تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, کیش

جزیره هندورابی | یکی از جاذبه های برتر توابع کیش 

در این مقاله از معرفی جاذبه های گردشگری کیش به سراغ یکی از جزایر بسیار زیبای ایران به نام جزیره هندورابی می پردازیم. این جزیره از نظر سیاحت و ایرانگردی از زیر مجموعه های کیش است. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید تا بیشتر با این جاذبه گردشگری آشنا شوید.

جزیره هندورابی  یکی از توابع کیش به شمار می‌رود که در میان جاذبه‌های برتر آن قرار دارد. این جزیره با وسعتی حدود ۲۳ کیلومتر مربع چه از نظر تاریخی چه از نظر طبیعی از جایگاه خوبی برخوردار است. هندورابی حدود ۲۸ کیلومتر از کیش فاصله دارد اما مطمین باشید ارزش وقت گذاشتن را دارد. جمعیت بسیار کمی در این مکان زندگی می‌کنند که در روستایی به نام هندرابی ساکن هستند و از طریق صید ماهی گذران زندگی می‌کنند.

در سال های اخیر سازمان منطقه آزادکیش گام های بلندی را جهت تبدیل جزیره هندورابی به یکی از جذابیت های گردشگری جزیره کیش برداشته است. جذب سرمایه گذار، نصب اسکله شناور و ایجاد زیر ساخت های اولیه در مجموعه گردشگری همچون، آب، برق و فاضلاب از اقدامات انجام شده است. جاده دور جزیره (رینگ پیرامونی) به طول 17 کیلومتر و عملیات تکمیلی مربوط به ساختمان مهمانسرای جزیره هندورابی و 50 کمپ و ویلا در حال اجرا است. همچنین در مجموعه گردشگری جزیره هندورابی، رستوران، کافی شاپ و پیست پیاده روی در حال ساخت می باشد. اختصاص خودروهای شاسی بلند و موتورهای سه چرخ برای برای گشت در جزیره از برنامه هایی است که برای گردشگران هندورابی تدارک دیده شده است.

این جزیره سرزمینی هموار و تقریباً بدون عوارض طبیعی است. فعالیت اقتصادی اکثر اهالی در جزیره هندورابی، صید و غواصی است در بهمن‌ماه ۱۳۸۹ قانون الحاق جزایر هندورابی و فارور کوچک و بزرگ به محدوده منطقه آزاد کیش از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد. بلند ترین ارتفاع در این جزیره ۴۳ متر است. دین مردم هندورابی اسلام سنی و جمعیت آن ۸۰ نفر است.

جزیره هندورابی (Hendorabi Island)
جزیره هندورابی (Hendorabi Island)

آثار تاریخی

در جزیره هندرابی روستایی است به نام روستای «هندرابی» هست که در نزدیکی این روستا آثار خرابه‌های قریه‌ای به نام «الدورات» دیده می‌شود.

همچنین در یک کیلومتری جنوب‌غربی این روستا آثار قریه دیگری نیز وجود دارد که به‌نام «الصراه» معروف است، در این خرابه‌ها آثار گوناگونی از دوران بسیار دور یافت شده‌است.

در سال‌های ۹۰۸ ه. /۱۵۰۲ م تا ۱۵۰۸ خ. /۱۶۴۸ م. که پرتغالی‌ها کنترل مناطق جنوب ایران را در دست داشتند جزیرهٔ هندرابی نیز از از پایگاه‌های لشکری و بازرگانی آنان بود و در آن سازه‌ها و تأسیسات دفاعی و مسکونی بنیاد کردند. ویرانه‌های دهکدهٔ پرتغالی‌نشین و یک دژ امروزه در نزدیک روستای کنونی جزیره دیده می‌شود.

در سال ۱۲۱۲ قمری، یعنی در زمان پادشاهی فتح‌علی‌شاه قاجار، هندرابی از توابع ایالت فارس بود.

جزیره هندورابی (Hendorabi Island)

جنبه‌های جذاب جزیره هندورابی

زیبایی طبیعی و غنی جزیره هندورابی آن را به یک سوژه عالی برای عکاسی تبدیل کرده است. حتماً دوربین خود را همراه داشته باشید تا از مناظر خیره‌کننده جزیره عکس بگیرید. علاوه بر این، در طول فصل مناسب، شاهد لانه‌سازی لاک‌پشت‌ها در سواحل هندورابی خواهید بود که تجربه‌ای فریبنده است. جزیره هندورابی دارای مجموعه‌ای متنوع از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بوده که هر کدام با جذابیت منحصربه‌فرد خود توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کنند. از جمله مکان‌های قابل‌توجه برای کاوش و گشت‌وگذار در جزیره هندورابی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

روستای هندورابی

روستای هندورابی در داخل جزیره هندورابی واقع شده و جمعیتی عمدتاً عرب‌زبان در آن زندگی می‌کنند. بااین‌حال برخی از ساکنان به زبان فارسی مسلط هستند و در صورت نیاز می‌توانند شما را راهنمایی کنند. ظاهر روستا سنتی است. در واقع در اینجا خانه‌هایی از مرجان، سنگ و گچ ساخته شده‌ و نمای سفید متمایزی به اینجا بخشیده است. در نزدیکی دهکده هندورابی شما می‌توانید دو روستای تاریخی به نام‌های «الدورات» و «الصراه» را نیز مشاهده کنید که زمانی به‌عنوان دژهای پرتغالی در زمان‌های قدیم کاربرد داشتند.

قبرستان هندورابی

در مجاورت روستاهای تاریخی «الدورات» و «الصراه»، یک گورستان باستانی را کشف خواهید کرد. این گورستان نه‌تنها بقایای جزایر ایرانی را در بر می‌گیرد، بلکه محل استراحت افراد پرتغالی را نیز در خود جای‌داده است که نام آن را «قبرستان پرتغالی‌ها» گذاشته‌اند. درحالی‌که قبرها فاقد کتیبه هستند، جنسیت متوفی را می‌توان از روی سنگ قبرها تشخیص داد؛ چراکه روی قبر مردان یک سنگ و بر روی قبرهای زنان دو سنگ قرار دارد.

مسجد هندورابی

مسجد کوچک و درعین‌حال نفیس هندورابی یک ویژگی معماری قابل‌توجه است. طراحی سنتی مسجد با مصالحی مانند گل و سیمان ساخته شده است و با سبک کلی معماری جزیره هماهنگ است. اگرچه این مسجد ممکن است بزرگ نباشد، اما به‌عنوان محل عبادت ساکنان جزیره خدمت می‌کند.

مخزن هندورابی

مخزن هندورابی آب باران را جمع‌آوری می‌کند که ساکنان محلی از آن برای مصرف شخصی خود استفاده می‌کنند. این مخزن دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای بوده و به‌عنوان مکمل چاه‌های آب شیرین جزیره عمل می‌کند و در زمان کمبود آب بسیار کارآمد است.

سواحل هندورابی

بی شک سواحل بکر و آرام جزیره هندورابی از برجسته‌ترین جاذبه‌های آن است. این سواحل زیبا حس بی‌نظیری از آرامش را ارائه داده و محیطی ایده‌آل برای ورزش‌های آبی و شنا در آب‌های شفاف خلیج‌فارس فراهم می‌کنند. شن‌های نرم و در برخی مناطق صخره‌های مرجانی زیر آب، تجربه ساحلی خیره‌کننده‌ای را ایجاد می‌کنند. عمق آب در قسمت‌های شمالی جزیره از پنج تا هشت متر است، اما در سواحل شرقی و جنوبی از هشت متر شروع می‌شود و در نقاط خاصی تا ۱۸ متر نیز می‌رسد.

سازه‌های سنگی حکاکی شده در دریا

بخش‌های مختلف جزیره هندورابی دارای صخره‌های خیره‌کننده‌ای هستند که از دریا بیرون زده‌اند. این صخره‌ها محیطی جذاب و معمایی ایجاد کرده‌ که ارزش کاوش و دیدن را دارند. علاوه بر این فرسایش ناشی از برخورد دریا بر این صخره‌ها منجر به تشکیل غارهای دریایی کوچک و بزرگ در امتداد خط ساحلی شده است که بر جذابیت جزیره افزوده است.

نکات مهم برای سفر به جزیره هندورابی

  • اگر به هنر ماهیگیری خود مطمئن هستید حتماً لوازم ماهیگیری همراه داشته باشید.
  • در این جزیره اپراتورهای تلفن همراه ایرانسل و همراه اول آنتن دهی دارند.
  • آب معدنی و مواد خوراکی را می‌توانید در بندر چیرویه نیز تهیه نمایید.
  • بندر صیادی چیرویه واقع در استان هرمزگان؛ شهرستان بندر لنگه؛ بخش شیب کوه؛ می‌باشد.
  • باتری اضافه و لوازم روشنایی همراه داشته باشید.
  • مدت زمان حرکت از بندر چیرویه تا جزیره هندورابی ۲۰ دقیقه می‌باشد.
  • معمولاً برای یک گروه ۱۶ نفره؛ می‌بایست یکبار قایق لوازم و اثاث را با چند نفر منتقل کند و در حرکت بعدی مسافران را منتقل کند.
  • از بندرهای چارک و آفتاب بطور مداوم قایق و لنج برای مسافرت به مقصد کیش وجود دارد.
  • همچنین در بندر چارک اتومبیل‌ها را نیز سوار بر یدک کش کرده و به کیش می‌برند از جزیره هندورابی نیز می‌توان با قایق موتوری به کیش سفر کرد.

 


منبع : gardeshro.com


 

مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. ناشناس

    امتیاز بازدید کننده: ستاره ها ۵

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *