تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
مازندران

جنگل ییلاقی سه هزار تنکابن ، مازندران | Se Hezar Forest 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جنگل سه هزار تنکابن

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ تراول به معرفی جنگل سه هزار تنکابن خواهیم پرداخت . در ادامه با ما همراه باشید.

منطقه ای است بکر و دست نخورده که در شهرستان تنکابن استان مازندران واقع شده است. این جنگل ها با چشم اندازی بدیع، چمنزارها، جنگل های مرتفع، جلگه ای و رودخانه پر آب، یک مجموعه بی نظیر طبیعی را فراهم کرده تا مشتاقان طبیعت، منطقه ای بسیار خاص و رویایی را تجربه کنند. وجود آب گوارای روان و آب و هوای مطبوع و طبیعتی بکر و آرامش رویایی این جنگل را به یکی از مکانهای دیدنی شمال ایران بدل کرده است.

جنگل سه هزار تنکابن
جنگل سه هزار تنکابن

شهر خرم آباد که در جنوبی ترین نقطه شهر تنکابن می باشد،شروع جاده ای است که به دو هزار ختم می شود. پس از طی مسافتی در این جاده، به دریای خزر و خانه های زیبا از ارتفاعی نسبتا  بالا می رسیم که نظر هر گردشگری را به خود جلب می کند.آب و هوا در این منطقه معتدل کوهستانی است و در تابستان بیشتر مورد توجه مردم منطقه و گردشگران می باشد.

جنگل سه هزار تنکابن
جنگل سه هزار تنکابن

پس از طی حدودا 10 کیلومتر به اول جاده سه هزار می رسیم. در اینجا جاده دوهزار و سه هزار ازهم جدا می شوند در واقع نقطه بهم رسیدن دو رودخانه می باشد.پس از ادامه دادن مسیر دوهزار به پارک جنگلی چالدره می رسیم،در این پارک امکانات رفاهی آلاچیق،سرویس بهداشتی و…وجود دارد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

اکثر مردم دو هزار و سه هزار  به کشاورزی و دامداری مشغولند. سیب ، فندق ، گردو، گندم و گل گاوزبان از محصولات این فعالیت ها در این منطقه است. دره سه هزار منطقه‌ای بی نظیر، زیبا با مناطقی بکر، چمنزارها، جنگلهای سر سبز و جلگه‌ای است.

روددخانه پر آب سه هزار از این دره عبور می کند. آب و هوای مطبوع به همراه آبشاره‌ها و چشمه‌های آب گوارا و آرامش رویایی رودخانه وصف نشدنی است. دره سه هزار در قسمت غربی قله علمکوه واقع شده است. اغلب مسافرانی که به شهرهای رامسر یا چالوس مسافرت می کنند از دو هزار  و سه هزار نیز دیدن می کنند.

مسیر دسترسی به منطقه سه هزار

از تنکابن به سه هزار :

جاده تنکابن به خرم آباد پس از عبور از قلعه گردن به سمت جنوب امتداد یافته و دوراهی “لتاک” در جانب شرقی وارد یک جاده خاکی می شود که به طرف منطقه زیبای سه هزار ادامه پیدا می کند.

جنگل سه هزار تنکابن
جنگل سه هزار تنکابن

از تهران به سه هزار :

اگر از تهران قصد سفر به مناطق بکر و زیبای جنگل‌‌های سه هزار از راه الموت را دارید، بعد از طی فاصله ۱۳۵ کیلومتری بزرگراه تهران ـ قزوین به میدان ورودی استان قزوین (میدان مینودر) می‌رسید. در این میدان تابلو‌‌های راهنما شما را به سمت الموت راهنمایی می‌کند. از میدان مینودر تا روستای گرمارود حدوداً ۱۲۰ کیلومتر است که در طی مسیر از روستا‌‌های بسیاری عبور خواهید کرد از جمله از مرکز بخش الموت بالا (معلم کلایه).

از قزوین تا گرمارود حدوداً ‌۱۲۰ کیلومتر است و از گرمارود تا جنگل سه‌هزار حدودا ‌۶۰ تا ۶۵ کیلومتر جاده خاکی است. اگر در منطقه الموت اطراق کنید در مسیرتان هتل نویذر و سوئیت‌‌‌های محلی پذیرای شماست، ‌که ارزان هم هست. اگرهم خواستید در منطقه شمالی مسیر سفرتان اطراق کنید در سه‌هزار یا در دوهزار منطقه رفاهی چالدره دارای سوئیت و امکانات اقامتی است که ظاهراً مربوط به شهرداری منطقه است.

علت این که مبنای فاصله را روستای گرمارود عنوان شده است این است که جاده آسفالته تا گرمارود به پایان می‌رسد و بعد از آن جاده خاکی و در دست ساخت در ادامه مسیرتان تا سه هزار شروع می‌شود، اما با ماشین سواری هم می‌شود رفت. تا کنون که خاکی است ولی آنقدر خراب نیست که نشود به این مسیر زیبا و دیدنی رفت.

جنگل سه هزار تنکابن
جنگل سه هزار تنکابن

در زمستان به علت بارش برف عبور و مرور کمی سخت است اگر اهل منطقه نباشید سفر در زمستان از این جاده توصیه نمی‌شود. اما در بهار، ‌تابستان و اوایل پائیز بسیار جاده زیبایی است. هنگامی که به جاده خاکی رسیدید بالاجبار باید آرام رانندگی کنید که این خودش حسن زیادی دارد.

از دیدن مناطق اطراف جاده خصوصاً از رودخانه و روستا‌‌های کنار آن نهایت لذت را می‌برید، ‌با امنیت رانندگی می‌کنید چون سرعت ماشین شما کم است و وسیله نقلیه شما آسیب نمی‌بیند. بعد از طی چند کیلومتر به روستای زیبای پیجه‌بن می‌رسید روستایی که در ارتفاع تقریباً ۲۶۰۰ متری است و با توقف در آن، هم رفع خستگی می‌کنید و هم از مناظر چشم‌نواز اطراف آن لذت می‌برید.

از روستای پیجه‌بن که بگذرید به آبشار گلالک می‌رسید که کمی از جاده دور است ولی از داخل جاده هم می‌توان به خوبی تماشایش کرد. همچنین به آبشار‌‌ها و چشمه‌سار‌‌های زیادی برمی‌‌خورید که زیبایی خاص آنها شما را ساعت‌‌ها به خود مشغول می‌کند، حواستان را جمع کنید به علت بلد نبودن راه به تاریکی نخورد و زودتر حرکت کنید تا هوا روشن است به آبادی‌‌‌های بعدی برسید.

جنگل سه هزار تنکابن
جنگل سه هزار تنکابن

در ادامه پس از طی حدود ۳ کیلومتر به گردنه سلمبار و کاروانسرای پیجه بن در بالا‌‌ترین نقطه مسیر می‌رسید، حتما توقف کنید و از نزدیک کاروانسرا و مناظر اطراف گردنه سلمبار دیدن کنید. در بالای گردنه سلمبار که می‌ایستید معمولاً هر روز یا در اکثر روز‌‌ها با دریاچه‌ای از مه که بین دو کوه را پوشانده مواجه می‌شوید.

در ادامه به طرف پائین گردنه پس از رد شدن از کاروانسرا به مراتع بسیار زیبایی بر می‌خورید که در فصل تابستان دامداران و زنبورداران محلی دام‌‌ها و زنبور عسل‌شان را به علت وجود گل‌‌های زیاد و علف‌‌های معطر به این منطقه می‌آورند. شما هم اگر خواستید می‌توانید ماست، پنیر، دوغ، کره و عسل طبیعی را در آنجا بخرید. بعد به روستا‌‌های مران، درجان و سلمبار می‌رسید.

جاده دیگر از حالت گردنه‌ای خارج شده و در حاشیه رودخانه ادامه پیدا می‌کند و کم‌کم پوشش گیاهی منطقه کوهستانی به پوشش جنگلی تغییر شکل می‌دهد و شما وارد منطقه سه‌هزار تنکابن می‌شوید، البته با پشت‌سر گذاشتن چند روستای بکر و زیبا وقتی به نزدیک جنگل سه‌هزار می‌رسید دوباره جاده آسفالته شروع می‌شود. حالا کاملا از منطقه الموت جدا شده‌اید و در منطقه تنکابن هستید.

علت نام گذاری کوه های 3000 و 2000 چیست ؟

نزدیکترین نظریه به وجه تسمیه نامگذاری این جاده این است که به محل هایی با ارتفاع 2000 متر از سطح دریا میرسد.اگر خروجی شهر خرم آباد رو شروع جاده دو هزار در نظر بگیریم مسیر های دیدنی زیر را در مسیر خواهیم دید.

جنگل سه هزار تنکابن
جنگل سه هزار تنکابن

پارک جنگلی چالدره

در 18 کیلومتری مسیر تنکابن به دو هزار و در کنار جاده قرار دارد و مسیر آسفالت بوده و پارک زیبای چالدره با 94 هکتار مساحت در میان دلتای دو رود سه هزار و دو هزار و محل اتصال آنها قرار دارد. این پارک با پل پارکینگ،‌ سرویس‌های بهداشتی،‌ آب و برق، آلاچیق از امکانات پارک چالدره است، طرح‌هایی برای توسعه این پارک در دست اجرا است.

جنگل سه هزار تنکابن
جنگل سه هزار تنکابن

دشت دریاسر

جاده آسفالته دو هزار از سه راهی خرم آباد و قبل از پل چشمه کیله آغاز و با عبور از شهر خرم‌آباد و دو راهی لتاک و پارک چالدره با طی مسافت 40 کیلومتر به کلیثم می‌رسد، از این نقطه در شرق جاده‌ها به  صورت پیاده در حدود 1.5 ساعت در مسیر صعود به قله سیالان دشت زیبای دریا سر وجود دارد.

این منطقه 200 هزار متر مربع مساحت دارد، ارتفاع دشت از این صحرا هزار و 800 متر بوده و به این واسطه در تابستان دارای آب و هوای بسیار مطبوعی است. وجود کوه‌های زیبای هر تنگ لات خان بن، سیاه کل و کل تلا، کوه‌های پوشیده از گیاهان، چشمه‌ها و رودهای پر آب دریاسر را به‌عنوان یکی از جاذبه‌های منحصر بفرد کشور معرفی می‌کند.

جنگل سه هزار تنکابن
جنگل سه هزار تنکابن

غار دانیال

این غار زیبا در ارتفاعات مشرف به سلمانشهر قرار دارد. سلمانشهر در 30 کیلومتری شرق تنکابن در مسیر ارتباطی کناره چالوس به تنکابن قرار دارد. این شهر در ساحل زیبای خزر واقع شده و مسیر دسترسی به غار دانیال از وسط شهر و از خیابان میانی شهر و محور ارتباطی در محل میدان مرکزی شهر جدا و وارد خیابان دری گوشه می‌شود.

این خیابان در ادامه از شهر خارج و به طرف جنوب و دامنه‌های زیبای البرز ادامه پیدا می‌کند و در خاتمه به روستای چاری می‌رسد و از وسط رود چاری گذشته و پایان می‌یابد. فاصله تنکابن تا آخر روستای چاری 4 کیلومتر بوده و از محل با پای پیاده به 1 ساعت زمان لازم است تا با عبور از ارتفاعات به دهانه غار رسید.

داخل غار بسیار سرد بوده و آب گوارا و سردی در داخل آن جاری است، مواد آهکی چکیده از سقف غار منظره زیبایی دارد پهنای غار از 2 الی 5 متر متغیر بوده و طول آن نامعلوم است و به گفته بومیان به شش هزار مترمی‌رسد، شباهت زیادی بین این غار و غار علیصدر وجود دارد این محل برای اجرای تور برای هر گروه سنی جالب و دلپذیر است.

جنگل سه هزار تنکابن
جنگل سه هزار تنکابن

آبشار فرهاد جوی

جاده آسفالته دو هزار و سه هزار که از تنکابن آغاز می‌شود پس از عبور از خرم آباد به مساحت دو کیلومتر به منطقه قلعه گردن می‌رسد که منظره جالبی را در دامنه ارتفاعات کوتاه و جنگلی از جلگه و دریای تنکابن به نمایش می‌گذارد.

این محل با تنکابن 8 کیلومتر فاصله دارد در کنار جاده از تونل انحرافی و تاریکی قلعه تنکا که آب و لمرود را به رود سه هزار ملحق می‌کند آبشاری ایجاد شده که ده متر ارتفاع دارد و تا 50 متر قابل افزایش بوده، در جمع محیطی زیبا برای اتراق مسافران بوجود آمده است.

جنگل سه هزار تنکابن
جنگل سه هزار تنکابن

آب گرم معدنی فلک ده

این مکان بکر در لیر سر قرار دارد، مسیر آن از سه راهی خرم آباد در داخل شهر تنکابن و قبل از پل چشمه کیله آغاز و پس از عبور از شهر خرم آباد به دو راهی لتاک می‌رسد. از این محل پس از عبور از پل به فاصله اندک دو راهی سه هزار و لیر سر وجود دارد که از این محل جاده بصورت خاکی ادامه پیدا می‌کند، کل فاصله تنکابن تا روستای سنتی فلکده 33 کیلومتر است.

آب گرم با درجه حرارت متوسط در کنار رودخانه لیرسر و یک چشمه آب سرد به همراه جنگل‌های انبوه و کوه‌های پوشیده از درخت برای اجرای تور و گروه‌های مختلف توریستی بسیار جالب است.

جنگل سه هزار تنکابن
جنگل سه هزار تنکابن


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *