تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار


ایران

جاهای دیدنی یاسوج 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جاهای دیدنی یاسوج

در این مقاله از قسمت جاهای دیدنی ایران قصد داریم جاهای دیدنی یاسوج را به شما معرفی کنیم و آن را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

 یاسوج که به شهر آبشارهای خروشان معروف است پر از جاذبه های تاریخی و طبیعی است و بیشتر گردشگران برای دیدن از این جاذبه ها بهار و تابستان را برای سفر به این شهر انتخاب می کنند.

مقالات بیشتر بخوانید:


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

این ناحیه از کشور ایران دارای پیشینه تاریخی کهنی است و طبق گفته پژوهشگران محل تولد پادشاهان هخامنشی و به عبارت دیگر مهد شکل گیری این پادشاهی بزرگ بوده است. در این نوشته به معرفی بعضی از جاهای دیدنی یاسوج می پردازیم.

در مورد وجه تسمیه این شهر به یاسوج چند نظریه موجود است. بعضی اعتقاد دارند که یاسوج در گویش محلی به معنای مکانی است که گل های یاس فراوانی در آن می روید؛ از این رو به یاسوج یا «یاسیج» شهرت یافته است. تعدادی دیگر نامگذاری این شهر به یاسوج را متعلق به زمان «کیخسرو» و اسکان وی در تل خسرو می دانند. گروهی دیگر نیز چنین ادعا می کنند که یاسوج در لغت به معنای «تیر پیکان دار» است؛ تیری که پادشاه نام خود را بر آن نوشته است.

آبشار یاسوج از جاهای دیدنی یاسوج

جاهای دیدنی یاسوج

همانگونه که اشاره شد، شهر یاسوج به علت حضور آبشارهای خروشان، در بین سایر شهرهای کشور، از شهرت و محبوبیت فراوانی در بین گردشگران برخوردار است و این پدیده ی زیبای طبیعی، از اصلی ترین جاذبه های طبیعی این شهرستان است. این آبشار زیبا با ارتفاعی برابر با 10 متر، در فاصله ی 2 کیلومتری از مرکز و در شمال شهر قرار دارد و از به هم پیوستن چشمه های گوناگونی که از کوه های زاگرس تراوش می کند، ایجاد شده است.

یاسوج شهری است با آبشارهای خروشان و چشمه های جوشان که دیدنی های طبیعی اش در بین گردشگران، محبوب و مثال زدنی است

منظره ای بی نظیر با چشم اندازهای خارق العاده و مسحورکننده که به واسطه ی حضور نهرهای آب در مکانی به شکل مارپیچ، وجود باغ های میوه، دشت ها و مراتع خرم و زمین های مملو از گل های رنگی ایجاد شد است، هر ساله میزبان جمع زیادی از گردشگران و توریست های داخلی و خارجی است. بهترین زمان برای سفر به یاسوج و لذت از زیبایی های منحصربه فرد آن، اوایل ایام نوروز و روزهای پایانی ماه مهر خواهد بود.

دشت راق

جاهای دیدنی یاسوج
جاهای دیدنی یاسوج

از دیگر مکان های دیدنی با چشم اندازی افسانه ای و مسحورکننده در شهرستان یاسوج، دشتی است بسیار زیبا با مساحتی بالغ بر 50 هزار هکتار و پوشش متنوع گیاهی و ارتفاعی برابر با 2500 متر از سطح دریا که به «دشت راق»، شهرت یافته است. این منطقه ی شگفت انگیز رویایی، در فصول گوناگونی از سال مثل ماه های اردیبهشت و خرداد در بهار، همچون تابلوی نقاشی خیره کننده و همثل مخملی سبز، چشم های بازدیدکنندگان را نوازش می دهد. از دیگر قابلیت های این بهشت مثال زدنی ایران، حضور چندین چشمه ی گوارا به نام های چشمه چرنگی، چشمه وهل و آبشاری زیبا به نام «تنگ مو»، در این منطقه ی بکر و حیرت انگیز است. در صورتی که چه این منطقه دارای اقلیمی سردسیر است اما زیبایی آن به گونه ای است که هر علاقه مند به طبیعت گردی را محو و مسحور خود می کند.

منطقه گردشگری تنگ گنجه ای

در فاصله ی 13 کیلومتری از شهرستان یاسوج، یکی از زیباترین مناطق گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد که به «تنگ گنجه ای»، شهرت یافته است. این تفرجگاه در مسیر محور یاسوج به شهرستان سی سخت و داخل دره ای سرسبز از درختان چنار با پوششی جنگلی از درختان بلوط، به یکی از محبوب ترین مناطق گردشگری تبدیل گردیده است. آب و هوای مطبوع، عبور رودخانه ی تنگ گنجه ای، تراوش چشمه های گوناگون، کوه های مرتفع با مناظری چشم نواز بر زیبایی این منطقه از یاسوج، اضافه کرده است. خوشبختانه وجود اردوگاه های تفریحی و تسهیلاتی همچون امکانات مناسب جهت اسکان های کوتاه مدت به همت مسئولان استان، بر جذب گردشگر و توریست در این منطقه بسیار موثر بوده است.

پارک ساحلی رود بشار

جاهای دیدنی یاسوج

یکی دیگر از محبوب ترین مکان های گردشگری در شهرستان یاسوج، «پارک ساحلی رود بشار» است که در بخش ورودی شهر، واقع شده است. این پارک بسیار زیبا با مساحتی بالغ بر 14 هکتار، لقب بزرگ ترین پارک یاسوج را به خود اختصاص داده و همیشه میزبان جمع زیادی از مردم یاسوج و گردشگران از سراسر ایران است. منطقه ای بسیار مناسب برای یک تفریح خانوادگی که به علت حضور فضای سرسبز و عبور رود بشار از این منطقه از زیبایی چشم گیری بهره مند گردیده است. از تفریحات دوست داشتنی در پارک، می توان به قایق سواری در رود بشار اشاره کرد که بدون شک لذت بخش و خاطره انگیز خواهد بود.

تل خسرو

در کنار جاذبه های طبیعی و بسیار دیدنی شهرستان یاسوج، یکی از قدیمی ترین دیدنی های تاریخی به نام «تپه تل خسروی» که به «تپه تل خسرو» نیز شهرت دارد، واقع شده است. این اثر تاریخی در اصل تپه ای است کهن که در جنوب شهر یاسوج و در نزدیکی آن واقع شده و طبق روایات تاریخی، محل استقرار کاخی بزرگ متوسط «کیخسرو» است که آثاری از آن متوسط «پروفسور گاوبه» کشف گردیده است.

طبق اظهارات باستان شناسان، تپه تل خسروی، باقی مانده کاخی است که  متوسط کیخسرو احداث شده است

وی باور دارد که این آثار متعلق به دوران قبل از دوران هخامنشیان است. طبق آثار کشف شده، به نظر می رسد که کیخسرو، کاخی را با آجرهایی به رنگ زرد و به شکل چهارگوش و نیز آجرهایی به رنگ سرخ که مشابه آن در «پل علیایی بهبهان»، استفاده شده، در این تپه ساخته است. قدمت تل خسرو نیز مقارن با دوران هزاره ی سوم میلاد و قرون نهم و دهم هجری قمری، تخمین زده گردیده است که در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد.

موزه یاسوج

جاهای دیدنی یاسوج

از جاذبه های فرهنگی-تاریخی در یاسوج، موزه  این شهرستان است که در اردیبهشت ماه 1382 در زمینی به مساحت 150 متر مربع احداث شده است. آثار تاریخی این موزه ی ارزشمند، قسمتی از فرهنگ و تمدن گذشتگان ایران زمین است که همثل گنجینه ای باشکوه و نفیس، در طبقه ی دوم ساختمان اداره ی میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد، نگهداری خواهد شد. آثاری باقیمانده از دوران الیمایی مثل چندین سکه، سکه هایی از دوران حکومت ساسانیان که باستان شناسان آن ها را متعلق به دوران حکومت خسرو دوم می دانند، چندین مهره از دوران ساسانیان، اشیای فلزی، ابزارآلات جنگی، وسایل تزئینی مثل گوشواره، حلقه، النگو، وسایلی از دوران اسلامی مثل سکه های متعلق به اوایل دوران اسلامی، سکه های دوران صفوی و قاجاریه، تنها قسمتی از اشیایی است که در موزه قرار دارد. اما یکی از مهم ترین آثاری که در این موزه نگهداری خواهد شد، قطعه ای از نقش برجسته ی شاپور اول ساسانی است که روی سنگی حفاری گردیده است.

پیست اسکی کاکان

در فاصله ی 18 کیلومتری از شهرستان یاسوج، در دامنه ی کوه زاگرس و قله ی دنا و در روستای کاکان، یکی دیگر از مکان های محبوب گردشگری قرار دارد که از آن به نام «پیست اسکی کاکان»، یاد خواهد شد. این پیست اسکی دارای ارتفاع تقریبی 2600 متر، 150 متر عرض و طولی برابر با 600 متر است. در سال 1373 این پیست اسکی که لقب زیباترین پیست های اسکی کشور را به خود اختصاص داده است، افتتاح شد و رستوران، اقامتگاه و 3 تله اسکی بشقابی که شامل یک دستگاه بالابر مختص اسکی بازان مبتدی و 2 دستگاه بالابر مناسب اسکی بازان حرفه ای، از امکاناتی است که مسئولان برای علاقه مندان به تفریحات زمستانه و گردشگران طبیعت، تدارک دیده اند. البته طبق اظهارات مسئولان به نظر می رسد که تله کابین آبشار نیز به زودی در این مکان احداث شود. پیست اسکی کاکان به علت برف گیر بودن منطقه، 5 تا 6 ماه از سال مملو از برف بوده که می توان بهترین زمان ها برای استفاده از این پیست اسکی را از اوایل دی ماه تا اواخر اسفند ماه اعلام کرد.

پل پاتاوه

«پل پاتاوه»، یکی از آثار تاریخی در استان کهگیلویه و بویراحمد است که در فاصله ی 15 کیلومتری از کوه دنا، 50 کیلومتری از یاسوج و در بویراحمد سفلی قرار دارد. قدمت این پل به دوران حکومت صفویه بازمی گردد. مجموعه ی پل های پاتاوه، متشکل از 5 پل تاریخی است که «پل تخت شاه نشین»، کهن ترین پلی است که از آن باقی مانده است. سازه ای کهن که باستان شناسان قدمت آن را به دوران ساسانی نسبت داده اند.

جاهای دیدنی یاسوج

همچنین «پل جنوبی گردنه خراسان»، بزرگ ترین پل برجای مانده از این مجموعه ی پل های پاتاوه است که آثار موجود آن نسبت به سایر پل های پاتاوه، سالم تر است. از مشخصه های جالب پل پاتاوه، آثار و علامت های حجاری است که بر سنگ های تزئینی آن قابل مشاهده است. خوشبختانه در دهه ی 1370 هجری شمسی، پروژه ی مرمت و بازسازی این پل ها کلید خورد و پلی که متعلق به دوران صفویه بود، کاملا مورد بازسازی و تعمیر قرار گرفت.

روستای کریک از جاهای دیدنی یاسوج

«روستای کریک»، به حق یکی از زیباترین روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد است که به علت ساختار معماری، نوع قرارگیری خانه ها و نیز اقلیم و آب و هوای کم نظیرش، به ماسوله ی جنوب کشور، شهرت یافته است. روستای کریک با چشم اندازی شگفت انگیز، منطقه ای است ییلاقی که در دل کوهستان قرار گرفته و همچون شاهکاری بی نظیر در نزدیکی دره ی کریک، چشم و زبان گردشگران و مسافران را متحیر و به تمجید قدرت الهی، وامی دارد.

معماری روستای کریک به طور پلکانی بوده و به همین دلیل به ماسوله جنوب ایران شهرت دارد

عمارات ساخته شده در این روستا از خشت، گل و چوب است که به طور پلکانی ساخته شده و زیبایی منحصربه فردی را ایجاد نموده است. قدمت این روستا نزدیک به 2 هزارسال است و کماکان می توان آثار تاریخی و باستانی گوناگونی همثل آسیاب ها، قنات ها و قبرستان ها و بقعه ی نیمه ی مخروبه ی امامزادگان علی (ع) و شاه نعمت الله را در آن مشاهده کرد. همچنین این روستای کهن، با قرارگیری در دامنه های کوه زاگرس و دنا، از مناظر و چشم اندازهای چشم گیر کوهستانی برخوردار است.

یاسوج، یکی از زیباترین شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد است که بدون شک نمی توان تمامی جاذبه های گردشگری و دیدنی های شگفت انگیز طبیعی و تاریخی آن را در یک مقاله معرفی کرد. دره ی زیبای المون، پارک مهرورزی، پارک کوهستانی، تنگ تامرادی، تنگ مهریان، دریاچه ی مور زرد، دریاچه سد شاه قاسم، رودخانه گرد آوه، امامزاده عبدالله، تل مهره ای، تنگ گنجه ای، قله ی زیبای دنا و چشمه میشی، تنها قسمتی از دیگر مکان های دیدنی و گردشگری یاسوج است که بازدید از آن ها هیجان انگیز و خاطره ساز خواهد بود.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. شهاب شیردل

    امتیاز بازدید کننده: ستاره ها ۴

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *