تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, زنجان

با جاهای دیدنی هیدج زنجان، زادگاه حکیم هیدجی بیشتر آشنا شوید 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جاهای دیدنی هیدج

در این مقاله از معرفی جاذبه های گردشگری زنجان تصمیم گرفیتم تا شما را با جاهای دیدنی هیدج که یکی از شهرستان این استان می باشد آشنا کنیم. پس اگر قصد سفر به استان زیبای زنجان را دارید با مجله گردشگری تاپ تراول همراه باشید تا بیشتر با مکان های دیدنی هیدج آشنا شوید.

مختصری درباره شهرستان هیدج بدانید :

این شهرستان که زاده گاه حکیم هیدجی است در فاصله 65 کیلومتری از مرکز استان زنجان ( شهر زنجان ) قرار دارد که ار غرب به صائین قلعه و از شرق به شهرستان خرمدره متصل می شود و زبان اکثر مردم این شهر ترکی آذربایجانی می باشد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

این شهر دارای حوزهٔ علمّیهٔ دینی است که قدمت بنای آن به بیش از یک ونیم قرن می‌رسد (مدرسه علمیه هیدج مربوط به اواخر دوره قاجار است و در شهرستان ابهر هیدج، داخل شهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۲ شهریور ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۳۸۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.) و در دوران فعالیت خود منشأ خیر و برکت فراوان بوده و مردان فاضل و ادبای فر هیخته‌ای را در دامان خود پرورده‌است که از جملهٔ آنان می‌توان به مرحوم حکیم هیدجی، مرحوم ملا غلامرضا اصولی، مرحوم ملا نظر علی هیدجی، مرحوم حاج ملا محمد حسین فخیمی (معروف به حاج آخوند) مرحوم حاج شیخ عبدالرحمان محمدی، مرحوم حاج شیخ فضایل فاضلی و شیخ کاظم صدیقی شیخ فرج اله واعظی و … اشاره کرد

آثار تاریخی هیدج می توان به مقبره دگار خاتون یا حیمردان و بنای سقاخانه و حوزه علمیه و مقبره آقا سید باقر ادیب دانشمند و عارف اشاره نمودکه محل آن روبروی حوزه علمیه می باشد.

شهر هیدج جزء بزرگترین تولیدکنندگان کفش کشور می‌باشد که البته در زمینه تولید کفش بچه گانه مقام اول را در کشور دارد شهرک صنعتی هیدج دارای شرکت‌هایی تولیدی در زمینه بسته‌بندی و بوجاری حبوبات و غلات و خوراک دام – تولید لوله – سیم و کابل – صنایع چوب دستمال کاغذی و… می‌باشد.

بنیانگذار حوزه علمیه هیدج از مراجع برجسته وصاحب نام و فردی خیر بنام حاج ملا علی فاضل بوده و به علت وجود حوزه علمیه علما و فضلای بیشماری از این شهر برخاسته اند که در حال حاضر در اطراف اکناف کشورمشغول خدمات علمی و فرهنگی هستند و بنای سقاخانه به به علت گسترش شهر و عدم توجه تخریب گردیده یکی از مراکز چاپارخانه در زمان صفویان در هیدج بوده است که اسبهایی درآن محل نگهداری می شد و چاپارها برای ارسال خبر از نقطه ای به نقطه دیگراز این اسبها استفاده می کردند میرزا تقی خان امیر کبیر در نامه ای به ملا علی فاضلی علاوه برتمجید و تکریم برای حوزه علمیه مقرری تعیین می نماید که این نامه هم اکنون در حوزه علمیه نگهداری می شود.

جاهای دیدنی هیدج

حوزه علمیه علوی هیدج

حوزه علمیه علوی هیدج یکی از با ارزش‌ترین حوزه‌های علمیه کشور با قدمت بیش از یک و نیم قرن است که به دستان آیت‌الله‌العظمی ملا‌علی فاضلی‌هیدجی بنا شده است؛ به طوری که در سال ۱۲۷۵ هجری قمری مرحوم علامه هیدجی پس از مراجعت از سفرهای علمی خویش شروع به احداث حوزه علمیه در هیدج کرده و بدین سبب ملک پدری خویش را فروخته و با همکاری مردم خیر هیدج از جمله مرحوم خان‌علی هیدجی و مرحوم سعادت‌قلی هیدجی، این بنای عظیم را در طی چهار سال بنا نهاد.

این بنا که یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی دوران قاجاریه در استان زنجان است، پس از تأسیس، به محفل عظیم علمی مبدل شده که در منطقه زنجان تا قزوین یکه‌تاز بوده و از سراسر کشور جویندگان و تنشگان علم به آن رجوع می‌کنند.

جاهای دیدنی هیدج

روستاهایی در اطراف هیدج بوده اند که پس از حفر قنات به وسیله ارغون این روستاها به علت وجود آب و به مرور زمان به هیدج کوچ کرده اند که اکنون آثارآنها در اطراف باقی است این روستاها عبارت بودند از : نوده، نجف آباد، چولاری، قصبه، رونجک، کولج، ولیده، خرملوعلی آباد، قلعه نصرالله. از روستاهای شمال انواع سنگ های ساختمانی و گرانیت استخراج و به استان های دیگر حمل می شود و سنگ های ساختمانی این منطقه از مرغوبیت فراوانی برخوردارند ودر نوع خود بی نظیرند.اهالی هیدج به فضل وادب و مهمان نوازی مشهورند ومنطقه اطراف و روستاها بسیار با صفا و سرسبز است و مرحوم حکیم هیدجی نیز در اشعار خود از این محل به خوبی یاد کرده است.


مقالات بیشتر بخوانید :


 


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *