تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
آذربایجان شرقی, ایران

جاهای دیدنی کلیبر | آذربایجان شرقی 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جاهای دیدنی کلیبر

در این مقاله از مجله سفر و گردشگری تاپ تراول شما را با جاهای دیدنی کلیبر که یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی می باشد آشنا خواهیم کرد. شهرستان کلیبر در فاصله حدودا 200 کیلومتر از شهر تبریز ( مرکز استان ) قرار دارد.

اگر برنامه سفر به استان آذربایجان شرقی را دارید بدانید که جاهای دیدنی کلیبر کم نیست و همه جور سلیقه ‌ای را راضی می‌ کنند.  این شهر پر از منظره ‌های طبیعی چشم‌ نواز می باشد .موقعیت ویژه این شهر از نظر قرار گرفتن در کانون ذخیره‌ گاه زیست ‌کره منطقه ارسباران و نیز جاذبه های تاریخی و طبیعی در این منطقه این نقطه را به قطب گردشگری استان تبدیل کرده و گردشگران و طبیعت دوستان زیادی در تمام ایام سال بویژه بهار و تابستان به این شهر زیبا سفر می کنند . در ادامه مکان های دیدنی کلیبر را بیشتر معرفی خواهیم کرد.

کلیبر دارای آب و هوای معتدل کوهستانی بوده و سراسر منطقه را جنگل‌ های تنک و مراتع سرسبز پوشانیده و محل ییلاق عشایر دشت مغان و ارسباران (قره داغ) می‌باشد. این شهرستان تحت تأثیر آب و هوای خزری بوده و اغلب اوقات کوهستان های مرتفع را مه غلیظ می‌پوشاند. رود ارس از شمال آن می‌گذرد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

قلعه بابک کلیبر

دژ یا قلعه بابک که با نام بَذ نیز شناخته می شود در بالای کوهی به ارتفاع 2300 متر بنا شده است. این قلعه در نزدیک به سه کیلومتری شهر کلیبر قرار گرفته است و زمان بنای آن به دوران ساسانیان باز می گردد و نامش را از نام بابک خرمدین، رهبر رویارویی با تازندگان (مهاجمین) عرب تا سال 893 میلادی گرفته است.

بابک خرمدین یکی از سرداران ایرانی بود که از آذربایجان بر ضد ظلم خلفای عباسی به‌ پا خاست. وی طی بیست و دو سال، رهبری جنبش سرخ‌جامگان را به عهده داشت و در همان عصر مازیار از مازندران و ابومسلم خراسانی و یعقوب لیث از خراسان و سیستان نیز از دیگر سرداران ایرانی بودند که بر علیه ستم خلفای عباسی دست به قیام زدند.

جاهای دیدنی کلیبر

جنگل های ارسباران

جنگل های ارسباران یکی از بکرترین و انبوه ترین جنگل های ایران است. این جنگل‌ها بازمانده جنگل های میلیون ساله هیرکانی هستند که از دوره سوم زمین‌شناسی باقی‌مانده‌اند. تنوع حیات وحش این منطقه آنقدر بالاست که به آن موزه حیات وحش ایران می‌گویند.

منطقه آینالو : منطقه حفاظت‌شده آینالو از بکرترین جاذبه‌های تماشایی جنگل ارسباران است. منطقه آینالو میزبان گونه‌های کمیاب جانداران است. پلنگ، مارال، اردک سر‌سفید و خروس قفقازی پوشش جانوری و درختان افرا، سرخدار، ممرز، گلابی وحشی، گیلاس وحشی و زالزالک  پوشش گیاهی جنگل را تشکیل می‌دهند.

ارسباران | آذربایجان شرقی

دره قلعه (قلعه دره ‌سی)

دره قلعه (قلعه دره‌سی) دره‌ ای جنگلی و سرسبز است که در میان جنگل‌های ارسباران در شمال استان آذربایجان شرقی و در جنوب قلعه بابک واقع شده‌است. این دره صعب ‌العبورترین مسیرهای صعود به قلعه بابک را داراست.

 اخیراً در این منطقه عملیات اجرایی ساخت تله کابین و مجتمع تفریحی آغاز شده ‌است. این مجموعه بسیار گسترده از بخش ‌های متنوعی مانند مجموعه تله کابین گردشگری، مجموعه رستوران‌ های سنتی و مدرن، مجموعه اقامتی، مجموعه تفریحی و شهربازی، مجموعه ورزشی، مجموعه دهکده تندرستی، مجموعه شهرک سینمایی و رصدخانه، مجموعه باغ گل، باغ وحش، باغ پرندگان، پارک طبیعت، مجموعه خدمات عمومی و تجاری و فضاهای عمومی تشکیل شده‌ است که در فازهای مجزا و زمان ‌بندی‌های تعیین شده، اجرا خواهند شد.

جاهای دیدنی کلیبر

دره مکیدی (مکیدی دره ‌سی)

دره مکیدی (مکیدی دره‌سی) دره‌ای جنگلی و سرسبز است که در میان جنگل‌ های ارسباران در شمال استان آذربایجان شرقی و در شهرستان کلیبر واقع شده‌ است. دره مکیدی که در میان خود پارک جنگلی مکیدی از جاهای دیدنی کلیبر را جای داده است، به دلیل وجود چشمه سارهای فراوان و آب و هوای خوش از مکان‌ های مورد علاقه گردشگران می‌باشد که هر چه از شرق شهرستان کلیبر به غرب یا شمال آن نزدیک می شویم به انبوهی جنگل افزوده و نواحی استپی جنگل کمتر می‌شود.

اگر مسیر دره قلعه بابک را همین طور به سمت غرب ادامه دهید به پارک جنگلی مکیدی می رسید.

جاهای دیدنی کلیبر

از دیگر جاهای دیدنی کلیبر میتوان به موارد زیر اشاره نمود :

قلعه پشتو از جاهای دیدنی کلیبر: یکی از آثار تاریخی بخش هوراند از شهرستان کلیبر، قلعه پشتو یا پشتاب است که بر بلندترین کوه بین روستاهای پشتاب و کوجان قرار گرفته‌است. قلعه در کوهستانی به ارتفاع بیش از ۳۰۰۰ متر بنا شده‌است. از این قلعه که شبیه قلعه بابک و شاید هم‌زمان با آن بوده‌است به هنگام نبرد با اعراب حاکم بر منطقه استفادهٔ نظامی می‌شده‌است

قلعه پیغام: این قلعه در ۱۰ کیلومتری جنوب کلیبر در نزدیکی روستای پیغام بر بالای کوهی که از سه طرف آن پرتگاه است و رود کلیبر از پای این کوه می‌گذرد قرار گرفته‌ است. از ساختمان‌های قلعه و دیوار آن آثار کمی باقی مانده ‌است و حفاران و دزدان آثار باستانی همه چیز را تخریب کرده‌ اند. مصالح به کار رفته در برج باروها و سیستم نگهداری آب انبار مشابه قلعه بذ و قلعه آوارسین می‌باشد. باستان شناسان تاریخ این قلعه را به دوران قبل از اسلام و اشکانیان نسبت داده‌اند. این قلعه بر تمامی راه‌ های ورودی و خروجی شهر تسلط داشته و تنها راه قدیم و جدید از کنار آن می ‌گذرد. همان ‌طور که از اسم این قلعه بر می‌ آید وظیفه آن نگهبانی در درب ورودی شهر باستانی بَر یا کلیبر کنونی بوده ‌است.

مقبره شاه قاسم : در ۱۰ کیلومتری آبش احمد و در ۱۰۰ کیلومتری تپه معروف نادری و در ۵۰ کیلومتری شهرستان کلیبر و نزدیکیهای روستای خالان و پیره لر واقع شده ‌است. می‌گویند برادر امام هشتم ما، امام رضا (ع) بوده و برای تبلیغ دین آمده بود

مسجد جامع و حمام شاه عباس کلیبر : در مرکز شهر کلیبر قرار دارد. قدمت این مسجد به دوران صفوی برمیگردد. این مسجد قبلا به نام مسجد شاه عباس شناخته میشد چون به دستور این شاه همزمان با حمام شاه عباس ساخته شده بود.


مقالات بیشتر بخوانید :


 


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *