تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, کاشان

خانه بروجردی‌ ها کاشان کجاست ☀️ عکس + آدرس و توضیحات 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

خانه بروجردی ها

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی کاشان یکی از اماکن تاریخی این شهر بنام خانه بروجردی ها که در نیمه دوم قرن 13 و در زمان قاجارها ساخته شده است سخن خواهیم گفت.پس اگر به دنبال خانه های تاریخی کاشان میگردید پیشنهاد میکنیم تا از این خانه تاریخی نیز بازدید کنید همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این عمارت تاریخی تا انتهای این مقاله با مجله سفر و گردشگری تاپ تراول همراه باشید.

خانه بروجردی‌ ها از آثار تاریخی شهر کاشان است. این بنا در محلهٔ سلطان میراحمد واقع است و در نیمهٔ دوم قرن ۱۳ هجری و در زمان قاجار ساخته شده است . این خانه با بادگیرهای قرینه هلالی شکل زیبایی بر بام تالار و کلاه فرنگی روی آن یکی از زیباترین جلوه‌های معماری ایرانی را به معرض نمایش می‌گذارد. به‌ طوری‌ که در کتیبه چهار طرف تالار آن آمده‌ است، ساخت بنا به سال ۱۲۹۲ ه-ق بازمی‌گردد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی
خانه بروجردی ها
خانه بروجردی ها

نقاشی‌های ارزنده و گچ‌بری‌های این خانه، زیر نظر صنیع الملک، نقاش بزرگ ایران و عموی کمال الملک اجرا شده‌است. صاحب این خانه، حاج سید مهدی نطنزی از بازرگان‌های نطنزی مقیم کاشان و معمار آن استاد علی مریم کاشانی بوده‌است. وی به خاطر سفرهای زیادی که به شهر بروجرد داشته به بروجردی معروف شده. وی عاشق دختر سید جعفر طباطبایی یکی از بزرگترین تاجران فرش آن زمان می‌شود و طباطبایی نیز برای رضایت دادن نسبت به ازدواجشان شرطی می‌گذارد. او که در خانهٔ بسیار زیبایی که اکنون با نام خانه طباطبایی‌ها شناخته می‌شود زندگی می‌کرده و به سید مهدی می‌گوید که باید خانه‌ای همچون خانهٔ من بسازی تا دخترم را به همسریت در بیاورم. سید مهدی نیز قبول می‌کند و بعد از ۷ سال که ساخت حیاط اندرونی به پایان می‌رسد در خانه ساکن شده و بعد از ۱۱ سال تالار اصلی نیز تکمیل می‌شود. خانه بروجردی اکنون محل اداره میراث فرهنگی کاشان است.

خانه تاریخی بروجردی‌ های کاشان از نظر محبوبیت جاذبه توریستی به عنوان انتخاب برتر یونسکو در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ اعلام شد

خانه بروجردی ها
خانه بروجردی ها

این خانه به خاطر دارا بودن ویژگی‌ ها و ارزش‌ های والای معماری ایرانی، به کارگیری تمامی فنون معماری سنتی در حد کمال، دارا بودن تزئینات متنوع و بسیار ظریف و هنرمندانه، نبوغ و خلاقیت شگرف معماری به کارگرفته شده در آن علی‌الخصوص در ترکیب منحصربه‌ فرد و استثنایی سرپوشیده حیاط بیرونی، تقریبا معروف‌ ترین و مهم‌ ترین خانه تاریخی ایران و به نوعی سمبل بناهای مسکونی ایران به‌ شمار می‌رود. زیرزمین (سرداب) اصلی و مفصل خانه در این بخش قرار داشته و از داخل حیاط و زیر ایوان قابل دسترسی است. دو بادگیر بلند از بالای بام تا زیرزمین اجرا شده‌اند و عمل تهویه هوا، خنک کردن زیرزمین و دور کردن رطوبت از پایه‌های بنا را انجام می‌دهند. این بادگیرها به کانال‌هایی موسوم به ناکش متصل هستند. ناکش‌ ها دورتادور زیرزمین و داخل بستر زمین حفر شده‌اند و با مشبک‌ هایی به فضای زیرزمین ارتباط پیدا می‌کنند.

خانه بروجردی ها
خانه بروجردی ها

تصویز سه بعدی از خانه بروجردی ها


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *