تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
افریقا, مراکش

حمام های سنتی مراکش و تجربه بیاد ماندی استفاده از آن 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

حمام های سنتی مراکش

در این مقاله از مجله سفر و گردشگری تاپ تراول شما را با حمام های سنتی مراکش آشنا خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه باشید.

مراکش یا همان مغرب ، کشوری است در شمال غربی آفریقا. مراکش ساحلی طولانی با اقیانوس اطلس دارد که از شمال به جبل‌الطارق و دریای مدیترانه می‌رسد. کشور مراکش از سوی خاور با کشور الجزایر، از غرب با اقیانوس اطلس، از جنوب با کشور موریتانی و از شمال با دریای مدیترانه همسایه ‌است.

در این مقاله از وب سایت مجله گردشگری تاپ تراول به معرفی یک تجربه دلپذیر در مراکش خواهیم پرداخت پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید . حتما سری به حمام‌های سنتی و معروف بزنید که در جای جای شهر قرار دارند


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

تنها با کمی قدم زدن در این محیط پرجنب و جوش، زیبایی‌های شهر چشم‌تان را می‌گیرد و بعد از خستگی یک روز خرید و گشت‌ و‌ گذار، تنها یک حمام سنتی مراکشی با محیط منحصربه‌فرد و آرامش‌بخش می‌تواند سفر شما را تبدیل به یک تجربه‌ی به یاد ماندنی کند.

معرفی کوتاه حمام های سنتی مراکش

قدمت حمام‌های عمومی به دوران رومانیایی‌ها برمی‌گردد. برای مدت طولانی حمام‌ها فقط مختص مردان بودند اما پس از مدتی خانم‌ها هم شروع به استفاده از حمام‌های عمومی کردند و به تدریج استفاده از آن رایج شد.

تاریخ دقیق استفاده از اولین گرمابه‌ی عمومی در مراکش مشخص نیست، اما «حمام مواسین» (Mouassine) یکی از قدیمی‌ترین و بهترین‌های این شهر ، متعلق به سال  ۱۵۷۲ است.

حمام های سنتی مراکش

حمام های سنتی مراکش

پاکیزگی در فرهنگ و جوامع اسلامی همیشه یک ضرورت محسوب می‌شد و بر همین اساس در مراکش قدیم نیز به عنوان یک جامعه‌ی اسلامی به این نکات توجه می‌شد.از جمله این که نظافت مکان، خصوصا قبل از برگزاری آیین‌های محلی و گاها مذهبی، اهمیت داشت.

علاوه بر این‌ها، عامل دیگری که در گذشته باعث استقبال مردم از حمام‌های عمومی می‌شد، لوله‌کشی نامناسب در منازل و همینطور نبود دسترسی دائم به آب گرم بود که این مشکل با وجود حمام‌ها تقریبا حل شده بود.

روال متداول استفاده از حمام های سنتی

حمام‌ها طبق جنسیت افراد تفکیک شده‌اند. در گرمابه‌های عمومی، روزها و ساعت‌های جدا طبق برنامه‌ی مشخصی برای استحمام خانم‌ها و آقایان در نظر گرفته شده است.

گرمابه‌های خصوصی زیر نظر هتل‌ها یا با اهداف تجاری عرضه می‌شوند و بعد از رزرو، حمام به صورت خصوصی در اختیار شما خواهد بود و طبق سنت حمام‌ها شخصی به عنوان دلاک شما را همراهی خواهد کرد.

وقتی وارد حمام شدید، شما را به قسمت رختکن راهنمایی می‌کنند. رختکن منتهی به اتاق بخار آب گرم می شود. دلاک نیز آنجا حضور دارد تا آب گرم روی بدن‌تان بریزد و از صابون مخصوص ساخته شده از روغن زیتون استفاده کند.

پس از استفاده از صابون مخصوص، دلاک از وسایل مخصوص حمام مثل لیف و کیسه استفاده می‌کند تا پوست مرده را از بدن‌تان بشوید و بعد از این مرحله شما را به قسمتی از گرمابه راهنمایی می‌کند که با صابون و شامپو استحمام کنید.

لوازمی که در استفاده از یک گرمابه‌ سنتی باید به همراه خود داشته باشید

اگرقصد ولخرجی دارید می‌توانید یکی از گرمابه‌های خصوصی را رزرو کنید و در این صورت به همراه داشتن فقط لباس کافی است و بقیه لوازم در حمام در اختیارتان گذاشته خواهد شد. دلاک نیز برای همراهی شما در حمام حضور خواهد داشت.

حمام های سنتی مراکش
حمام های سنتی مراکش

اما اگر دنبال گزینه‌ای باصرفه‌تر هستید از گرمابه‌های عمومی استفاده کنید. در این صورت باید یک کیف‌دستی کوچک شامل بعضی وسایل مورد‌نیاز همراه خود داشته باشید؛‌ از جمله صابون، شامپو و وسایل بهداشتی، حوله، لباس، مت یا حصیر کوچکی که در حمام روی آن بنشینید و یک کاسه‌ی کوچک که برای ریختن آب گرم روی بدن‌تان به آن نیاز خواهید داشت. دلاک را نیز با هزینه‌ی ۱۷ الی ۳۵ هزار تومان می‌توانید کرایه کنید.

بهترین گرمابه‌های مراکش

گرمابه‌های مراکش از نظر تعداد و تنوع بسیار زیاد هستند. ارزان‌ترین آن‌ها با حدود قیمت ۷۰۰۰ تومان و لوکس‌ترین و گران‌ترین آن با بیشتر از ۳۵۷,۰۰۰ تومان تجربه‌ای دلپذیر را برای شما رقم می‌زند.

برای راحتی بیشتر، بهتر است گرمابه‌ای را انتخاب کنید که نزدیک به هتل و محل اقامت‌تان باشد تا بعد از استحمام بتوانید در آرامش استراحت کنید .

« حمام و چشمه‌ آب گرم رویال منصور » ( Hammam Royal Mansour)

رویال منصور واقع در جنوب غربی مراکش، باشکوه‌ترین گرمابه‌ی این شهر را دارد. این مکان متعلق به خانواده‌ی سلطنتی مراکش است  که در میان باغ‌هایی از نخل قرار گرفته و شکوه و عظمت آن بسیار چشمگیر است. حداقل هزینه لازم برای این حمام حدود ۵۰۰,۰۰۰ تومان است که شاید هر مسافری مایل به پرداخت این مقدار نباشد اما اگر به دنبال تجربه‌ای بی‌نظیر در فضایی سلطنتی هستید، رویال منصور بهترین انتخاب برای شما است.

« حمام رزا بُن اور » (Hammam Rosa Bonheur)

این حمام در منطقه‌ای نسبتا پرپیچ‌ و‌ خم واقع در یکی از خانه‌های سنتی مراکش است. اتاق‌های آن متناسب با سبک خاص دکوراسیون مراکشی، با کاشی‌های رنگی سفالی و با طرح‌های هندسی زیبا طراحی شده‌اند. هزینه‌ی استفاده از آن حدود ۸۹,۰۰۰تومان است و پول ماساژ و نهار جداگانه حساب می‌شود.

حمام های سنتی مراکش
حمام های سنتی مراکش

« گرمابه‌ هِریتِج » (Heritage Spa)

این گرمابه انتخابی لوکس و مجلل با هزینه‌ی بسیار مناسب است. اتاق‌ها با تزیین زیبا با نقوش سفالی و مجلل بسیار چشم‌نواز هستند. در این گرمابه صابون‌ها و روغن‌های گیاهی و کاملا طبیعی در اختیار مهمانان قرار می‌گیرد.



   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *