تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
مراکش

معرفی دباغ خانه های فز ، مراکش | Chouara Tannery 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

دباغ خانه های مراکش

منطقه فاس البالی در شهر فاس در کشور مراکش طی قرن ها به میزان کمی تغییر کرده است. محله فاس البالی به عنوان بزرگ‌ترین منطقه شهری ممنوع برای رفت‌وآمد خودرو شهرت دارد. در این منطقه کارگاه های چرم سازی شهرت خاصی دارند.کارگاه هایی که چرم انواع چهارپا را از گاو گرفته تا بز و میش آماده دوخت میکنند. در ادامه همراه مجله تاپ تراول باشید تا با دباغ خانه های مراکش بیشتر آشنا شوید.

از مهمترین عواملی که باعث شهرت شهر فز در بین دیگر شهرهای مراکش شده است، کارگاه ها و دباغ خانه هایی است که محصولات چرمی، به روشی سنتی در آن ها تولید می شوند و فز را به جاذبه ی گردشگری تبدیل کرده است.

تمامی این کار ها با دست و بدون دخالت ماشینهای مکانیکی گرانقیمت انجام میشود. این چرم ها در مایعات مختلفی که مواد طبیعی ساخته شدند برای روز ها خوابانده میشوند تا چربی پوست و مو های آن گرفته شود و پوست سخت و خشن را به چرم نرم و خوش حالت تبدیل کند. سپس در حوضچه های رنگ به رنگ های مختلف تبدیل میگردند.دباغ خانه های مراکش

فرآیند تولید چرم در شهر فز 

فرآیند درست کردن محصولات چرمی پیچیده و طولانی است و همه مراحل تولید کاملا با دست و بدون نیاز به دستگاه انجام می شود و این پروسه، هنوز هم با گذشت سال ها به همین منوال باقی مانده است و همین موضوع باعث شده است تا بازدید از دباغ خانه های شهر فز در مراکش تا به این اندازه جالب باشد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

در دباغ خانه ی Chouara (بزرگترین دباغ خانه ی شهر فز)، برای این که چربی های پوست از بین برود ابتدا پوست حیوانات در ترکیبی از اوره، آب و نمک غوطه ور می کنند تا کلیه موهایی که بر روی پوست ها باقی مانده از بین برود و فقط پوست تازه ی خالی بر جای بماند.

این پوست ها به مدت ۲ الی ۳ روز در این مخلوط باقی می مانند تا اگر چیزی بر روی آن ها باقی مانده باشد زدوده شود و بعد از آن پوست را در موادی که آمونیاک دارد قرار می دهند تا برای جذب رنگ آماده شوند.

سپس دباغ ها، با پاهای برهنه پوست ها را ورز می دهند تا بتواند چرم را تا حدی که مدنظر است نرم و لطیف کنند.دباغ خانه های مراکش

بعد از این مرحله، پوست ها در ظروف رنگ قرار می گیرند و از رنگ های طبیعی و گیاهی مثل گل پاپی (رنگ قرمز)، ایندیگو (رنگ آبی)، حنا (رنگ نارنجی)، چوب سدر (رنگ قهوه ای)، نعناع (رنگ سبز) و زعفران (رنگ زرد) و از روغن زیتون نیز برای درخشش چرم ها استفاده می کنند.

زمانی که پوست ها رنگ آمیزی شدند آن ها را زیر نور آفتاب قرار می دهند تا کاملا خشک شوند، سپس چرم نهایی به پیشه وران و صنعت گران فروخته می شوند تا آنها چرم را به محصولات باکیفیتی مانند انواع کت، کاپشن های چرم، کیف پول، کیف، کفش و یا هر محصول دیگری تبدیل می کنند و به فروش می رسانند.

گردشگرانی که به شهر فز سفر می کنند علاوه بر این که تمایل دارند که بدانند محصولات چرمی چگونه ساخته می شوند، علاقه مند هستند تا پروسه دباغی و کارگاه های شهر فز را ببینند. بنابراین بهترین چشم انداز برای دیدن پروسه ی دباغی و کارگاه ها از بالای تراس های خانه ها و مغازه های اطراف این دباغ خانه هاست.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *