تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
آسیا, مالزی

هر آنچه که باید در سفر به مالزی بدانید 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

دانستنی های سفر به مالزی

در این مقاله از وب سایت مجله گردشگری تاپ تراول شما با دانستنی های سفر به مالزی آشنا خواهیم کرد . پس با ما تا آخر این مقاله همراه باشید تا با این داسنتی آشنا شوید.

مختصری درباره کشور مالزی بدانید :

شبه جزیره مالزی به سبب داشتن سواحل بیشمار و گوناگون در بخش‌های مختلفش ، یکی از بزرگترین و مهمترین مکانهای غواصی در دنیا شمرده می‌شود. محدوده ساراواک به سبب داشتن آبهای شفاف و گوناگونی ماهی‌ها از زیباترین جاذبه‌های مالزی به شمار می‌رود.طبیعت زیبا و استوایی مالزی مکانهای متعددی را برای گردشگران علاقه‌مند به طبیعت ارائه می‌کند. تامان نگارا یا جنگل ملی مالزی از قدیمی‌ترین جنگلهای جهان به شمار می‌رود.سواحل شرقی شبه جزیره مرکزی مالزی، دارای جزایر بسیار دیدنی و بکر می‌باشند که از آن جمله عبارتند از: جزایر پرهنتیان، جزیره ردانگ، جزیره تیومان. همچنین می‌توان به جزیرهٔ لنکاوی اشاره کرد که در شمال غربی مالزی واقع شده‌است و در زبان مالایی به معنی جزیرهٔ عقاب سرخ قهوه‌ای است. جزیرهٔ لنکاوی با جزیره کیش در خلیج پارس خواهر خوانده هستند.

مردم مالزی از ملاقات و مراودت با مردم سرزمین‌های دیگر لذت می برند. بنابراین هنگام سفر به مالزی بدون هیچ واهمه‌ای به صحبت با آن‌ها بپردازید. به هر روی، نکته‌ی اصلی هر سفری آشنایی با دیگر فرهنگ‌ها است. وقتی با یک مسلمان احوالپرسی می‌کنید، دست راست خود را بالا آورده و سپس برای احترام آن را بر روی قلب خود قرار دهید. این عمل، سلام یا احوالپرسی‌ سنتی محسوب می‌شود. هندوها به سبک ناماسته (یا واناکام) ادای احترام می‌کنند، طوری که کف دو دست را به هم چسبانده و در مقابل سینه قرار می‌دهند. با چینی‌ها ممکن است لازم باشد که دست بدهید. اگر واقعا اطمینان ندارید که چگونه ادای احترام کنید، هنگامی که می‌خواهید با فردی آشنا شوید، کافی است لبخند زده و سر خود را به مقدار اندکی تکان دهید.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی
دانستنی های سفر به مالزی
دانستنی های سفر به مالزی

تشریفات ورود
گذرنامه/اسناد مسافرتی

افرادی کهبه مالزی سفر می‌کنند باید دارای گذرنامه‌ای (یا اسناد مسافرتی) باشند که بیش از شش ماه تا انقضای آن باقی مانده باشد. در مواردی که گذرنامه‌ی ملی توسط دولت مالزی به رسمیت شناخته نشود، دارنده‌ی گذرنامه باید برای کسب سندی به جای پاسپورت در نزدیک‌ترین نمایندگی مالزیایی کشور حضور پیدا کند. گذرنامه‌ی ملی همچنین باید برای ورود مجدد به کشور شخص معتبر باشد.

همه‌ی مسافران مالزی باید برگه‌ی تخلیه (Disembarkation Card – IMM. 26) را پر کنند. این برگه باید همراه گذرنامه و دیگر اسناد تایید شده‌ی بین‌المللی (مانند ویزا) به مامور مهاجرتی تحویل داده شود. همچنین برای سفر بین صباح (Sabah) و ساراواک( Sarawak)، همراه داشتن پاسپورت الزامی است.
اجازه‌ی ورودی که برای بازدید از شبه جزیره‌ی مالزی صادر شده‌، برای رفتن به ساراواک معتبر نیست. هنگام رسیدن به مرز ساراواک باید اجازه‌ی ورود جدیدی فراهم شود. از طرفی دیگر، بر طبق شرایط مندرج، گذرنامه‌هایی که از طریق اداره‌های مهاجرتی صباح و ساراواک صادر شده‌اند، در تمام نقاط مالزی معتبر هستند.

شرایط اخذ روایدید (ویزا):

شهروندان مشترک‌المنافع (به جز بنگلادش، هند، پاکستان و سریلانکا)، افراد تحت حمایت انگلیس، شهروندان ایرلند، سوئیس، هلند، سان مارینو و لیختن اشتاین، برای ورود به مالزی نیاز به روادید ندارند.
شهروندان آلبانی، اتریش، الجزایر، بلژیک، جمهوری چک، جمهوری اسلواکی، دانمارک، فنلاند، آلمان، مجارستان، ایسلند، ژاپن، کره‌ی جنوبی، لوکزامبورگ، نروژ، سوئد، ایتالیا، آمریکا، بحرین، اردن، کویت، لبنان، مصر، مراکش، یمن شمالی، عمان، عربستان سعودی، قطر، امارات متحده‌ی عربی، ترکیه و تونس، برای امور اجتماعی و تجاری که بیش از سه ماه طول نکشد، نیازی به روادید ندارند.
شهروندان افغانستان، ایران، عراق، لیبی، سوریه و یمن جنوبی برای سفرهای اجتماعی و تجاری که بیش از ۱۴ روز طول نکشد نیاز به روادید ندارند.
شهروندان بلغارستان، رومانی و روسیه برای سفرهای اجتماعی و تجاری‌ که بیش از یک هفته طول نکشد، به روادید نیاز ندارند.
توابع جمهوری خلق چین، بنگلادش، بوتان، کوبا، هند، پاکستان، سری لانکا، کره‌ی شمالی، نپال، میانمار، تایوان، ویتنام و تمامی دارنده‌های سی‌آی (Certificate of Identity)، قبل از ورود به مالزی باید روادید تهیه کنند.
شهروندانی که در موارد بالا ذکر نشدند (به جز صربستان مونته نگرو و رژیم صهیونیستی اسرائیل) می‌توانند به منظور سفرهای تجاری و اجتماعی بدون داشتن ویزا به مدت کمتر از یک ماه در آن جا اقامت کنند.
مسافری که قصد بازدید از بخشی از مالزی را دارد، فقط کافی است یک روادید در اختیار داشته باشد تا به طور مستقیم از بخشی به بخش دیگر در سفر باشد.

ویزا (روادید) توسط نمایندگی دیپلمات مالزی یا کنسولگری‌های بریتانیایی که برای مالزی کار می‌کنند، صادر می‌شود. تمام مسافران مالزی باید برای الزامات ورود به کشور، در نزدیک‌ترین نمایندگی دیپلمات مالزی حضور یابند.

پلیس گردشگری

راه خود را گم کرده‌اید؟ به کمک نیاز دارید؟ دنبال افسر پلیس گردشگری بگردید. این افسرهای پلیس را می‌توانید توسط نوار شطرنجی روی کلاهشان، شلوار و پیراهن آبی تیره و حرف «i» (مخفف اطلاعات) بر روی نشان روی جیب سینه‌شان (با رنگ قرمز و آبی) شناسایی کنید.

همه چیز در مورد سفر به مالزی
دانستنی های سفر به مالزی

تعطیلات رسمی

به خاطر جمعیت چند قومیتی مالزی، این موضوع تعجب انگیز نیست که تقریبا هر ماه در آن جا جشنواره‌ای را ببینید. برخی از این جشن‌ها به عنوان تعطیلات رسمی در نظر گرفته می‌شوند. چون این جشن‌ها سال به سال با هم تفاوت دارند، بهتر است که قبل از برنامه‌ریزی برای سفر، به نزدیک‌ترین دفتر گردشگری مالزی رفته و از تاریخ‌ آن آگاه شوید.

تعطیلات مدارس

در مدارس مالزی، پنج فرجه برای ترم‌های مختلف در نظر گرفته شده است. این فرجه‌ها از استان به استانی دیگر تا حدودی فرق دارند. به طور کلی، این فرجه‌ها در آخر ماه‌های ژانویه (۱ هفته)، مارس (۲ هفته)، می (۳ هفته)، آگوست (۱ هفته) و اکتبر (۴ هفته) تقسیم بندی می‌شوند.

آب

عموما استفاده از آب شیر در آن مالزی هیچ مشکلی ندارد و سالم است. به هر حال، آب‌ معدنی در مغازه‌ها و سوپرمارکت‌ها در دسترس است.

همه چیز در مورد سفر به مالزی
دانستنی های سفر به مالزی

ولتاژ برق

برای شارژ وسایل برقی و الکترونیکی لازم است بدانید که برق مالزی ولتاژی برابر ۲۴۰ ولت ۵۰ سیکل دارد.
روزنامه‌ها

روزنامه‌های به زبان انگلیسی در مالزی موجود است، مثل The New Straits Times، The Star، Business Times، Malay Mail، Daily Express، Sabah Daily News و Sarawak Tribune. روزنامه‌های بین‌المللی نیز در اکثر کتاب‌فروشی‌ها و باجه‌های روزنامه‌فروشی موجود است. برخی روزنامه‌ها به زبان‌های دیگر نیز در دسترس هستند، شامل Utusan Melayu، Berita Harian، Nanyang Siang Pan، Sin Chew Wit Poh و Tamil Nesan. هفته نامه‌هایی نیز چون Leader و Straits Shipper موجود هستند.

خدمات پزشکی

در مواقعی که نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشید، کلینیک‌های خصوصی در اکثر محله‌ها وجود دارند. بهتر است قبل از سفر بیمه‌ی درمانی بگیرید، چون مالزی با دیگر کشورها موافقت‌نامه‌ی خدمات درمانی و بهداشتی ندارد. برای داروهای بدون نسخه، داروخانه‌ها و «سالن‌های پزشکی چینی» موجود هستند.

همه چیز در مورد سفر به مالزی
دانستنی های سفر به مالزی

مقررات بهداشت

درسفر به مالزی هیچ واکسیناسیونی برای وبا و آبله مورد نیاز نیست.

اقلیم

آب و هوای مالزی با تغییرات اندک دما در طول سال باعث شده که مکانی لذت‌بخش برای سفر باشد. دمای میانگین مالزی بین ۲۱ تا ۳۲ درجه‌ی سانتی‌گراد است. رطوبت نیز بالا است. عموما بین ماه‌های نوامبر تا فوریه ساحل شرقی شبه جزیره‌ی مالزی، غرب ساراواک و شمال شرقی صباح بارندگی خواهد بود. در ساحل غربی شبه جزیره‌ی مالزی، فصل بارندگی از آوریل تا می و اکتبر تا نوامبر است.

همه چیز در مورد سفر به مالزی
دانستنی های سفر به مالزی

پوشاک

همان طور که مالزی معمولا در طول سال آفتابی است، لباس نازک برای آن جا مناسب است. برای بانوان نیز توصیه می‌شود که هنگام ورود به مساجد و معابد، از لباس‌های پوشیده و گشاد استفاده کنند.

همه چیز در مورد سفر به مالزی
دانستنی های سفر به مالزی

ساعت

ساعت مالزی ۸ ساعت جلوتر از ساعت گرینویچ (GMT) است و ۱۶ ساعت نیز جلوتر از ساعت استاندارد آمریکا است. درشش ماهه اول سال شمسی ساعت رسمی مالزی ۳/۵ ساعت جلوتر از ساعت رسمی ایران و در شش ماه دوم سال به علت تغییر رسمی در ایران ۴/۵ ساعت جلوتر از ساعت رسمی در ایران است.

رسوم

برای جلوگیری از سوءتفاهم‌های فرهنگی به این نکات توجه کنید:

وقتی به اماکن مقدس وارد می‌شوید کفش خود را در بیاورید.
وقتی وارد معابد و اماکن مقدس می‌شوید، از لباس‌های مناسب استفاده کنید که دست‌ها و پاهای شما را می‌پوشانند.
غذا را با دست راست تعارف کنید.
با پا به کسی اشاره نکنید.
وقتی پول یا کادویی به فرد مالزیایی می‌دهید یا از او می‌گیرید، با دست راست این کار را انجام دهید.

دانستنی های سفر به مالزی
دانستنی های سفر به مالزی


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *