تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
خراسان رضوی, مشهد

با جاهای دیدنی چناران در استان خراسان رضوی بیشتر آشنا شوید 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جاهای دیدنی چناران در استان خراسان رضوی

در این مقاله از معرفی جاذبه های گردشگری شهرهای استان خراسان رضوی شما را با جاهای دیدنی چناران که یکی از شهرهای نزدیک به مشهد می باشد آشنا خواهیم کرد. پس اگر تصمیم دارید تا به استان خراسان رضوی سفر کنید تا آخر این مقاله با مجله گردشگری و سفر تاپ تراول همراه باشید

مختصری درباره شهرستان چناران بدایند :

چناران یکی از شهرهای استان خراسان رضوی می باشد که در فاصله حدودا 50 کیلومتری از شهر مشهد و در مسیر مشهد به قوچان قرار دارد.این شهرستان دارای  هوای گرم در تابستان و هوای سرد در زمستان دارد. از اصلی ترین جاذبه های گردشگری چناران که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند میتوان به منطقه تفریحی و گردشگری اخلمد اشاره نمود اما بجز این منطقه مکان های دیدنی چناران کم نیستند پس در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با جاهای دیدنی چناران آشنا شوید.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

اخلمد

دره آبشار اخلمد در ۱۷ کیلومتری جنوب غربی شهرستان چناران در نزدیکی روستای اخلمد واقع شده است. روستای اخلمد در نزدیکی شهر مشهد قرار دارد و دارای طبیعت بی نظیر و چشم نوازی است .
این دره دارای دیواره های سنگی و پوشش گیاهی متراکم می باشد. در دره اخلمد باغات فراوانی وجود دارد که میوه ی تابستانی منطقه و نیز شهر مشهد را فراهم میکند. آبشار اخلمد دو آبشار بلند است که در کنار هم قرار گرفته است و ارتفاع هر کدام از این آبشارها بیش از ۸۵ متر است. این گردشگاه طبیعی نزدیک مشهد که در ۸۴ کیلومتری جنوب غربی این شهر قرار گرفته است یک گردشگاه با قدمت چند هزار ساله است.

جاهای دیدنی چناران

چشمه گیلاس

چشمه گیلاس یکی از چشمه‌های استان خراسان رضوی است که در روستای چشمه گیلاس در فاصله تقریبی 25 کیلومتری چناران و 50 کیلومتری شمال غربی مشهد قرار دارد. این چشمه که در ارتفاع 1010 متری از سطح دریا واقع شده است، یکی از چشمه‌های معروف کشور می‌باشد. عمق این چشمه 4 تا 5 متر و میزان دبی آن 230 لیتر در ثانیه است و از نوع چشمه‌های کارستی (آهکی) به شمار می‌رود، از این رو آب آن دارای درجه سختی بیشتری نسبت به دیگر چشمه‌های موجود در اطراف مشهد می‌باشد. در دوره‌های مختلف اطراف این چشمه با دیوار و حصار، محصور شد. در دوره تیموریان، امیر علی‌ شیر نوایی اقدام به جاری نمودن آب این چشمه تا شهر مشهد نمود که این اقدام ارزشمند در سال‌های 1016 تا 1023 هجری قمری توسط شاه عباس صفوی تکمیل شد به طوری که آب این چشمه از میان خیابان شهر جاری و از میان صحن حرم مطهر امام رضا (ع) عبور می‌کرد. در حال حاضر آب چشمه گیلاس در مشهد جاری نیست اما شهرت تاریخی و دیرینه آن هنوز نام خوش و سابقه این چشمه تاریخی را در خاطره‌های مردم توس و مشهد حفظ کرده است

چشمه گیلاس چناران

آبشار آبقد

دره‌ای بسیار زیبا در نزدیکی روستای آبقد از توابع درز آب چناران وجود دارد که شامل آبشارهای بسیار زیادی‌ست. یکی از این آبشارهای زیبا که در نوبه خود محبوب‌ترین آبشار این منطقه شناخته می‌شود، «آبشار آبقد» می‌باشد. این آبشار با داشتن دیواره‌هایی به ارتفاع ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر، به عنوان یکی از مقاصد محبوب صخره نواردان محسوب می‌شود.

جاهای دیدنی چناران

روستای اسجیل

اسجیل یکی از روستاهای زیبا و ییلاقی حاشیه شمالی کوههای بینالود است که در حدود ۴۰ کیلومتری شمال غربی مشهد واقع شده است. به خاطر موقعیت قرارگیری این روستای کوهپایه‌ای که در دره‌ای زیبا و سرسبز قرار گرفته دارای آب و هوایی مفرّح می‌باشد. شاید به جرأت بتوان ادعا نمود کمتر جای خراسان دارای این گونه آب و هوای نشاط‌ آور است. از طرفی سابقه سکونت در آن به هزاره اول قبل از میلاد بر می‌گردد. با این وجود متاسفانه این منطقه از دید مسوولین گردشگری به دور مانده و در مورد پتانسیل‌های موجود در آن از جمله چشم‌اندازهای تاریخی و طبیعی برنامه‌ریزی صورت نگرفته است. با توجه به نزدیکی این روستای زیبا به شهر مشهد لزوم هدایت گردشگران به آن انکارناپذیر است و جا دارد مسئولین با یک برنامه‌ریزی دقیق از این پتانسیل بالقوه که در نزدیکی مشهد واقع شده استفاده نموده و جهت هدایت گردشگران و زائرین به آن تلاش نمایند.

قلعه اسجیل

قلعه اسجیل مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان چناران،و دهستان گلمکان، شرق روستای اسجیل واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۷۴۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

جاهای دیدنی چناران

روستای بقمچ

روستای بقمچ در فاصله ۳۶کیلومتری شمال شهرستان چناران قرار گرفته و فضایی سبز با خانه های کاه گلی دارد.محصول اصلی آن تنباکو می‌باشد و به حدی تنباکوهای این روستا مرغوب است که آوازه‌ی آن در سراسر خراسان پیچیده شده.

جاهای دیدنی چناران

روستای گهواره گر

درمیان دره ای کم عمق به فاصله حدوداً ۳۰کیلومتر شرق شهرستان چناران قرارگرفته است. این منطقه از نواحی ییلاقی قلمداد می شود. درحاشیه شرقی روستا، تپه ای ماسه ای وجود داردکه بر فراز آن بنایی معروف به آرامگاه خواجه عبدالرحمن گهواره گر احداث گردیده است.

جاهای دیدنی چناران

دره اجنه از جاهای دیدنی چناران

این دره یکی از دره های فرعی دره اخلمد است که به دلیل صعب العبور بودن نیاز به مهارتهای فنی و تجهیزات کوهنوردی دارد. از روبه روی اولین آبشار اخلمد به سمت راست که صعود کنید، بعد از طی ۵۰۰ متر اگر کوه را دور بزنید، وارد دره زیبایی می شوید. بعد از رسیدن به بالای دره با حرکت به سمت راست و بالای کوه در مسیر سنگ چین ها هم به منطقه وسیعی می رسید که اگر آن را به سمت چپ ادامه دهید بعد از یک ساعت فراز و نشیب به سرچشمه دره اجنه خواهید رسید؛ این دره ۱۴ آبشار دارد.

جاهای دیدنی چناران

اقامتگاه بوم گردی ارگ رادکان چناران

اقامتگاه بوم گردی ارگ رادکان چناران در روستای رادکان، 13 کیلومتری شهرستان چناران واقع شده است. قدمت بنای این هتل به بیش از 150 سال پیش باز می گردد. اقامتگاه بوم گردی ارگ در سال 1395 با حفظ معماری سنتی این خانه قدیمی، احیا و مرمت شد و در همان سال فعالیت خود را آغاز کرد. اقامتگاه بوم گردی ارگ متشکل از یک حیاط اندرونی شامل اصطبل، کبوتر خانه و حوض کوچک، و یک حیاط بیرونی دارای اتاق های شاه نشین، اتاق های تابستانه، شربت خانه و حوض آب در داخل محوطه خود می باشد. به جهت حفظ معماری سنتی و القاء حسی نوستالژیک، برخی از اتاق های این اقامتگاه بوم گردی فاقد تلویزیون، حمام و سرویس بهداشتی هستند. همچنین برای آسایش هرچه بیشتر مهمانان، حمام و سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی به صورت عمومی در محوطه باغ تعبیه شده است

جاهای دیدنی چناران


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *