تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, مشهد

دهکده چوبی نیشابور 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

دهکده چوبی نیشابور

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی ایران به سراغ دهکده چوبی معروف در شهر نیشابور می رویم. این دهکده چوبی به‌ دست مهندس حمید مجتهدی، از نوادگان محمد کاظم خراسانی، ساخته شده است و یکی از تفرجگاه های دیدنی نیشابور است. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

دهکده چوبی محلی در یکی از روستاهای نیشابور به نام محمدآباد آقازاده است که در استان خراسان رضوی واقع شده است. دهکده چوبی نیشابور به دست مهندس حمید مجتهدی (متولدد 1319 و متوفی در پاییز 1392) که از نوادگان محمد کاظم خراسانی است طراحی و ساخته شده است. دهکده چوبی نیشابور از محبوب ترین دیدنی ها و تفرچگاه های شهر نیشابور محسوب می شود.

نام دهکده چوبی از از ویژگی منحصر به فرد سازه‌های آن در استفاده کامل از چوب و بکارگیری روشی نوین در ساخت بناهای آن گرفته شده است که برخاسته از پیشینه تاریخی – فرهنگی و متناسب با امکانات و قابلیت‌های اقلیمی وجغرافیایی منطقه است، می‌باشد. دیدنی‌های این دهکده شامل مسجد چوبی، موزه و کتابخانه، رستوران، فروشگاه و نانوایی، آلاچیق، سوئیتها، فضای سبز و اکوسیستم زیبای آن به همراه کشاورزی و دامپروری است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

 این اثر هنری – فرهنگی که تا سال ۱۳۹۲ تحت مدیریت و رسیدگی مستقیم شخص مهندس مجتهدی بود پس از فوت ایشان، رسیدگی و اداره این روستا را همسر ایشان خانم حشمت سررشته دار عمرانی که خود هنرمند فرهیخته ای هستند و از دانش آموختگان رشته نقاشی از دانشگاه آمریکا هستند، عهده دار شدند و در حال حاضر مدیریت دهکده چوبی نیشابور با ایشان است.

دهکده چوبی نیشابور
دهکده چوبی نیشابور

شادروان مهندس مجتهدی  ده ها تُن چوب را برای ساخت روستایی که یادگار نیاکانش بوده بکار گرفته تا روستای مورد نظر را با تغییر شکل در ظاهر آن مرمت و احیا کند. این دهکده اولین دهکده اکولوژیکی ایران است که اماکن گوناگون در نظر گرفته شده در آن، تمام جنبه های زندگی را در بر گرفته است.

بهترین فصل سفر به دهکده چوبی نیشابور فصل های بهار و تابستان است که بطور کلی در این دو فصل مناطق روستایی ایران دارای آب و هوایی خوش و مناسب برای گردشگری و سفر است. هر چند که فصل پاییز هم در چنین دهکده ای گشت و گذار خالی از لطف نیست و جذابیت های خاص خودش را دارد آن هم شهری مثل نیشابور و دهکده ی چوبینش.

ویژگی های دهکده چوبین نیشابور

این دهکده از جهات گوناگون حائز اهمیت است. مسجد ساخته شده در این دهکده نخستین مسجد چوبی جهان است که در برابر زلزله مقاوم است. وسعت این مسجد ۲۰۰ متر مربع است و سقف این بنا به شکل شیروانی ساخته شده، مناره های آن از سطح زمین  ۱۳ متر ارتفاع دارد و وزن هر کدام از این دو مناره تقریبا ۴ تن است.

از نظر شکل ظاهری هم این بنا جالب توجه است و به شکل یک کشتی‌ وارونه روی زمین قرار دارد. ساخت این مسجد حدود ۲ سال زمان برده و در ساخت آن ۴۰ تن چوب بکار رفته است. دیواره‌ها، کابینت ها و سینی‌ های آبدارخانه مسجد همه از جنس چوب است. یک ایوان بیرونی دارد که کف این ایوان از خشت است و بر دیواره‌های درونی و بیرونی مسجد ۷ و ۶ کتیبه دیده می شود که آیات قرانی بر روی آن نوشته شده و این کتیبه ها و قاب آن از چوب درختان گردو و توت است.

برای تزیینات داخلی ساختمان چوبهای گوناگونی از درختان مختلف مثل کاج، سپیدار، اشن ، گیلاس، گلابی، زبان گنجشک، گردو و توت استفاده شده است. نکته قابل توجه دیگر این سازه چوبی نور پردازی هنرمندانه آن است که هارمونی و هماهنگی خاصی دارد و ترکیب رنگی آن که از رنگهای شاد و زنده ای است هنگام شب، نمایی زیبا و چشم اندازی فوق العاده دارد.

در این مجموعه باغ میوه‌ ای وجود دارد که چوبی است و به صورت مشبک با سقفی شیبدار ساخته شده است. همچنین دو  تنور چوب ‌سوز در این دهکده وجود دارد که به شیوه ی سنتی در آن نان تهیه نان می شود و فرق آن با فروشگاه‌های دیگر این است که در آن دودکشی وجود دارد که با پوششی از کاه‌ گل است و از نظر ظاهری بانویی روستایی را نشان می دهد که یک طبق نان روی سردارد.

دهکده چوبی نیشابور
دهکده چوبی نیشابور

مسیر دسترسی به دهکده چوبی نیشابور

این بنا که قصد سازنده آن رونق دادن به صنعت گردشگری و جذب توریست ها به این نقطه تاریخی کشور بوده و همچنین با هدف  احیا و زنده نگهداشتن یاد و نام نیاکان سازنده بنا و سرزمین آبا و اجدادیش ایجاد شده در انتهای بلوار شهدای نیشابور و در مسیر جاده تقی آباد طلایی قرار دارد. بنابر این برای دیدن و گشت و گذار در یک روستای چوبی در شهری کهن باید به خراسان رضوی رفته و از راه مشهد یا سبزوار به نیشابور تاریخی رسید، و از راه جاده اسحاق آباد یا جاده خیام   مسیر را طی کنید تا ۵ کیلومتر بعد از زیارتگاه فضل بن شاذان در مسیر راه روستای جیلو به جاده سمت راست وارد شوید و آرام آرام روستای ملا محمد آقازاده و دهکده ی چوبی نیشابور را ببینید.

دیگر دیدنی های دهکده ی چوبی نیشابور

  • مسجد چوبی
  • موزه و کتابخانه
  • رستوران
  • فروشگاه‌ها
  • نانوایی
  • آلاچیق‌ها
  • سوئیت‌ها
  • سایر اماکن مجموعه

   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. ناشناس

    امتیاز بازدید کننده: ستاره ها ۳

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *