تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
رشت, گیلان

خانه قدیری رشت 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

خانه قدیری رشت

در این مقاله از مجموعه مقالات قسمت جاهای دیدنی ایران سفری به رشت خواهیم داشت و در آن یکی از جاذبه های بسیار زیبا به نام خانه قدیری را مورد بررسی قرار خواهیم داد و آن را به شما معرفی خواهیم کرد. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

خانه قدیری رشت که مربوط به دوران پهلوی می باشد. این خانه قدیمی دارای اسکلت و سازه چوبی با سقف لمبر کوبی است. پوشش خارجی خانه قدیری، سفالی و در و پنجره آن از چوب نرادروسی ساخته گردیده است.

مقالات بیشتر بخوانید:


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

این بنا در سال 1367 خورشیدی طعمه حریق شد و بام آن فرو ریخت و در و پنجره ها، تزیینات آیینه کاری و گچ بری آن نیز در این آتش سوزی آسیب جدی دید.

خانه قدیری رشت
خانه قدیری رشت

خانه تاریخی قدیری رشت نمادی از معماری دوران قاجاری می باشد که در ضلع شرقی محله کیاب و سبزه میدان شهر رشت قرار دارد.
این ملک تا نهم تیر ماه سال 1344 در اختیار محمد حسن و نصر الله همدانی بود و در آن تاریخ به فریدون نصیری فروخته شد و او در همان سال ملک را بنام همسرش خانم اکرم قدیری کرد. این بنا در زمینی بالغ بر 827 متر مربع قرار گرفته  و مساحت زیر بنای آن 570 متر مربع در دو طبقه بنا گردیده است. سبک معماری بکار رفته در بنا مشابه الگوهای معماری قاجاری و اوائل پهلوی است که در آن فضاها به ترتیب اهمیت ،پیرامون یک فضای اصلی یا شاه نشین قرار می گیرد.

خانه قدیری رشت
خانه قدیری رشت دارای اسکلت و سازه چوبی با سقف لمبر کوبی است, پوشش خارجی خانه قدیری، سفالی و در و پنجره آن از چوب نراد روسی ساخته گردیده است. این بنا در سال 1367 خورشیدی طعمه حریق شد و بام آن فرو ریخت و در و پنجره ها، تزیینات آیینه کاری و گچ بری آن نیز در این آتش سوزی آسیب جدی دید و در همان سال با هزینه مالک و نظارت میراث فرهنگی استان گیلان مورد مرمت قرار گرفت.
از سال 1369 خورشیدی تا 1381 به عنوان اداره کل میراث استان گیلان مورد استفاده بوده و به شماره 2686 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
هم اکنون این بنای تاریخی بعنوان پژوهشکده میراث فرهنگی مورد استفاده است و دارای کتابخانه ای با کتب تخصصی مرمت، معماری، تاریخی، گردشگری و سایر زمینه ها بوده که تاحد زیادی جوابگوی دانشجویان و اندیشمندان است.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *