تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
تهرانگردی

آشنایی با خانقاه صفی علیشاه ، تهران | Tehran 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

خانقاه صفی علیشاه

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با خانقاه صفی علیشاه در تهران آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

خانقاه صفی علیشاه (Safi Alishah Monastery) متعلق به میرزا حسین اصفهانی معروف به صفی­ علی­شاه از مشایخ و قطب سلسله‌ نعمت ­الهی در دوران ناصری است. بر اساس تاریخ­های موجود بر کاشی­کاری­های این بنا و یا اسناد ملکی نمی­توان تاریخ دقیقی برای ساخت این بنا مشخص کرد ولی آن­چنان­که به گواهی مدرسی چهاردهی آمده است سیف ­الدوله از مریدان صفی‌علی‌شاه در سال ۱۲۹۴ هجری قمری زمین این خانقاه را به صفی واگذار می­کند و بلافاصله ساخت آن آغاز می­‌شود. ولی تاریخ دقیق بهره ­برداری از آن مشخص نیست و در سال ۱۳۱۶ هجری قمری که صفی فوت می­کند در محل خانقاه خود دفن می­شود.

خانقاه صفی علیشاه

درباره صفی علیشاه

صفی‌علی‌شاه، پس از دو سال اقامت در هندوستان برای زیارت مشهد به ایران بازگشت. وی در سال ۱۲۸۸ هجری قمری که قحط سالی در تهران بیداد می‌کرد و به همین دلیل سال مجاعه خوانده شد، در تهران توقف نمود. محل سکونت وی ابتدا در حیاط شاهی کوچه خدابنده لو و بعد در محله پامنار تهران بود. تا اینکه مریدان وی در تهران زیاد شدند و از جمله عبدالمحمد میرزا سیف‌الدوله، فرزند عضدالدوله، که فرزند فتحعلیشاه و برادر بزرگ عین الدوله محسوب می‌شد، به جمع مریدان صفی پیوست.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

وی که از جمله ملاکین و ثروتمندان تهران بود، در سال ۱۲۹۴ هجری قمری قطعه زمین بزرگی را که در باغ سپهسالار واقع بود، به صفی واگذار نمود. بعضی گفته‌اند که مساحت این قطعه زمین، دو هزار زرع بوده‌است، اما مدرسی چهاردهی که ظاهراً از اسناد ملکی مربوط به زمین در خانواده صفی اطلاع داشته‌ است، می‌نویسد که مساحت این زمین در ابتدا، هزار و هشتصد زرع بوده‌است.خانقاه صفی علیشاه

معماری بنا

برای ورود به خانقاه باید از در خیابان وارد شد. نمای بیرونی ورودی مزین به کاشی­کاری­ هایی به رنگ غالب آبی به سبک قاجاری و اماکن متبرکه‌ شیعی است. در حیاط خانقاه درخت تنومندی قرار دارد که گفته می‌شود خود صفی آن را غرس کرده است.

از آداب زیارت این بنا در میان مریدان، افروختن شمع در جاشمعی ضلع جنوبی حیاط است. در دو طرف دالان ورودی خانقاه، تابلوهایی به خط نستعلیق از جمله ­های صفی­ علی­شاه و شاه نعمت ­الله­ ولی نصب شده است. کاشی‌های آبی رنگی در داخل اتاق مزار وجود دارد که به همت سیف ­الدوله انجام گرفته و در سال ۱۳۴۴ خورشیدی مرمت شده است.

خانقاه صفی علیشاه

هم­چنین تزیینات گچ­بری و آینه ­کاری در فضای داخلی به چشم می­خورد. دور تا دور دیواره‌ مرقد، نقش­ه ایی برجسته به رنگ مشکی در زمینه‌ سفید موجود است و نیز در بالای آرامگاه صفی­ علی­شاه گنبد فلزی نقره ­ای رنگی ساخته شده است. کشکول بزرگ تو خالی به رنگ مشکی نیز در ورودی خانقاه قرار دارد.

خانقاه صفی علیشاه

 آدرس : میدان بهارستان، خیابان سعدی شمالی، خیابان مصباح


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *