تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, قشم

جنگل های حرا قشم ، جنگل شناور ایران | Avicennia marina 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جنگل حرا قشم

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی قشم یکی از جاذبه های شگفت انگیز این جزیره بنام جنگل های حرا را به شما معرفی میکنیم که در میان گردشگران محبوبیت خاصی دارد. در ادامه یا مجله گردشگری و سفر تاپ تراول همراه باشید

جنگل های حرا، نام جنگل‌ های شگفت‌ انگیزی است که تفاوتی بارز با تمامی جنگل‌ هایی دارد که تا کنون دیده‌ اید. ریشه درختان جنگل‌ های حرا در آب است و در هنگام مد، شما درختانی را مشاهده خواهید کرد که سر از آب بیرون آورده‌اند، انگار که واقعا درختانی هستند که در آب غوطه‌ور و معلق هستند.

جنگل های حرا قشم ، جنگل شناور ایران | Avicennia marina


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

در تنگه خوران، بین جزیره قشم و بخشی از استان هرمزگان (فاصله بین شمال جزیره قشم و بندر خمیر) جنگل حرا در گستره‌ای معادل 200 کیلومترمربع پدید آمده که از تنوع زیستی بالایی برخوردار است. جنگل حرا به دلیل مساعد بودن شرایط اکولوژی، زیستگاهی امن برای پرندگان مهاجر همچون حواصیل بزرگ، اگرت بزرگ، اگرت ساحلی، حواصیل هندی، کفچه نوک‌تیز، سلیم خاکستری، گیلانشاه، کاکائی و …. از مناطق گرمسیری است.

به روایتی این گیاه اسطوره‌ای، از اشک چشم آدم روییده است. درختان حرا آب‌شور زی هستند که هنگام مد آب دریا تا گلوگاه در آب فرو می‌رود. با خاصیت تصفیه‌ای که در پوست درخت حرا وجود دارد، بخش شیرین آب دریا را جذب و نمک آن را دفع می‌کند. درخت حرا در حقیقت یک کارخانه آب شیرین کن طبیعی و خدادادی است.

جنگل های حرا قشم ، جنگل شناور ایران | Avicennia marina

جنگل های حرا به دلیل شرایط مناسب ، زیستگاهی امن برای پرندگان مهاجر از مناطق گرمسیری هستند. پرندگانی مثل حواصیل بزرگ، اگرت بزرگ، اگرت ساحلی، حواصیل هندی، کفچه نوک تیز، سلیم خاکستری، گیلانشاه و کاکائی. همچنین این جنگل ها زیستگاه بسیار خوبی برای ماهیان، نرم تنان و سخت پوستان هستند.

سطح آب این جنگل در حالت عادی در حدود ۱ و نیم متر است. اما در زمان مد دریا، درختان این جنگل به زیر آب می روند و هجوم ماهی ها در حالت مد، آن را به محلی مناسب برای ماهیگیری تبدیل می کند. حالت جزر و مد در این جنگل ها هر ۶ ساعت یکبار اتفاق می افتد. جالب آنکه در حالت جزر، به نظر می آید که این درختان در زمینی خشک رشد کرده اند.

جنگل های حرا قشم ، جنگل شناور ایران | Avicennia marina

علاوه بر قایق سواری و لذت بردن از مناظر بی نظیر این جنگل ها، در زمستان ها می توانید شاهد تعداد زیادی از پرندگان مهاجر باشید که به این منطقه کوچ می کنند. به همین دلیل این جنگل ها علاوه بر اهمیت طبیعی، برای محافظت از گونه های جانوری آن تحت حفاظت قرار دارند. در ایران این جنگل ها با عنوان های منطقه حفاظت شده ملی، ذخیره گاه زیست کره و تالاب بین‌المللی به ثبت رسیده اند. این جنگل ها همچنین با عنوان ذخیره گاه زیست کره در یونسکو به ثبت رسیده اند.

بهترین زمان سفر به جنگل های حرا در قشم، از اواسط پاییز تا اردیبهشت است که در این زمان دمای هوای این منطقه مناسب تر است. برای اقامت در اطراف آن می توانید از خانه های بوم گردی و با صفای نزدیک به آن استفاده کنید و یا در کنار این زیبایی های طبیعی کمپ بزنید و مدتی را دل طبیعت وحشی و زیبای آن بگذرانید.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *