تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
تهرانگردی

خانه موزه سیمین و جلال ، موزه ای دیدنی در تهران 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

خانه موزه سیمین و جلال

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با خانه موزه سیمین و جلال ، یکی از دیدنی ترین موزه های تهران آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

خانه موزه سیمین و جلال (Simin & Jalal House Museum) از جذاب‌ترین جاهای دیدنی تهران است که اگر به ادبیات و شعر و تاریخ علاقه‌مندید، بهتر است یک بار به آنجا بروید. این موزه خانه که در خیابان دزاشیپ و در شمال تهران قرار دارد، آنقدر دیدنی و جذاب است که دل کندن از آنجا برایتان سخت می‌شود. حس خوبی که با رفتن به این مکان پیدا می‌کنید در هیچ کجای دیگر پیدا نمی‌شود.

تزیینات این خانه همچنان به سیک قدیمی باقی مانده و بسیاری از وسایل زیبا و دیدنی قدیمی را می‌توان در آن ببینید. مجسمه مومی سیمین دانشور و همسر او جلال آل احمد روح زندگی را در این خانه دمیده و زیبایی آن را کامل کرده است. این زوج که از مفاخر ادبیات و شعر ایران هستند، روزگاری را در این خانه زیبای قدیمی می‌گذراندند که امروزه محلی برای گشت‌وگذار و لذت بردن در تهران است.

خانه موزه سیمین و جلال


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

این خانه حیاط زیبا و دلبازی دارد و در داخل اتاق‌ها و سالن‌های آن هنوز زندگی در جریان است. جالب است بدانید که چیدمانی که امروز در این خانه‌ موزه می بینید، مثل زمانی است که سیمین و جلال در آن زندگی می‌کردند. همچنین درون این خانه سه مجسمه مومی از سیمین و جلال و نیما یوشیج به چشم می‌خورد؛ نیما یوشیج برای سال‌ها همسایه این دو نویسنده بود.

مجسمه سیمین قبل از ورود به خانه و روبروی حوض قرار دارد و گویی انتظار چیزی را می‌کشد. مجسمه جلال هم در داخل خانه دیده می شود و اینطور به نظر می رسد که در حال خلق یک اثر جدید است. به جز تمام این زیبایی‌ها، برای دوستداران این دو نویسنده، این خانه همچون یک بهشت است چرا که تمامی آثار سیمین و جلال در آن جمع آوری شده و یک جا نگهداری می شوند.

خانه موزه سیمین و جلال

خانه‌ موزه سیمین و جلال، تا زمان مرگ سیمین در سال 1390، اقامتگاه وی بود و پس از آن، برای مدتی محل سکونت خواهر او به حساب می‌آمد؛ تا اینکه پس از مجادله طولانی میان ورثه سیمین و جلال با شهرداری، در ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، مصادف با زادروز سیمین، این خانه به عنوان موزه به روی عموم گشوده شد.

آنچه هر بیننده ای را جذب می کند،‌ طراحی و تزئینات این خانه تاریخی است؛ چراکه به همان دوران تعلق دارد و چیزی به آن اضافه نشده و تغییری نکرده است. این اثر علاوه بر ارزش معنوی از نظر معماری هم ارزشمند محسوب می شود. این روزها موزه خانه جلال و سیمین محل رفت و آمد شاعران، نویسندگان و علاقه مندان به فرهنگ و ادبیات ایران است.

خانه موزه سیمین و جلال

تاریخچه

در سال ۱۳۳۰، زمانی که سیمین مشغول تحصیل در آمریکا بود، جلال به فکر ساختنِ خانه در زمینی که پیش از این در شمیران خریده بود، افتاد. پس از در میان گذاشتن این تصمیم با سیمین، ساخت خانه را آغاز کرد. نامه‌هایی که او در سال‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۲ برای سیمین به آمریکا می‌فرستاد، گواهی بر این موضوع‌اند که جلال آجر به آجر خانه را با دست‌های خود بنا نموده است. او در این نامه‌ها به مشکلات و دردسرهایی که حین تراش دادن سنگ‌ها، وصل کردن پنجره‌ها و … با آن مواجه شده است، اشاره می‌کند.

خانه موزه سیمین و جلال

عشق، عنصر اصلیِ به کار رفته در تار و پود این خانه‌ی با صفاست. جایی که سیمین و جلال زندگی مشترکشان را در آن آغاز کردند. جلال آل احمد در یکی از نامه‌هایش به سیمین می‌نویسد: «سیمین، تو کم خندیده‌ای. این خانه را بنا می‌کنم تا صدای خنده‌های تو از آجرهای آن بلند شود». این زوج، سال‌های زیادی را با هم در این خانه سپری کردند و هر دوی آن‌ها تا پایان عمر خود در اینجا سکونت داشتند. در زمان حیات سیمین دانشور و جلال آل احمد، نویسندگان و شاعران معروف زیادی همچون شاملو به خانه‌ی آن‌ها رفت و آمد داشتند.

پس از وداع سیمین با زندگی، شهرداری تهران در سال ۱۳۹۳ خانه را خریداری نمود و تحت مرمت و بازسازی قرار داد تا آن را به خانه موزه تبدیل کند. در احیای خانه سعی شد که حداقل تغییرات بر روی آن صورت پذیرد و تا حدّ ممکن، مانند زمانی که سیمین و جلال در آن ساکن بودند، باقی بماند. سرانجام در هشتم اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ و همزمان با روز تولد سیمین دانشور، درِ این خانه موزه به روی عموم باز شد.

خانه موزه سیمین و جلال

معماری

قدمت این خانه به دوره پهلوی دوم می ‌رسد. این خانه ۴۲۰ متر مربع عرصه و ۲۲۰ متر مربع زیر بنا دارد و در ۲ طبقه ساخته شده است. اتاق نشیمن عمومی، سرویس ‌ها، آشپزخانه و کتابخانه در طبقه همکف طراحی شده و اتاق نشیمن خصوصی در طبقه دوم قرار دارند.

نماسازی بنا ساده و شکیل بوده و از آجر و پوشش شیروانی استفاده شده و اصالت طراحی ساختمان نشان از نوعی تفکر معمارانه در طراحی آن دارد. ساخت خانه باسلیقه و پیگیری ‌های جلال دلیل جذابیت مضاعف آن نسبت به خانه موزه‌ های دیگر ایران است زیرا علاوه بر آنکه روح خانه متأثر از حضور هنرمند است بلکه معماری و دیوارها هم با همان ذوق و قریحه بنا شده است.

خانه موزه سیمین و جلال

اطلاعات بازدید از خانه سیمین و جلال

روز و ساعت بازدید: همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۹ صبح الی ۱۷ عصر

آدرس تهران، دزاشیب، خیابان شهید رمضانی، کوچه رهبری، کوچه پسندیده، بن‌بست ارض، پلاک ۱.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *