تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران

دریاچه تار و هویر تهران | Havir Lake 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

دریاچه تار و هویر تهران

روستا و دریاچه هویر در بخش مرکزی دماوند تهران قرار گرفته است؛ دماوند، شهری زیبا و تاریخی که با نام بهشت آبشارها و چشمه ها شناخته می شود. در ادامه همراه مجله تاپ تراول باشید تا با دریاچه تار و هویر تهران بیشتر آشنا شوید.

شهرستان دماوند دارای بلندترین کوه ایران و بلندترین آتشفشان آسیا است، اما علاوه بر کوه باصلابت دماوند، دیدنی‌ های زیبای دیگری نیز در این شهر وجود دارند که واقعا ارزش دیدن دارند؛ یکی از این جاذبه های دیدنی در روستای هویر قرار گرفته است و همواره به خاطر طبیعت زیبا، آب ‌و هوای معتدل و دیدنی های طبیعی خود میزبان گردشگران است.

معرفی روستای هویر

روستایی در بخش مرکزی دماوند با اقلیمی معتدل و کوهستانی به نام هویر قرار گرفته است و دارای آب و هوایی مطبوع در فصل های بهار و تابستان است. در اطراف این روستا نیز جاذبه های طبیعی بکری به نام دریاچه‌ های تار و هویر قرار گرفته اند. روستای هویر از اطراف به کوه‌ مرتفع دماوند و صخره ‌های سنگی محدود می ‌شود.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی
دریاچه تار و هویر تهران
دریاچه تار و هویر تهران

دریاچه تار

دریاچه تار جزو آثار طبیعی ملی ایران و از مناطق گردشگری شهرستان دماوند بوده و در ۱۵ کیلومتری شرق شهر دماوند در غرب و نزدیکی روستای هویر واقع شده‌است.

این دریاچه جزو دریاچه‌های آب شیرین کوهستانی محسوب می‌شود،سرشاخه آب‌هایی که به این دریاچه‌ها می‌ریزند، چشمه‌ساران کوه‌های قره‌داغ، سیاه‌چال و شاه‌نشین در شمال و آبراهه‌های فصلی از جنوب است که قسمتی از آب آن‌ها وارد دریاچه‌ها می‌شود و قسمتی دیگر، آب رودهای تار و هویر را تأمین می‌کنند.

جالب است بدانید که آب این دریاچه سرشار از کلسیم، منیزیم و کربنات است و جز آب های شیرین ایران محسوب می شود. همانطور که گفتیم این منطقه دارای آب و هوایی کوهستانی است و برای تفریحات آبی از جمله شنا و قایقرانی و ماهیگیری مناسب است.

دریاچه تار و هویر تهران
دریاچه تار و هویر تهران

دریاچه هویر

دریاچه ای به شکل لوزی در غرب روستای هویر قرار گرفته است. دریاچه هویر دارای آب شیرین است که در نزدیکی دماوند با پشت سر گذاشتن مسیر کوهستانی و سنگلاخی قابل دسترسی است. طول دریاچه هویر حدودا ۹۰۰ متر و عرض آن ۱۵۰ متر است.

در پیرامون دریاچه‌ نیز کوه های مرتفعی به چشم می خورند که سبب ایجاد گودال‌ هایی شده‌ است و داخل همین گودال ها دریاچه‌ زیبایی شکل گرفته است. آب دریاچه هویر نیز از آب شدن برف قله‌ ها در رشته‌ کوه ‌های قره ‌داغ و سیاه ‌چال تامین می ‌شود و آب‌ این دریاچه حاوی مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم و کربنات است.

دریاچه تار و هویر تهران
دریاچه تار و هویر تهران

پوشش گیاهی و جانوری دریاچه تار و هویر

پوشش گیاهی منطقه به‌دلیل فرسایش خاک و چرای دام تراکم کمی دارد؛ اما از تنوع نسبتاً خوبی برخوردار است. هیچ‌گونه درخت یا بوته‌ای در اطراف دریاچه‌ها دیده نمی‌شود؛ هرچند که در گذشته گیاه آویشن در این مکان یافت می‌شد. گیاهان آبی در درون دریاچه‌ها نیز از جمله گیاهان تار و هویر هستند.

قوچ، میش البرزی و کل بز، پوشش جانوری تار و هویر را تشکیل می‌دهند و آبزیانی چون ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان زرد پر، ماهی قزل‌آلای خال قرمز و ماهی زردکش در این دریاچه‌ها زندگی می‌کنند. اداره حفاظت محیط‌زیست دماوند نیز چند نوع ماهی دیگر به دریاچه‌ها ریخته است.

دریاچه تار و هویر تهران
دریاچه تار و هویر تهران

تفریحاتی که در سفر به دریاچه تار و هویر انتظارتان را می‌کشد عبارت است از:

  • شنا در آب خنک دریاچه در فصل تابستان لذت خاص خود را دارد. اما توصیه می‌کنیم زیاد از ساحل دور نشوید. چرا که سرمای آب ممکن است برایتان مشکل ایجاد کند. همچنین هیچ‌گونه امکاناتی در ساحل برای شنا موجود نیست. نه نجات غریقی هست و نه تیوپ بادی برای کمک.
  • قایقرانی در دریاچه تار و هویر از دیگر تفریحات لذت‌بخش این طبیعت‌گردی ست. اطراف دریاچه هیچ امکاناتی برای قایق سواری نیست؛ پس لازم است یک قایق بادی همراهتان بیاورید و ساعت‌ها روی آب وقت بگذرانید.
  • دریاچه‌های تار و هویر ماهی هم دارند؛ ماهی قزل‌آلا. اما اگر قصد ماهی‌گیری در دریاچه تار را دارید باید در فصل مناسب از سازمان حفاظت از محیط زیست مجوز بگیرید.
  • پیاده‌روی بین تپه‌ها و تنگه‌های پشت دریاچه را از دست ندهید. در لابه‌لای تپه ‌ها بوی آویشن‌های کوهی شما را سرمست می‌کند. چشمه‌هایی که از بالای تپه‌ها به درون رودخانه می‌ریزند هم بسیار دیدنی هستند.

نحوه دسترسی

به منظور دسترسی به دریاچه‌های تار و هویر می بایست در ابتدا خودتان به سمت شهر دماوند برسانید و مسیر را به سمت آبادی چنار عرب ها ادامه دهید. سپس از این آبادی وارد جاده ای موسوم به جاده معدن شوید و پس از پشت سر گذاشتن یک جاده خاکی به دریاچه تار برسید. البته راه دیگری هم برای رسیدن به این دریاچه ها وجود دارد که به دلیل ناهموار بودن مسیر ما از گفتن آن صرف نظر می کنیم.

ممکن است محلی ها در بدو ورود شما مبلغی حدود ۵۰۰۰ تومان را از شما بگیرند.

فاصله از مرکز استان و شهرهای اطراف

تهران: ۱۱۲ کیلومتر | دماوند: ۳۰ کیلومتر | فیروزکوه: ۶۲ کیلومتر

آدرس: استان تهران، ۳۰ کیلومتری شرق شهرستان دماوند


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *