تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
مقالات آموزشی

درباره عوارض خروج از کشور و قوانین آن بیشتر بدانید 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

عوارض خروج از کشور

در این مقاله از مجله گردشگری تاپ تراول تصمیم گرفتیم تا شما را با نکات ضرروی و قوانین عوارض خروج از کشور بیشتر آشنا کنیم. پس اگر قصد خروج از کشور را دارید حتما این نکته را در نظر داشته باشید که قبل از خروج از کشور باید عوارضی که دولت تعیین کرده است را پرداخت کنید که نرخ تعرفه آن برای سفر های ساحتی و زیارتی متفاوت است که در ادامه این مقاله بطور کامل درباره این موضوع و هزینه های آن و چگونگی پرداخت عوارض خروج از کشور توضیح خواهیم داد با ما همراه باشید

عوارض خروج از کشور

عوارض خروج از کشور (Departure Tax)، هزینه‌ ای است که هر مسافر قبل از خروج از کشور چه از راه زمینی و هوایی و یا دریایی باید پرداخت کند این نکته را حتما توجه کنید تعرفه خروج از کشور به تعداد سفرهای شما به خارج از کشور بستگی دارد مثلا اگر بیش از 3 بار در سال به خارج سفر کنید باید عوارض بیشتر پرداخت کنید که در ادامه جدول تعرفه های سال 1401 را برای شما قرار داده ایم


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

افردای که تصمیم دارند ارز مسافرتی بگبرند باید به این نکته توجه داشته باشند که قبل از اقدام برای تهیه ارز مسافرتی باید عوارض خروج از کشور را پرداخت کنند زیرا، یکی از مدارک مهم برای تهیه ارز مسافرتی، ارائه برگه پرینت شده عوارض خروج از کشور است.

روش‌ های پرداخت عوارض خروج از کشور

  • پرداخت عوارض خروج از کشور در فرودگاه: در گذشته این روش برای پرداخت عوارض خروج از کشور، زمان زیادی را در فرودگاه از مسافران تلف می‌کرد اما حالا نسبت به گذشته، پرداخت عوارض سفر آسان شده است.
  • پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق شعب بانک ملی ایران: از سال 97 به بعد، پرداخت عوارض خروج از کشور فقط در شعب مرزی بانک ملی ایران امکان‌پذیر است.
  • پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق ATM: دستگاه‌‌های خودپرداز GSS در واقع دستگاه‌های خودپرداز غیرنقدی (Cashless ATM) هستند که در فرودگاه امام خمینی و بسیاری از دیگر فرودگاه‌های کشور برای تسهیل فرایند پرداخت عوارض قرار داده شده‌اند.
  • پرداخت عوارض خروج از کشور به صورت آنلاین: از سال 95 به بعد، پرداخت الکترونیکی عوارض خروج از کشور از طریق سامانه آنلاین پرداخت عوارض خروج از کشور(سامانه پرداخت الکترونیکی سداد) به وجود آمد و امکان پرداخت اینترنتی عوارض  خروج از کشور را برای مسافران فراهم آورد.
  • پرداخت عوارض خروج از کشور با کارتخوان پرداخت الکترونیک سداد: با توجه به اتصال دستگاه‌های کارتخوان به سامانه پلیس گذرنامه، امکان پرداخت هزینه خروج از کشور توسط دستگاه‌های کارتخوان سداد برای مسافران وجود دارد.
  • پرداخت عوارض خروج از کشور با اپلیکیشن ایوا(IVA): اپلیکیشن ایوا، اپلیکیشن پرداخت عوارض خروج از کشور است و امکان پرداخت عوارض از طریق موبایل را برای مسافران فراهم کرده است.
  • پرداخت عوارض خروج از کشور با استفاده از پیام رسان بله: روشی دیگر پرداخت عوارض قبل از سفر استفاده از پیام رسان بله است. مسافران با استفاده از این پیام رسان به راحتی می‌توانند عوارض سفر خود را پرداخت کنند.

عوارض خروج از کشور

مدت زمان اعتبار

رسید پرداخت عوارض خروج از کشور تا پایان همان سال معتبر است. اگر مسافری در زمان واریز وجه عوارض خروج از کشور موفق به سفر نشد؛ می‌تواند رسید پرداختی و شماره پیگیری پرداخت عوارض خود را نگه دارد و در سفرهای بعدی از آن استفاده کند.

زمان پرداخت عوارض خروج از کشور حداکثر30 دقیقه پیش از سفر است. با این حال پیشنهاد می‌کنیم تا پرداخت آن را به دقایق پایانی موکول نکنید زیرا ممکن است با بروز شرایط خاص، دریافت این برگه به تعویق بیفتد و پرواز شما با مشکل مواجه شود.

قوانین

افراد زیر از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند:

  • دانشجویانی که با مجوز به تحصیل در کشورهای دیگر به سر می‌برند (در صورتیکه بین سفرهای آنان بیشتر از 3 ماه فاصله باشد)
  • جانبازان و بیمارانی که برای درمان و با مجوز به کشورهای دیگر سفر می‌کنند (همراه بیمار می‌تواند از تخفیف 40 تا 60 درصدی برای پرداخت عوارض برخوردار شود)
  • خدمه پرواز، خدمه کشتی‌های تجاری و مسافربری
  • ایرانیان مقیم کشورهای خارجی که مشغول به کار بوده و دارای کارنامه شغلی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند.
  • افراد با گذرنامه سیاسی

لازم به ذکر است عوارض خروج از کشور برای کودکان خردسال همانند بزرگسالان دریافت می‌شود. بر حسب مفاد این قانون، مبلغ عوارض خروج از کشور حتی برای نوزادان نیز باید پرداخت شود.

مدارک لازم

برای پرداخت عوارض خروج از کشور به مدرک خاصی نیاز نیست. هنگام پرداخت وجه، داشتن کارت بانکی و ورود مشخصات معتبر متقاضی کفایت می‌کند. لازم به ذکر است که، استفاده از رسید عوارض تنها برای شخصی که عوارض خروج به نام او پرداخت شده امکان پذیر است.

عوارض خروج از کشور


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *