تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
گیلان

خانه منجم باشی لنگرود ، نمونه ای بی نظیر از معماری قاجاری 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

خانه منجم باشی لنگرود

در این مطلب از مجله تاپ تراول شما را با خانه منجم باشی لنگرود آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

خانه منجم باشی لنگرود یکی از جاذبه ­های گردشگری و تاریخی گیلان است که شاید بسیاری از ایرانیان نام آن را نشنیده باشند. این خانه در دوران قاجار ساخته شد و خانواده منجم باشی تا آغاز دوره پهلوی در آن ساکن بودند. این خانه حیاطی بسیار زیبا و دیدنی دارد و در حال حاضر وسایل قدیمی منزل نیز برای بازدیدکنندگان به معرض نمایش گذاشته شده ­است.خانه منجم باشی لنگرود

خانه منجم باشی که در فشکالی محله لنگرود می باشد، نشان دهنده هنر معمارى گیلان در دوره قاجاریه و یکی از آثار قدیمی و تاریخی شهرستان لنگرود به شمار می آید. خانواده منجم باشی، خانواده ای متمکن و معروف بودند. چند نفر اولیه این خاندان به علم نجوم تسلط داشتند به همین علت آنها را منجم باشی می نامیدند.

این خاندان از نیمه دوم قرن دوازدهم قمری و تا پایان قرن سیزدهم، از زمان آغا محمدخان قاجار و تا قبل از حکومت خاندان پهلوی یعنی نزدیک به صد سال در گیلان حکومت می کردند و صاحب نام بودند. اصالت این خانواده به منطقه ی شرق گیلان (لاهیجان و لنگرود و رودسر و اشکورات و رانکوه) باز می گردد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

بناهای متعددی از منجم باشی ها در منطقه لنگرود باقی مانده است مانند اقامتگاه این خاندان در محله ی مسجد فشکالی در لنگرود و اقامتگاه دیگر نزدیکی سبزه میدان که شبیه قصر می باشد.

سالن و تزئینات این خانه نمونه اى از هنر معمارى گیلان در دوره قاجار است. این بنا در فهرست آثار ملى به ثبت رسیده است.خانه منجم باشی لنگرود

معماری خانه منجم باشی لنگرود

می توان گفت که خانه منجم باشی لنگرود یک مجتمع چند بخشی مسکونی است. این خانه تاریخی دو طبقه دارد. در طبقه دوم این بنا، یک سالن پذیرایی مجلل و بزرگ، به همراه سه اتاق خواب قرار گرفته اند. جلوی هر کدام از این اتاق ها، ایوان هایی رفیع به طول ۱۰ و عرض ۱ متر قرار دارند.

همانند اکثر خانه های گیلانی، این خانه نیز دارای سقفی سفالی و چوبی به شکل شیروانی است تا آب و باران این منطقه، آسیبی به آن وارد نکند. از همان بدو ورود به خانه منجم باشی، تزئینات زیبای آن جلوی چشمانتان ظاهر می شوند. سر در ورودی هلالی شکل این بنا، گچ بری های ساده ولی زیبایی دارد.کمی که در خانه پیش بروید، با تزئینات پیچیده تر و زیباتری مواجه خواهید شد. گچ بری های زیبا، مهم ترین تزئینات این بنا هستند.خانه منجم باشی لنگرود

اطراف درها و پنجره ها در این خانه، با گچ بری هایی شبیه به شکل گل آراسته شده اند. تمامی درب و پنجره ها حالتی هلالی شکل دارند تا یادآور معماری باشکوه قاجاری باشند. یکی از ویژگی های جالب توجه در این ساختمان، اشکالی هستند که در بالای برخی از درها وجود دارند. این تزئینات شبیه به ذکر مقدس “یا علی” هستند.

شاید معماران این بنا با این کار قصد داشتند تا شیعه بودن ساکنان آن و احترام به حضرت علی (ع) را نشان دهند. پنجره های چوبی و شیشه های رنگی آن ها از دیگر زیبایی های موجود در این بنای تاریخی هستند.

دسترسی

این خانه روبروی اداره برق و در فشکالی محله و جنب سبزه میدان لنگرود واقع شده است و به بازار ماهی فروشان لنگرود و رودخانه لنگرود نزدیک می باشد. شهر لنگرود یکی از زیباترین شهر های گیلان است که  از طریق ساحل چمخاله به دریای خزر راه دارد که علاوه بر خانه منجم باشی جاهای دیدنی زیادی از جمله پل خشتی، پارک فجر، تالاب کیاکلایه، روستای لیلاکوه، روستای اطاقوَر ، کومله و …. دارد.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *