع ۱۰/۴ متر و مساحت ۱۷۵ متر مربع می باشد که کشیدگی این بنا در جهت شمالی – جنوبی است این مسجد دارای فضاهای ورودی ، صحن حیاط ، ایوان های نیمه مسقف وضوخانه و شبستان می باشد .

آبشار کنده گاو : آبشار گنده گاو دراستان خراسان جنوبی واقع است. این آبشار در استان خراسان جنوبی، شهرستان نهبندان، بخش شوسف، منطقه چاهدراز قرار گرفته و دارای طبیعت بسیار زیبا و دیدنی است.

سد شوسف : سد شوسف در فاصله ۳۸ کیلومتری شمال شهرستان نهبندان واقع شده است. آبشار هنگر در بالادست سد شوسف واقع شده است.


مقالات بیشتری بخوانید :


 


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *