تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران

جاهای دیدنی سوادکوه مازندارن | به همراه توضیحات و آدرس 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جاهای دیدنی سوادکوه مازندارن

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی شمال ایران تصمیم گرفتیم تا شما را با جاهای دیدنی سوادکوه که یکی از شهرهای استان سرسبز مازندارن است آشنا کنیم پس اگر قصد سفر به شمال ایران بخصوص استان مازندارن را دارید تا انتهای این مقاله با مجله سفر و گردشگری تاپ تراول همراه باشید.

مازندران عروس شهرهای ایران، با جاذبه‌‌ها و زیبایی‌‌های بکر و بی‌‌بدیل خود یکی از مهم‌‌ ترین قطب‌‌ های گردشگری در ایران به شمار می‌‌رود. «سوادکوه» از شهرستان های جنوبی استان مازندران،که در دامنه شرقی کوهستان دماوند جا خوش کرده است. قرارگیری در میان این دامنه ها، طبیعت خنک و البته تماشایی و زیبا نصیب این شهرستان کرده است. از غار و تنگه های تماشایی گرفته تا چشمه ، آبشارها ، جنگل و کوهستان که هر گردشگری را مجاب به دیدن و حس این زیبایی‌‌ها می‌‌کند. منطقه سواد‌‌کوه با دارا بودن بکرترین مناطق طبیعی، بالاترین تعداد بقاع متبرک شاخص در استان، امکانات اسکان گردشگران، نزدیک‌ترین فاصله به پایتخت و دسترسی‌ آسان ریلی و جاده‌ای، دارای ظرفیت و بستر مناسب برای انواع گردشگری می‌‌باشد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

دریاچه شورمست

دریاچه‌‌ ی طبیعی شورمست در دل جنگل و ارتفاعات سوادکوه قرار دارد و یکی از زیباترین اماکن موجود در شهرستان سوادکوه می‌‌باشد. در اطراف این دریاچه پل ورسک، امام‌‌زاده عبدالحق زیرآب، برج تاریخی لاجیم، قلعه کنگ‌‌لو، کوه‌‌های صخره‌‌ای خروا و نروا و سایر چشم اندازهای طبیعی قرار دارد که این فضا را برای هر گردشگری جذاب کرده است. اطراف دریاچه پوشیده از درختان تنومند و کهنسال توسکا‌‌ست که انعکاس تصویرشان در این دریاچه منظره چشم‌‌ نوازی را خلق می‌‌کند. هوای مست کننده اطراف دریاچه، ماهیگیری، قایق سواری، ارتفاعات مه‌‌ آلود منطقه، غذا دادن به پرندگان و مرغابی‌‌ها همگی تجربه‌‌های یک سفر رویایی در جوار دریاچه شورمست را رقم می‌‌زند که پای هر ماجراجویی را به این منطقه می‌‌کشاند.

دیدنی های سواد کوه
دیدنی های سواد کوه

کوچک‌ترین کلیسای جهان

این کلیسا در زمان پهلوی اول و به‌خاطر حضور و فعالیت مهندسان اروپایی در سوادکوه برای اجرای پروژه راه‌آهن شمال ساخته شد. کلیسایی به ابعاد تقریبی 3 متر در 3 متر که دو پنجره کوچک دارد. پس از دیدن ورسک که در بالادست جاده خود‌نمایی می‌کند، در محدوده سرخ‌آباد و روبه‌روی ایستگاه راه‌آهن این منطقه می‌توانید این کلیسا را ببینید. بنا هنوز سالم است‌ اما درِ آن باز نیست. روی سر در کلیسا عبارتی به زبان ایتالیایی نوشته شده که نشان می‌دهد مهندسان ایتالیایی آن را ساخته‌اند. این بنا سال‌ها مورد بی‌توجهی قرار گرفته بود و در معرض تخریب قرار داشت، اما هفت مرداد سال 82، سازمان میراث فرهنگی این بنا را به‌عنوان یک اثر ملی به ثبت رساند. این کلیسا هنوز برای خیلی‌ها شناخته شده نیست و نمی‌دانند در چند متری جاده‌ای که از آن عبور می‌کنند چنین جاذبه تاریخی وجود دارد.

دیدنی های سواد کوه
دیدنی های سواد کوه

آبشار گزو

آبشار گزو در فاصله‌‌ی ۱۵ کیلومتری بخش شیرگاه قرار دارد. این آبشار به واسطه‌‌ ی ارتفاع بیش از ۴۰ متر و همچنین دیواره‌‌ های قوسی شکل و همچنین امکان جنگل‌‌ نوردی، کوه‌‌ نوردی، صخره‌‌ نوردی و زیارت بقاع متبرک، همراه با تماشای طبیعت بی مثال مازندران از جمله مناطق هیجان‌‌ انگیز برای گردشگری محسوب می‌‌شود.

دیدنی های سواد کوه
دیدنی های سواد کوه

آلاشت

 آلاشت به جز هوای خنکی که در دل تابستان دارد و ممکن است شما را با ورود یک توده مِه غلیظ غافلگیر کند، چند جاذبه خوب گردشگری هم در دسترس شماست. موزه مردم‌شناسی آلاشت نخستین جاذبه‌ای است که مورد توجه مسافران قرار می‌گیرد؛ بنای قدیمی و زیبای باقیمانده از دوره قاجار که به‌عنوان زادگاه رضا‌خان نیز آن را می‌شناسند. در این موزه اشیای قدیمی و بسیاری از ملزومات زندگی بومی مردم منطقه نگهداری می‌شود. جاجیم آلاشت یکی از معتبرترین محصولات صنایع‌دستی مازندران است که در کنار آن محصولات و بافته‌های دیگری هم عرضه می‌شود. بنابراین خریدن سوغاتی برای شما در آلاشت کار راحتی خواهد بود.مسجد آلاشت هم از دیگر جاذبه‌های این شهر است که به‌احتمال زیاد نمونه آن را از نظر معماری ندیده‌اید. قدم زدن در کوچه‌های تنگ و بین دیوارهای کاهگلی آلاشت را هم از دست ندهید. بافت آلاشت در فهرست میراث فرهنگی ثبت شده و یکی از جاذبه‌های اصلی سوادکوه به شمار می‌آید. البته اگر ساخت‌وسازها باقیمانده این بافت را از بین نبرد.

دیدنی های سواد کوه
دیدنی های سواد کوه

سد لفور

سد لفور یا همان سد البرز با ارتفاع ۷۲ متر در دهستان لفور بر روی تلاقی سه رودخانه کارسنگ رود و آذررود و اسکلیم روهار در منطقه‌ای به نام دئوتک (محل تلاقی دو آب) احداث شده است. این سد از نوع سنگ‌ریزه‌ای با هسته رسی و مخزنی به حجم ۱۵۰ میلیون مترمکعب است. این سد خاکی بزرگ در کنار جنگل زیبا، منظره‌ای زیبا و دلنواز را فراهم آورده است.

دیدنی های سواد کوه
دیدنی های سواد کوه

غار زنگیان

غار زنگیان یکی از غارهای طبیعی در منطقه سوادکوه در استان مازندران قرار دارد و یکی از زیباترین غارهای منطقه سوادکوه است. غار زنگیان در پایین‌دست روستای زنگیان و سمت غرب روستای ارات بن (و شمال دشت‌های ارات بن) قرار دارد. به خاطر ریزش آب آهک دارای مناظر زیبائی از استالاگمیت می‌باشد. برخی عقیده دارند که این غار در زمان حمله مغولان به عنوان زندان بکار می‌رفته‌است.

دیدنی های سواد کوه
دیدنی های سواد کوه

منطقه جنگلی اوریم

اوریم نام روستایی در دل کوه جنگل‌های سوادکوه بین ورسک و منطقه دوآب می‌‌باشد که به واسطه‌‌ی هوای مه گرفته زیبایی بی‌‌نظیرش دو چندان شده است، آب و هوای سرد و معتدل این منطقه یکی از جاذبه‌‌های اصلی این منطقه در تابستان می‌‌باشد و به همین دلیل به روستای ییلاقی نیز شهرت دارد. جنگل‌‌نوردی و کوه‌‌نوردی بخصوص در قله اوریم فرصتی را برای تماشای قلعه گردن(یکی از مهم‌‌ترین دژهای ساخته شده در ایران باستان)، چشمه‌‌های معدنی و همچنین تماشای مناظر زیبایی از گونه‌‌های پرندگان فراهم می‌‌آورد . در این منطقه پل دیدنی به نام پل اوریم قرار دارد که به دلیل شباهت ظاهری به پل ورسک از آن با نام برادر دوقلوی پل ورسک یاد می‌‌کنند.

دیدنی های سواد کوه
دیدنی های سواد کوه

ورسک

روستای ورسک در ۱۵ کیلومتری شهر پل سفید قرار دارد. چشم اندازهای طبیعی، کشتزارها و مراتع سرسبز، آب و هوای مطبوع، رودخانه‌‌های ورسک و گتو، آبشار زیبای رودخانه ورسک، پل تاریخی شاه عباسی و پل مشهور ورسککه برروی دره زیبای ورسک بنا شده، همچنین وجود چشمه‌‌ های آب معدنی الف چال و سرخ او گوشه‌‌ای از جلوه‌‌های جذاب این منطقه هستند که گردشگران زیادی را مجاب به بازدید از این منطقه می‌کند.

دیدنی های سواد کوه
دیدنی های سواد کوه

 جوارم

اگر دوست دارید که در منطقه‌ای جنگلی‌ اما با امکانات ایمن، اقامتی موقت داشته باشید، پارک جنگلی و منطقه نمونه گردشگری جوارم را به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ پارکی 365 هکتاری با طبیعتی بسیار زیبا که برای رسیدن به آن باید شش کیلومتر از زیرآب به سمت شیرگاه خارج شوید. این پارک جنگلی یک مجموعه گردشگری کامل است.جاده‌ مناسب و آسفالت، محوطه‌های مناسب برای نشستن خانواده‌ها و پیک‌نیک روزانه، فروشگاه، نمازخانه، آلاچیق، سکوهای اسکان، سرویس بهداشتی، سفره‌خانه سنتی و محوطه بازی کودکان در این پارک جنگلی زیبا وجود دارد.

دیدنی های سواد کوه
جاهای دیدنی سوادکوه

غار کیجاک چال

این غار در ۱۰ کیلومتری جنوب شهر پل سفید و روبروی پادگان ارتش قرار دارد. این غار زیبا در داخل ارتفاعات جنگلی مشرف به روستای پیت سرا در دوآب سوادکوه قرار دارد. محل اصلی غار در بدنه یک دیوار ۶۰ متری از جنس آهک واقع شده که ارتفاع آن از سطح زمین به ۲۳ متر بالغ می‌گردد سقف گنبدی آن با کف غار نیز ۷ متر فاصله دارد. دیواره ۶۰ متری به شکل یک کلاهک است، به صورتی که دهانه غار در زیر یک نقاب به طول چهار و نیم متر قرار گرفته است. محوطه زیر دهانه غار نیز به شکل یک کلاهک است. این غار یک شاهکار و یک اعجاز طبیعی است، وضعیت آن نیز شرایطی را پدید آورده که دسترسی به غار را غیرممکن ساخته و تنها با تجهیزات کامل می‌توان به داخل آن راه پیدا کرد.

دیدنی های سواد کوه
جاهای دیدنی سوادکوه

جنگل هلی‌ دار

جنگل هلی‌‌ دار عضوی از مجموعه جنگل‌‌های بکر و زیبای منطقه سوادکوه می‌‌باشد. این جنگل با سمفونی همیشگی ابرها و مه، پرچم‌‌دار زیبایی‌‌های جذاب سوادکوه می‌‌باشد.از جمله ویژگی‌‌هایی که هلی‌‌دار را بر سر زبان‌‌ها انداخته می‌‌توان به دره‌‌های سرسبز و چشمه‌‌سارها، آبشار و رودهای آن اشاره کرد. وجود گونه‌‌های گیاهی خاص و کمیاب این منطقه چون سرخدار این منطقه را از لحاظ حفظ گونه‌‌های کمیاب نیز حائز اهمیت کرده است.

دیدنی های سواد کوه
جاهای دیدنی سوادکوه


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *