تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
آسیا

جاهای دیدنی پاکستان |یکی از مقاصد گردشگری محبوب در سال۲۰۲۲ 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

کشور پاکستان شاید به عنوان یکی از کشورهای توریستی که دارای امکانات گردشگری است آنقدرها هم به چشم نیاید؛ اما در دسته کشورهای مستقل در جنوب آسیا قرار دارد. پاکستان با طبیعت فوق‌ العاده‌ای که دارد توانسته هرساله جمعیت زیادی از مردم را برای دیدن از مکان‌های دیدنی و تفریحی خود دعوت کند. از مساجد مجلل تا دره و باغ وحش گرفته و شهرهای این کشور همگی از جاذبه‌ های گردشگری به شمار می‌روند و قابل دیدن هستند؛ اما چه مکان‌های دیدنی در پاکستان وجود دارند؟ آیا پاکستان جزء اهداف گردشگری شما به حساب می‌آید؟

موقعیت جغرافیایی کشور پاکستان

مساحت کشور پاکستان به ۹۴۰۸۰۳ کیلومترمربع می‌رسد که نزدیک به وسعت انگلستان و فرانسه است. نواحی شمالی و غربی آن روی فلات اوراسیا و ایران بوده و نواحی شرقی نیز بر فلات هند واقع شده‌اند. پاکستان از سمت شمال شرق با کشور چین در حدود ۱۸۰۹مایل و از سمت شرق با کشور هند حدودا ۵۶۵ مایل و از بخش غربی و جنوب غرب با ایران در حدود ۳۲۵ مایل مرز مشترک دارد.

جاهای دیدنی پاکستان

فصل های مناسب برای سفر به پاکستان

زمان مناسب برای سفر به کشور پاکستان به مقصد شما برای بازدید بستگی دارد؛ اما ماه‌های می و اکتبر از بهترین زمان‌های سفر به این کشور محسوب می‌شوند. زیرا در این زمان آب‌وهوای سراسر کشور خشک است. در صورتی که برای بازدید در ماه ژوئن گرم‌ترین روزهای پاکستان را تجربه خواهید کرد و دما به ۳۱ درجه خواهد رسید. در ژانویه نیز این دما به 10 درجه می‌رسد که پاکستان سردترین زمان را تجربه می‌کند. روزهای مرطوب پاکستان در ماه جولای قابل لمس هستند که بارندگی به ۱۰۰ میلی‌متر می‌رسد.

تاریخ کشور پاکستان

پاکستان تا سال ۱۹۴۷ زیر سلطه کشور انگلیس قرار داشته و در سال ۱۹۵۶ به عنوان کشور جمهوری اسلامی اعلام گردید و قومیت‌های مختلفی چون افغان، اعراب، سیک، ترک، مغول، بلوچ و… به این کشور کوچ کرده بودند. این کشور از تاریخی ۵۰۰۰ ساله برخوردار است. از نظر آب‌و‌هوایی این کشور در دسته کشورهای گرم و بیابانی قرار دارد و در قسمت شمال غربی و شمالی این کشور کوه‌های جغرافیایی واقع شده‌اند.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

پارک ملی دئوسای (Deosai National Park)

از پارک ملی دئوسای با نام سرزمین غول‌ها یاد می‌کنند. فضایی که بهار تماشایی می‌شود، همچنین کوه‌های برفی این منطقه را به یک منظره هیجان‌انگیز تبدیل کرده‌اند؛ اما این منظره برای کسی قابل تصور نخواهد بود مگر آن‌که از آن دیدن کرده باشد. حیوانات متنوعی چون روباه قرمز تبتی، موش خرماهای طلایی و… در این پارک ملی به چشم می‌خورند که پس از پشت سر گذاشتن فصل زمستان در این کشور پدیدار می‌شوند.

موزه کاخ محاتا پاکستان Mohatta Palace Museum

کاخ محاتا در سال ۱۹۲۷ میلادی تاسیس گردید. بنیان‌گذار این کاخ تاجری بزرگ مرواری در پاکستان بوده که به دستور وی این کاخ بنا شده و از اماکن تاریخی این کشور محسوب می‌شود. مساحت کاخ محاتا به دوازده هزار مترمربع می‌رسد که در میان مردمان محلی و بومی پاکستان بسیار مقدس است. یکی از معماران مسلمان هندی به اسم احمد حسین آقا برای ساخت این کاخ بزرگ از سنگ زرد استفاده کرد. پس از گذشت سال‌ها این کاخ و تمامی امکانات آن به موزه تبدیل شده‌ تا اکثریت مردم بتوانند از آن بازدید نمایند.

جاهای دیدنی پاکستان

مسجد فیصل پاکستان Faisal Mosque

مسجد فیصل یکی از بزرگ‌ترین مساجد جهان است که نشانه‌ای از معماری زیبای مساجد جهان به‌ حساب می‌آید. از نظر وسعت این مسجد ۵۰۰۰ مترمربع مساحت داشته و در حدود ۳۰۰ هزار نفر ظرفیت دارد. این مسجد فاقد گنبد بوده و گنبد آن به طرح چادر یا خیمه طراحی شده است. سالنی که در آن نماز اقامه می‌شود مثلثی شکل بوده و مناره‌های باریک در چهار طرف آن قرار گرفته‌اند. در این مسجد لوستر‌های بزرگ، دیوارهای موزاییک‌ شده زیبا و… نیز به چشم می‌خورند. همچنین چراغ‌هایی زیبا در این بنای تاریخی قرار دارند که هنگام نورپردازی زیبایی فضا را دوچندان می‌کنند.

دره کالاش Kalash

از سری جاذبه‌های گردشگری مهم در کشور پاکستان می‌توان به دره کالاش اشاره کرد. دره کالاش در ناحیه chitral کشور پاکستان قرار دارد و از قدمت تاریخی زیادی برخوردار است. این دره یک تمدن بسیار قدیمی یونانی به ‌شمار می‌رود که افراد متعلق به این تمدن را کلاه می‌نامند؛ زیرا دین و فرهنگ خاص خود را دارند. مردم این دره در روستاهای کوچک اطراف تپه‌ها زندگی می‌کنند. همچنین جنس خانه‌های این مردم از چوب‌های خشن بوده و از زندگی بسیار زیبایی برخوردار هستند. از سری جشن‌های مردم این منطقه می‌توان جشنواره فو، جشنواره Uchal و جشنواره Chomos را نام برد.

پارک ملی هینگول (Hingol National Park)

بزرگ‌ترین پارک ملی در پاکستان هینگول نام دارد که در مسیر جاده ماکران قرار گرفته است. مساحت این پارک به صدها مایل می‌رسد. در این پارک کمیاب‌ترین حیوانات و کوه گل‌فشان فعال به چشم می‌خورند که سبب به شهرت رسیدن این پارک شده‌اند. یک واکنش شیمیایی در اثر فعالیت گاز، آب، چشمه‌های آبگرم و برخورد با سنگ ایجاد می‌گردد که باعث به جوش آمدن گل‌های شده و از دهانه کوه خارج می‌شوند.

جاهای دیدنی پاکستان

معدن نمک خورا پاکستان Khewra Salt Mine

معدن نمک خورا از معادن معروف در پاکستان و جهان به شمار می‌رود. از نظر وسعت یکصد کیلومترمربع مساحت داشته و در حدود ۱۹ ورودی به این معدن وجود دارند. هرساله گردشگران زیادی برای برای بازدید از این جاذبه به پاکستان سفر می‌کنند. همچنین این معدن حدودا در ۱۶۰کیلومتری مرکز شهر پاکستان تاسیس شده است. ناگفته نماند که از معدن طی زمان زیادی به عنوان زمین شخصی ماهاراجه‌های هند استفاده می‌شد؛ اما پس از قدرت یافتن هند این معدن به پاکستان واگذار گردید.

شهر لاهور

شهر لاهور دومین شهر بزرگ پاکستان است که جزء مناطق امن این کشور محسوب می‌شود. از اماکن دیدنی این شهر می‌توان به قبر جهانگیر پادشاه امپراتوری مغول، باغ شالیمار که جزء میراث جهانی یونسکو بوده اشاره‌ کرد. به دستور شاه جهان در حدود ۴۰۰ سال پیش این باغ بنا گردیده است. چهارمین مسجد جهان در این شهر قرار دارد که با نام مسجد پادشاهی شناخته می‌شود و در سال ۱۶۷۳ تأسیس شد.

جاهای دیدنی پاکستان

شهر پر رمز و راز موهنجودارو

شهر موهنجودارو معروف به تپه مردگان است. این تپه از آثار باقی مانده از تمدن سند محسوب می‌شود که جزء تمدن‌های هیجان‌انگیز و عجیب به شمار می‌رود. شهر تپه مردگان در سال ۱۹۲۲ توسط مارشال باستان‌شناس انگلیسی در اطراف رود سند کشف شد که قدمت آن به ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد بازمی‌گردد. در این شهر متمدن مسجد، کاخ، کتابخانه، پاسدارخانه، کاخ پادشاهی و… به چشم می‌خورند که زیبایی آن را دوچندان کرده‌اند. همچنین قلعه شاهی لاهور که مربوط به دوره گورکانیان می‌شود در این شهر قرار دارد.

بنای یادبود پاکستان Pakistan Monument

از مراکز گردشگری مهم در کشور پاکستان بنای یادبود است که در این مکان انواع ماکت‌ها و مجسمه‌هایی به چشم می‌خورند که بیانگر فرهنگ، شخصیت و هنر مردم پاکستان هستند؛ که در این مکان اتفاقات مهم تاریخی به روش‌های مختلف برای مردم بیان شده‌اند. این مکان نماد وحدت مردم بوده و بر تپه‌های بزرگ قرار دارد. همچنین بنای یادبود پاکستان از نظر ظاهری همچون گلبرگ و از جنس گرانیت است. گلبرگ‌های این مکان بیانگر چهار استان پنجاب، بلوچستان، سند و خیبر پختونخوا هستند. ناگفته نماند که فرم اصلی این بنا به شکل ستاره پنج نقطه‌ای طراحی گردید.

حمام تاریخی وزیر خان

یکی از اماکنی که در سفر به پاکستان بازدید از آن بسیار پیشنهاد می‌شود حمام تاریخی وزیر خان در شهر دیوار welled است. این حمام با نام حمام سلطنتی نیز شناخته می‌شود که از اماکن مهم برای مردمان بومی و بازدیدکنندگان بین‌المللی به شمار می‌رود. این حمام در زمان حمله انگلستان به عنوان محل زندگی افسران حکومت بریتانیا و اصطبل اسب‌ها مورد استفاده قرار می گرفت که به همین دلیل تمامی نقاشی‌های روی دیوارها پاکسازی شده و دیوار سفید رنگ است. ناگفته نماند در این مکان رستورانی برای اقامت گردشگران در نظر گرفته شده که بسیار مجهز بوده و اکثر گردشگران هنگام سفر به آن مراجعه می‌کنند.

پل معلق دانیور

در اواسط سال ۱۹۶۰ میلادی این پل ساخته شده و بی‌شک یکی از پل‌های ترسناک جهان به‌ شمار می‌رود. ناگفته نماند که اکثریت پل‌های این منطقه در اثر گذر زمان غیرقابل استفاده شده‌اند. از نظر موقعیت مکانی این پل در شمال پاکستان و در بزرگراه کاراکورام قرار دارد. طول پل دانیور به ۱۵۲متر می‌رسد که به عنوان نقطه اتصال بین شهر دانیور و گلوت بالتیسان شناخته می‌شود. شاید باور نکنید؛ اما این پل در حدود ۵۰ سال به عنوان راهی برای رفت‌وآمد مردم شهر دانیور بوده که با وسایل نقلیه از روی آن عبور می‌کردند. با گذشت زمان عبور از این پل خطرناک شده بود و تنها افراد موتورسوار و دوچرخه سوار می‌توانستند از آن عبور کنند.

باغ های شالیمار لاهور

یکی از خاص‌ترین و در عین حال بهترین اماکن‌ گردشگری کشور پاکستان باغ‌های شالیمار هستند که هر گردشگر می‌تواند هنگام سفر به پاکستان از این منطقه دیدن نماید؛ زیرا مواردی که در این باغ به چشم می‌خورند به ندرت در مابقی باغ‌ها قابل روئیت خواهند بود. این باغ توسط فردی به نام علاءالملک که ایرانی نیز بوده تاسیس شده است. نکته مهم این است که باغ‌های شالیمار لاهور به عنوان مجموعه‌ای ایرانی در کشور پاکستان قرار دارند که به دستور شاه جهان در آن سال بنا گردیده‌اند.

تپه های موری پاکستان

این منطقه برای افرادی که در تابستان قصد سفر به پاکستان را دارند بسیار پیشنهاد می‌شود، زیرا یک منطقه ییلاقی است و در تابستان زیبایی‌های آن دوچندان خواهد شد؛ اما اگر دوست‌دار برف و باران هستید منطقه موری در فصل زمستان نیز جای خوبی برای مسافرت به شمار می‌رود. در قدیم از تپه‌های موری برای تفریح اشراف و گردش بریتانی‌ها استفاده می‌شد؛ اما امروزه اکثر مردم در تابستان‌ها برای گذراندن اوقات خود یه این منطقه سفر می‌کنند. همچنین منطقه سرسبز گالیات در این تپه‌ها قرار دارد که هرساله جمعیت زیادی برای بازدید به آنجا سری می‌زنند.

جاهای دیدنی پاکستان

چگونه برای دیدن اماکن دیدنی پاکستان از ایران به آنجا سفر کنیم؟

برای افراد ایرانی که قصد سفر به پاکستان را دارند داشتن ویزای پاکستان جزء ملزومات است. دریافت ویزای پاکستان قبل از رفتن به سفر به شکل الکترونیکی انجام می‌شود. همچنین شما می‌توانید برای برخورداری از سفری آسان مسافرت به صورت هوایی را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید با قطار یا کشتی نیز به این کشور سفر نمایید؛ اما استفاده از هواپیما گزینه مناسب‌تری است.

سخن پایانی

پاکستان کشوری در همسایگی ایران است. شاید با این‌که تعداد کمی از افراد از اماکن گردشگری پاکستان اطلاعاتی داشته باشند؛ اما این کشور با تاریخی 5000 ساله در زمره کشورهایی قرار دارد که جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بسیاری را در دل خود جای داده است که هر کدام گوشه‌ای از تمدن و فرهنگ این کشور را بیان می‌کند. از دره و پارک ملی گرفته تا مساجد مجلل و شهرهای آن همگی دیدنی هستند. شما می‌توانید هنگام سفر به این کشور با تمامی این اماکن گردشگری آشنا شوید.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *