تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران

دره شمخال منطقه ای رویایی در خراسان رضوی + آدرس 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

دره شمخال خراسان رضوی

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی اطراف مشهد به سراغ یکی از جاذبه های بسیار دیدنی در خراسان رضوی بنام دره شمخال میرویم که یک منطقه ای رویایی در خراسان رضوی است که دارای طبیعتی بکر و بسیار زیبا می باشد. پس اگر به دنبال مطقه ای برای سفر یک روزه در اطراف مشهد میگردید تا انتهای این مقاله با مجله گردشگری تاپ تراول همراه باشید تا با این منطقه توریستی بیشتر آشنا شوید

دره شمخال روستایی در 25 کیلومتری باجگیران و در 80 کیلومتری شهر قوچان است که دارای آب و هوای بسیار مناسبی می باشد. این دره به رودخانه های شارک قرچقه، دربادام، شمخال اضافه می شود که منجر به آب و هوای بسیار دل انگیز این منطقه می شود.

نام این دره از روستایی کوهپایه ای به همین نام گرفته شده است. چشمه های ابتدای این دره در ادامه رودخانه ای را ایجاد می کنند که شالیزارهای درونگر را سیراب می سازد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

طول دره شمخال در حدود 18 کیلومتر است و دارای ارتفاع دیواره تا 200 متر می باشد. همچنین در قسمت های زیادی از این دره ی زیبا درختان گردوی جنگلی بسیاری با قدمت های بیش از 200 ساله قرار دارند که زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است.

دره شمخال خراسان رضوی
دره شمخال خراسان رضوی

دره شمخال نزدیک شهر مرزی باجگیران در کناره شمال شرقی ایران و در نزدیکی کشور ترکمنستان واقع شده است. شروع حرکت از روستای شمخال در نزدیکی باجگیران است. این روستا در دهستان دولتخانه قرار دارد.شمخال دره ای به زیبایی بهشت بر روی زمین است جایی بکر که هنوز دستخوش تغییرات زیادی نشده است. این دره و روستای زیبای آن در در فاصله سه کیلومتری جنوب شهر باجگیران و 65 کیلومتری شمال غربی قوچان واقع شده است. دره شمخال دارای شیب ملایمی است که در ورودی خود روستایی به همین نام با بافت مسکونی متراکم را جای داده و استمرار آن در میان دره خوش آب و هوای شمخال موقعیت منحصر به فردی به این روستا داده است.

رود فصلی جاری در مسیر در تمام مسیر همراهی مان می کند هر چند در آغاز راه چندان عمق و آب زیادی ندارد اما هر چه جلوتر بروید به یمن وجود چشمه سارهای زیبای مسیر و آبشارهای جاری از اطراف صخره پر آب تر و جذاب تر می شود در عین آنکه بر زلالیت و شفافیت آن هم افزوده می شود.

دره شمخال دارای پیچ و خم های بسیار و جذابیت های زیاد است چنانکه در پس هر خم آن چشم اندازهای ویژه ای را به نمایش می گذارد، دره شبیه ماری است که باید تمام آن را گشت تا همه زیبایی هایش را حس و لمس نمود.

دره شمخال خراسان رضوی
دره شمخال خراسان رضوی

پوشش گیاهی

پوشش گیاهی این منطقه بیشترگردو، انجیر، زردآلو، چنار، بید، سپیدار، تمشک، موسیر، آنوخ (کاکوتی)، چریش، هفشان، گون، ریخوک، زرشک، گژی (زالزالک) و صدها گیاه وحشی و دارویی دیگر است.

دره شمخال دارای دیواره های عظیم و پر صلابت صخره ای است که اطرافش چونان دژی رودخانه را در خود گرفته اند و در عین صلابت با سبزی سبزه و روشنی آب در آمیخته و جلوه ای زیبا و رنگی از آثار گذر زمان چون شکست ها و تخلخلها را بر دیوارها می توان دید. عطر درختان گردو در آغاز مسیر با بوی خوش نم و رطوبت دیواره های سنگی عطر زندگی را همه جا پراکنده میکند و هر چه پیش بروید بر تعداد بوته های تمشک وحشی کمای، موسیر، آنوخ، چریش (نوعی سبزی که در نان محلی استفاده می شود)، گون، درختچه های زرشک وحشی و هزار و یک گیاه دارویی که برای مردم منطقه آشنایی دیرینه هستند، بیشتر می شود. این شکوه، زیبائی، صفا و تنهائی نوعی افسونگری در خود دارد که چشم هر بیننده را افسون و در خود محو می کند.

روستای شمخال

روستای شمخال از شمال شرقی به کوه آسلمه و از جنوب شرقی به رودخانه دائمی کال شمخال محدود است. این روستا بنای تاریخی کهنی ندارد اما اقلیم مساعد، خاک مرغوب و منابع غنی آب، تاثیر فراوانی در شکل گیری روستا داشته و اسم روستا ظاهرا از یک نوع تفنگ به نام شمخال گرفته شده است. مردم روستا که اینک حدود 500 نفر هستند کرد کرمانج و پیرو مذهب شیعه اند و عموما از طریق کشاورزی به ویژه باغداری و دامداری و عده ای هم از راه صنایع دستی معیشت می گذرانند.

زیارت امامزاده باء در نزدیکی روستای دربادام از رسوم ویژه مردم دره شمخال است که هر هفته به زیارت این امامزاده می روند.

در عروسی ها رقص محلی کرمانجی همراه با انواع سازهای محلی کردی و نوای سازهای محلی دوتار، دهل و سرنا زیبایی خاص به مراسم می بخشد که برای هر غریبه ای بسیار جذاب و دوست داشتنی است. مردان شمخال به ندرت پوشاک محلی برتن می کنند اما زنان همچنان لباس محلی کرمانجی شامل پیراهنی بلند، نیم تنه و شلوار کردی با رنگ های سفید و سرخ و گل بوته های زیبا می پوشند و بر سر روسری بلندی با طرح ها و نقش های رنگی مزین به زیورآلات می بندند. گلیم، جاجیم، قالی کردی و پالاس با طرح ها و رنگ های متنوع و زیبا از جمله صنایع دستی این روستای شمخال است.

آنان همچون بسیاری از مناطق دیگر کشور غذاهایی که عمومیت دارد چون آبگوشت و کباب و مانند آن را می پزند اما فطیر مسکه (نوعی نان محلی با کره تازه گوسفندی) انوان اشکنه و آش از غذاهای محلی خاص منطقه هستند. روستا جاده ای آسفالته دارد که از طریق شهر قوچان قابل دسترس است و مردم و گردشگران از این طریق به منطقه دسترسی می یابند.

دره شمخال خراسان رضوی
دره شمخال خراسان رضوی

نحوه دسترسی

در میدان فلسطین قوچان، سواری های شخصی علاقه مندان را به روستای شمخال می رسانند و در صورت هماهنگی دوباره از انتهای دره به قوچان بر می گردانند. جاده تا روستای شمخال آسفالته است و از تونل بلند باجگیران عبور می کند.

مسیر دسترسی

برای رسیدن به شمخال باید از شهر قوچان به سمت درگز رفت و از اواسط جاده دو مسیر برای باجگیران هست یکی جاده قدیمی که از امامقلی عبور می کند، البته بعد از دربادام بدلیل جاده ترانزیتی (باجگیران – ترکمنستان) جهت سهولت آمد و شد ماشین های سنگین جاده ای بهره برداری شده، کوه را نیز با عرض 8 متر شکافته اند که بعد از عبور از تونل و طی کردن چند کیلومتر به روستای شمخال (حدود 3 کیلومتر مانده به شهر باجگیران) می رسیم، جاده ی دیگر جاده ای است که از آسفالت خوبی برخوردار است و از کنار امامزاده “امام باد” عبور می کنیم که دقیقا روبروی امامزاده، مسئولین فنی هیئت کوهنوردی دیواره ای را برای علاقمندان سنگ نوردی بهره برداری کرده اند. این راه نسبت به جاده امامقلی دورتر است.

لوازم سفر و توصیه های دیگر

بهتر است به گونه ای برنامه ریزی کنید که شب را در مسجد روستای شمخال یا ابتدای دره نزدیک حمام اول، درون چادر اقامت کنید و فردا مسیر را ادامه دهید. همچنین 3 سوئیت اجاره ای، تقریبا در ابتدای دره وجود دارد. کفش با زیره سفت و محکم بیشتر به کار می آید. شبهای آن سرد است. در روزهای آفتابی و در نیمه دوم مسیر به عینک آفتابی و کلاه آفتاب گیر نیاز دارید اما ضروری نیست. چون لباسها در طول مسیر خیس می شوند حداقل به یک شلوار یا شلوارک راحت برای خواب شب نیاز دارید. لطفا زباله های خود را در طبیعت رها نکنید.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *