تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, تبریز

جزیره اسلامی تبریز 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جزیره اسلامی تبریز

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی ایران یکی از جاذبه های بسیار زیبای تبریز یعنی جزیره اسلامی تبریز یا جزیره شاهی را به شما معرفی خواهیم کرد که یکی از جزایر بسیار زیبا، دیدنی و محبوب میان گردشگران محسوب می شود . در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

جزیره اسلامی کجاست ؟ 

برروی نقشه میتوانید موقعیت دقیق جزیره شاهی یا اسلامی اورمیه را مشاهده کنید


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

جزیره شاهی یا جزیره اسلامی بزرگ ترین جزیره در دریاچه ارومیه می باشد که دارای ۲۳٬۰۰۰ هکتار وسعت و 7 روستا است و در شرق دریاچه اورمیه واقع شده است. این جزیره تنها جزیره ی دریاچه ارومیه است که امکان سکونت در آن وجود دارد. نام این هفت روستا آق گنبد، گمیچی، سرای، بوراچالو، تیمورلو، قبچاق و ریحان آباد (بهرام آباد) می باشد. بزرگترین روستای این جزیره روستای سرای می باشد. زبان مردمان جزیره شاهی ترکی می باشد . در روستای قبچاق کشاورزان به کاشت و پرورش پسته مشغولند. بیشتر اهالی این روستا به شهر ارومیه مهاجرت نموده اند.اگر از مسافت طولانی برای دیدن این جزیزه راهی سفر شده اید پیشنهاد میکنیم برای رفع خستگی در هتل تبریز اقامت داشته باشید.

جزیره اسلامی تبریز
جزیره اسلامی تبریز

جزیره اسلامی در موقعیت جغرافیایی N305043 E452941 قرار دارد. جزیره اسلامی تنها جزیره مسکونی و آباد دریاچه در تابستان به صورت شبه جزیره در می آید و روستائیان این جزیره از راه خشکی به تبریز، آذرشهر، گوگان و شبستر رفت و آمد می کنند. هم اکنون یک رشته جاده خاکی فرعی از جاده آسفالته تبریز-آذرشهر از کنار ایستگاه دام پروری خاصبان به سمت جزیره کشیده شده است. طول جزیره 24 و عرض آن 15 کیلومتر است. جزیره اسلامی منطقه ای است گرد شگری که در استان آذربایجان شرقی واقع شده و فاصله آن با تبریز حدود 70 کیلو متر است که از شهرستان ایلخچی می گذرد هفت روستای بزرگ و کوچک در آن موجود است که اهالی آن به زبان ترکی صحبت می کنند و بیشتر به کار کشاورزی اشتغال دارند.

وجود این جزیره سرسبز و خرم با آب شیرین و گوارا (جزیره 54 چشمه دارد) در دریایی شور و تلخ از عجایب و بدایع طبیعت و خلقت است. پرندگانی مانند پلیکان، آنقوت، فلامینگو و سایر پرندگان مهاجر در قسمت های باتلاقی جزیره و سواحل نیزاری آن زندگی می کنند.

جزیره اسلامی تبریز
جزیره شاهی تبریز

در جزیره شاهی هفت روستا به اسامی سرای، آق گنبد، گمیچی، تیمورلو، قبچاق، بوراچارلو و بهرام آباد (ورالو) با حدود 8 هزار نفر جمعیت وجود دارد. شغل عمده مردم آن کشاورزی، گله داری، باغداری و کار در کشتی های دریاچه است. محصولات عمده جزیره را غلات، حبوبات، صیفی جات و خشکبار تشکیل می دهند.
در این جزیره بنادر آق گنبد و گمیچی برای پهلو گرفتن کشتی های باربری و مسافربری در مسیر شرفخانه به گلمانخانه اسکله دارند. هم اکنون از دو سوی جزیره اسلامی و ارومیه بزرگراه شهید کلانتری ساخته شده است؛ از طریق این بزرگراه، دو استان آذربایجان شرقی و غربی به هم متصل شده اند. از نظر تقسیمات کشوری جزیره اسلامی تابع شهرستان شبستر است.


مقالات بیشتر بخوانید


 


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. ناشناس

    امتیاز بازدید کننده: ستاره ها ۵

  2. شهاب شیردل

    امتیاز بازدید کننده: ستاره ها ۴

  3. ناشناس

    امتیاز بازدید کننده: ستاره ها ۵

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *