تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
رپورتاژ آگهی

حشرات نابود کننده ی فرش 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

حشرات نابود کننده ی فرش

آیا تابحال برای شما هم پیش آمده است که گوشه های فرشتان خالی شده باشد یا دچار زدگی شوند؟ خیلی از مواقع دلیل این زدگی ها را نمی دانید ولی چیزی که اکثر اوقات اتفاق می افتد، وجود حشراتی مانند سوسک فرش، کرم بید و… دلیل این زدگی ها و آسیب های فرش هستند. از آن جایی که امروزه در فصل زمستان همه ی خانه ها گرم هستند و مانند گذشته دیگر سرد نیستند، تعداد سوسک های فرش و حشرات این چنینی بسیار افزایش پیدا کرده و باعث به وجود آمدن مشکلات فراوانی شده اند. در این مطلب که توسط تیم قالیشویی در شهرک غرب به تحریر در آمده است، قصد داریم به معرفی حشرات آسیب رسان به فرش و راه های مقابله با آن ها بپردازیم.حشرات نابود کننده ی فرش

 

حشرات آسیب رسان فرش کدامند؟

بسیاری از حیوانات و حشرات، علاقه مند هستند در سطح فرش زندگی کنند، در واقع محل اصلی زندگی آن ها فرش است. فرش ها  خصوصا فرش های پشمی به دلیل بافت نرمی که دارند بسیار خوشایند برای  زندگی این نوع حشرات هستند. همچنین این فرش ها برای برخی از حشرات بهترین منبع تغذیه اند. معمولا وقتی این حشرات به فرش ما آسیب می زنند، باید هرچه زودتر به ترمیم آن بپردازیم. یکی از روش های از بین بردن این حشرات موزی و آسیب رسان، شستشوی حرفه ای فرش حداقل هر 6 ماه یک بار توسط قالیشویی است.

کدام حشرات فرش ما را می خورند؟

حشرات نابود کننده ی فرش


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

سوسک و کرم بید از نظر ظاهری بسیار باهم متفاوت هستند ولی هر دو علاقه ی خاصی به خوردن پارچه، ترمه و فرش دارند. از این رو احتمال دارد تنها فرش های شما در معرض آسیب این گونه حشرات نباشند، بلکه لباس های پارچه ای و پشمی شما و دیگر وسایل خانه، مورد حملات این حشرات موزی قرار بگیرند.

در ادامه شما را با 3 حشره ای که فرش را میخورند و باعث آسیب جدی به آن می شوند، آشنا می کنیم:

  1. سوسک فرش: شاید برایتان عجیب باشد اما سوسک فرش یک نوع سوسک چرمخوار و پارچه خوار است که هرنوع پارچه و مواد غذایی را مورد حمله قرار می دهد. این سوسک ها، حدودا 3 الی 5 میلی متر طول دارند و همچنین ظاهرشان شبیه به کفشکدوزک است.
  2. لارو سوسک فرش رنگارنگ: لارو حشره ای بالغ اما کوچک و مودار است که نام دیگر آن کرم کرک دار است و به فرش ها و وسایلی پشمی آسیبی جدی می زند. این حشرات در شکاف یا درز فرش تخم ریزی می کنند و تکثیر می شوند. لارو سوسک ها با سرعت فراوان، الیاف فرش را سوراخ می کنند.

لارو سوسک ها اکثراً در لا به لای حیوانات و آشیانه های آن ها پیدا می شوند و از بین بردن آن ها کار بسیار سختی است.

  1. بید لباس، حشره ی لباس خوار: بیدهای لباس، یکی از حشرات مضر و آسیب رسان هستند که به هر نوع الیاف و پارچه ای از قبیل فرش، قالیچه و دیگر لوازم منزل حمله می کنند و به آن ها صدمه می زنند. بید لباس حتی به الیاف مصنوعی که در کیسه خواب به کار رفته هم آسیب می رساند. بیدها معمولا در قسمت های تاریک و ضخیم لباس تخم گذاری می کنند.

طبق یک بررسی که کارشناسان قالیشویی در سعادت آباد انجام دادند، وجود بید در هر سطحی( چه لباس چه فرش) باعث سوراخ شدن آن می شود.

  1. پروانه فرش: این نوع از حشرات را به دلیل ریز بودن به راحتی نمی توان مشاهده کرد، بال هایی به طول حدود 14 تا 18 میلی متر دارند. پروانه های پیر، رنگی تیره تر دارند و در مناطق تاریک فرش سکونت دارند. اگرچه پروانه های پیر آسیبی به فرش نمی زنند، اما شما همیشه باید فرش های خود را تمیز نگه دارید زیرا یک پروانه ی ماده، توانایی دارد بین 100 تا 200 تخم بگذارد که ظرف حداکثر 5 روز همه ی آن ها از تخم بیرون بیایند.

چگونه می توان از شر این حشرات خلاص شد؟

سعی داشته باشید همیشه نظافت فرش های خود را حفظ کنید، اما چنانچه احساس کردید، فرش های شما دچار بید زدگی شده است، می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

  1. اسپری حشره کش: برای از بین بردن بید و سوسک فرش، می توانید لبه های فرش را به آرامی بلند کنید و زیر آن را جارو برقی بکشید، سپس اسپری حشره کش را روی قسمت های آسیب دیده، اسپری نمایید.
  2. کشیدن جارو برقی: برای از بین بردن بید و سوسک ها، زیر و روی فرش را با دقت جارو بکشید و توجه داشته باشید پس از جارو زدن، محتویات داخل کیسه ی جارو برقی را دور بریزید.
  3. استفاده از مواد ضد عفونی: پس از استفاده از اسپری حشره کش، برای از بین بردن قطعی سوسک و بیدهای فرش، قسمت هایی که به خوبی اسپری نشده اند را اسپری ضدعفونی بزنید.

راه تشخیص بیدزدگی از نظر قالیشویی ابریشم اصل

حشرات نابود کننده ی فرش

بر اساس بررسی کارشناسان قالیشویی ابریشم اصل، بید زدگی فرش را می توان از روی نشانه هایی مانند وجود  حشرات بسیار ریز روی فرش که حرکت بسیار سریعی دارند و همچنین وجود لکه های سفیدی روی فرش که کم کم عمیق می شوند، تشخیص داد.

طبق توصیه ی کارشناسان قالیشویی ابریشم اصل، فرش های دستباف را در دوره های زمانی مختلف به طور منظم بررسی کنید تا علاوه بر تشخیص سریع بید زدگی، از آسیب های احتمالی جلوگیری کنید.

آشنایی با قالیشویی ابریشم اصل

قالیشویی ابریشم اصل به عنوان یکی از بزرگ ترین  کارخانه های قالیشویی در تهران، حدود 20 سال است فعالیت حرفه ای دارد. در این مجموعه انواع خدمات قالیشویی، نظیر شستشوی انواع فرش، شستشوی انواع موکت و همچنین شستشوی انواع مبلمان به صورت کاملا حرفه ای انجام می شود.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *