تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
غذاهای ایرانی, گیلان

خورش آلو مسما ، غذای خوشمزه و اصیل ایرانی 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

خورش آلو مسما

خورش آلو مسما یکی از غذاهای خوشمزه و اصیل ایرانی می باشد که طعم آن ترش و شیرین است. خورش آلو مسما همانطور که از اسمش پیدا می باشد در تهیه آن از آلو استفاده می کنند. اصالت این خورش به استان گیلان بر می گردد. در واقع این خورش را بیشتر با گوشت مرغ تهیه می کنند، اما می شود در تهیه آن از گوشت گوسفندی و یا گوشت گوساله نیز استفاده کرد. خورش آلو مسما به واسطه حضور آلو در آن که سرشار از فیبر و آهن می باشد، به تقویت سیستم گوارشی بدن کمک خواهد کرد. خورش آلو مسما یکی از غذاهای مجلسی می باشد و بیشتر در مهمانی ها سرو می شود. در ادامه همراه تاپ تراول باشید تا با طرز تهیه خورش آلو مسما بیشتر آشنا شوید.خورش آلو مسما

مواد لازم خورش آلو مسما

  • سینه یا ران مرغ ۴ تکه
  • آلو سیاه ۸ عدد
  • قیسی زرد آلو ۸ عدد
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق چایخوری
  • رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری سَر پُر
  • روغن مایع به اندازه کافی
  • نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

طرز تهیه خورش آلو مسما

ابتدا باید مرغ ها را آماده کنید. برای این منظور کمی نمک و فلفل روی قطعات مرغ بپاشید سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع داخلش بریزید. اجازه دهید روغن داغ شود سپس قطعات مرغ را داخل تابه بچینید. اجازه دهید سمت زیرین مرغ ها به خوبی سرخ شود سپس آنها را بر گردانید تا سمت دیگرشان نیز طلایی شود. پس از اینکه مرغ ها را به خوبی سرخ کردید آنها را از تابه خارج کنید و کنار بگذارید.

در ادامه پیازها را به صورت نگینی خرد کنید. یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخلش بریزید. پس از اینکه روغن داغ شد پیاز خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید تا کمی نرم و شفاف شود سپس مقداری زردچوبه اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا پیاز و زردچوبه یکدست شوند.

در همین حین هسته های آلو سیاه را خارج کنید و به همراه قیسی به تابه اضافه کنید. تفت دادن را ادامه دهید تا آلو سیاه و قیسی هم کمی سرخ شوند سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و به خوبی تفت دهید تا رب گوجه فرنگی هم سرخ شود. سرخ کردن رب گوجه فرنگی علاوه بر اینکه طعم خورش را خوشمزه تر می کند در پایان کار باعث می شود خورش خوشرنگ تری داشته باشید. پس از اینکه رب گوجه فرنگی هم به خوبی سرخ شد مقداری نمک و فلفل سیاه به مواد اضافه کنید.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

در مرحله بعدی مرغ هایی که در مرحله اول سرخ کردید را به همراه چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید مرغ با حرارت ملایم به خوبی بپزد. این خورش به صورت کم آب سرو می شود و باید اجازه دهید آب آن تبخیر شود و روغن بیندازد.

در ۳۰ دقیقه پایانی پخت خورش ، زعفران دم کرده را اضافه کنید و طعم خورش را بچشید. در صورتی که خورش بیش از حد ترش شده بود می توانید ۱ قاشق غذاخوری شکر اضافه کنید تا طعم خورش ملس شود. پس از اینکه خورش آماده شد آنرا به همراه برنج سرو کنید.

نکته

خورش آلو مسما را اغلب با گوشت مرغ طبخ می کنند ولی در برخی مناطق این خورش را با گوشت قرمز درست می کنند. برای تهیه این خورش با گوشت قرمز باید گوشت مرغ را از مواد حذف کنید و به مقدار ۴۰۰ تا ۵۰۰ گرم گوشت خورشتی اضافه کنید.

در برخی مناطق کشور و مخصوصا استان های شمالی کشور مثل گیلان به این خورش رب انار هم اضافه می کنند که باعث می شود خورش در پایان طعم ترش تری داشته باشد. البته اگر نمی خواهید خورش خیلی ترش شود می توانید از رب انار شیرین یا ملس استفاده کنید.خورش آلو مسما


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *