تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
هرمزگان

جزیره لارک قشم ، جزیره‌ای کوچک در جنوب ایران 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جزیره لارک قشم

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با جزیره لارک قشم آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

جزیره لارک (Larak) جزیره‌ای در شرق جزیره قشم و در جنوب جزیره هرمز است و از مجموعه جزایر ایرانی خلیج فارس به شمار می‌رود. شما زمانی که در هر کدام از سه جزیره قشم، لارک و هرمز باشید، می‌توانید از ساحل، دو جزیره دیگر را در افق ببینید. لارک بخشی از شهرستان قشم و استان هرمزگان است.

جزیره لارک با بندرعباس تقریبا 30 کیلومتر فاصله دارد. همان‌ طور که گفتیم، این جزیره کوچک و نه‌ چندان بزرگ در نزدیکی قشم و هرمز قرار گرفته است؛ به‌طوری که از هرمز 22 کیلومتر و از قشم 16 کیلومتر تا لارک فاصله است.

جزیره لارک قشم


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

لارک یکی از غنی‌ترین مناطق مرجانی در خلیج فارس به شمار می‌رود و گونه‌های متعددی از مرجان در پیرامون آن زندگی می‌کنند.این جزیره در اثر فعالیت‌های آتشفشانی پدید آمده است و به همین دلیل خاک آن مستعد کشاورزی نیست.

فعالیت اصلی اهالی لارک، ماهی‌گیری و غواصی است. همچنین برخی مواد معدنی نیز از معادن لارک استخراج می‌شود. جزیره لارک بسیار به کشور عمان در آن سوی خلیج فارس و تنگه هرمز نزدیک است. به همین دلیل ماهیگیران لارکی گاه برای فروش ماهی‌ها به بندرهای عمان می‌روند.

تاریخچه جزیره

این جزیره با وجود ساکنان کم، تاریخچه‌ای طولانی و پرفراز و نشیب داشته است. پرتغالی‌ها در زمان حضور در خلیج فارس، در جزیره لارک ساکن بودند. در طی درگیری‌های جنگ بین ایران و عراق نیز اتفاقات زیادی در این جزیره رخ داد و درگیری‌های زیادی در آن به وقوع پیوست.

از قرن ۱۶ میلادی این جزیره به صورت متناوب در اختیار نیروهای نظامی پرتغالی، هلندی و انگلیسی بوده‌ است. به طوری که بقایای بخشی از تجهیزات و ادوات نیروهای نظامی همچنان در این جزیره به چشم می‌خورد.

در ادامه و در دوران صفویه، این جزیره در اختیار دولت ایران قرار گرفت که مجددا در قرن ۱۵۸ میلادی کشورهای حاشیه خلیج فارس به صورت متناوب به این جزیره رفت و آمد داشتند.

جزیره لارک قشم

دیدنی های جزیره

از مهم‌ترین بناهای تاریخی این جزیره قلعه پرتغالی‌ها می باشد که عمر آن به زمان صفویه برمی‌گردد. اقامتگاه‌ها و خانه‌های چند صد ساله‌ی تاریخی از دیگر جاذبه‌های تاریخی جزیره است که در کوه‌های آن دیده می‌شوند.همچنین تماشای برج فانوس دریایی و کشتی نیمه غرق شده‌ای که در فاصله چند کیلومتری این فانوس قرار دارد را از دست ندهید.

جزیره لارک قشم

 

از دیگر دیدنی‌های لارک، گورستان این جزیره است. تصویری که از قبرستان دارید، با گورستان جزیره لارک بسیار متفاوت است. بوی خوش قبرستان اولین چیزی است که توجه شما را به خود جلب می‌کند و دلیلش هم اسپند و کندری است که داخل آتشدان‌های سفالی که روی هر قبر وجود دارد، ریخته شده است. این آتشدان‌های سفالی به همراه سنگ قبرهایی که از مرجان دریایی ساخته شده‌اند، یکی از متفاوت‌ترین گورستان‌های ایران را به‌وجود آورده‌اند که فضایی خاص و متفاوت دارد.

جزیره لارک به‌لطف وجود سواحل مراجانی و کم رفت و‌ آمد بودن، دارای یکی از بکرترین و شفاف‌ترین آب‌های خلیج فارسی است. این سواحل از عمق ۲ تا ۳۳ متری با شیب ملایم و با انواع موجودات زیبای دریایی همچون مرجان‌ها، ماهی‌های آکواریومی و شقایق دریایی زیبای‌های خاص خود را در اختیار بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان قرار می‌دهد. همین دلایل باعث شده است که این جزیره به یک مکان محبوب برای ورزش‌های آبی و لذت بردن از ساحل شنی تبدیل شده باشد.

ساحل پلانکتونی لارک

در سال ۲۰۱۵ بود که عکسی در مجله مشهور نشنال جئوگرافیک منتشر شد و جزیره لارک و ساحل پلانکتونی‌ اش را با رنگ آبی فسفری‌ اش بر سر زبان‌ها انداخت. در شب‌هایی از ماه که آب دریا آرام و بدون موج است، می‌توان پلانکتون‌ها را دید که نور ویژه‌ای را می‌تابانند و موجب نورانی شدن ساحل می‌شود.

جزیره لارک قشم

بهترین زمان سفر

آب‌ و هوای این جزیره در 6 ماه ابتدای سال شدیدا گرم و شرجی است و در 6 ماه دوم سال معتدل و مناسب است. ما به شما توصیه می‌کنیم که برای رفتن به این جزیره زیبا یا جزایر اطراف آن پاییز و زمستان را انتخاب کنید.

دسترسی

برای دسترسی به لارک روش‌های متعددی وجود دارد. به دلیل نزدیکی لارک به جزیره هرمز و جزیره قشم، شما می‌توانید از هرکدام از این جزیره‌ها به لارک برسید.

بهترین و آسان‌ترین مسیر دسترسی به لارک از مبدا اسکله ذاکری در جزیره قشم است.

مسیر دسترسی دیگر به لارک از مبدا اسکله دوحه قشم است که در این اسکله شما می‌توانید با استفاده از قایق موتوری در فاصله کوتاه‌تری به لارک برسید.

مسیر سوم دسترسی به لارک از مبدا بندرعباس است. در این شهر شما می‌توانید با استفاده از قایق موتوری دربستی به سمت لارک حرکت کنید.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *