تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, گیلان

نگاهی به دیدنی های گیلان، پرطرفدارترین مقصد نوروز ۱۴۰۱ 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

مکان های دیدنی گیلان

استان گیلان، تکه‌ای از بهشت در شمال کشور است که با جاذبه‌ های طبیعی و تاریخی متعدد، مسافران نوروزی بسیاری را در تعطیلات عید به‌ سمت خود می‌کشاند.

استان گیلان در حاشیه غربی دریای خزر، پس از استان مازندران، دومین مقصد محبوب گردشگران در شمال کشور است. گیلان در هر چهار فصل سال به‌خصوص در فصل بهار و عید نوروز، از مسافران بسیاری میزبانی می‌کند. جاهای دیدنی گیلان از جاذبه‌های طبیعی و بکری چون دریاچه‌ها، آبشارها، تالاب‌ها و سواحل گرفته تا بناهای تاریخی مانند موزه‌ها، بازار و خانه‌های قدیمی آن‌قدر زیبا و دلفریب هستند که شما را بارها و بارها به‌سمت این استان می‌کشانند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با پنج جاذبه بی‌نظیر استان گیلان آشنا کنیم؛ دیدنیهایی که نباید بازدید از آن‌ها را از دست بدهید.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

۱. قلعه رودخان

  • آثار ملی ایران
  • آدرس: گیلان، ۲۰ کیلومتری جنوب غربی فومن، روستای رودخان

قلعه رودخان گیلان از مهم‌ترین دژهای تاریخی و نظامی ایران با ۶٫۲ هکتار وسعت است. این قلعه مستحکم و تسخیرناپذیر در شهرستان فومن، در میان انبوه درختان جنگلی و در ارتفاعات منطقه حیدرآلات قرار دارد و امروزه به یک جاذبه گردشگری مهم تبدیل شده است. قلعه رودخان بین ۶۵۵ تا ۷۱۵ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و در نزدیکی رودخانه‌ای به نام «رودخان» بنا شده است؛ به همین دلیل نام آن را قلعه رودخان گذاشته‌اند.

درباره قدمت قلعه رودخان اطلاعات دقیقی در دست نیست؛ با این حال، برخی تاریخ‌شناسان بنای اولیه این قلعه را به عصر ساسانیان یا اوایل دوره اسلامی نسبت می‌دهند. قلعه رودخان در دوره سلجوقیان مرمت و بازسازی شده و به‌عنوان یکی از پایگاه‌های اسماعیلیان نیز مورد استفاده بوده است. در طول کاوش‌های باستان‌شناسی در امتداد دیوارها و برج‌ها، حدود ۹۳۵ پله از زیر خاک بیرون کشیده شده‌اند؛ به همین دلیل به این بنا، «قلعه هزار پله» نیز می‌گویند. در حال حاضر، برای رسیدن به قلعه رودخان باید از حدود ۱۶۰۰ پله بالا بروید که برای گردشگران ساخته شده‌اند. برای پیمایش مسیر، به‌همراه داشتن کفش مناسب و تجهیزات لازم برای کوهپیمایی سبک را فراموش نکنید. در پارکینگ پایین قلعه رودخان یک بازار محلی وجود دارد که در آن انواع سوغاتی و صنایع دستی استان گیلان به فروش می‌رسند؛ مکانی که می‌توانید بعد از بازگشت از قلعه در آن به استراحت بپردازید و دلی از عزا دربیاورید.

دیدنی های گیلان

۲. ماسوله

  • آثار ملی ایران
  • آدرس: گیلان، شهرستان فومن، ۳۲ کیلومتری غرب شهر فومن

ماسوله روستایی تاریخی و گردشگری در استان گیلان است که نمونه‌ای شاخص از معماری پلکانی در سطح جهانی به شمار می‌رود. سفر به این روستا در هر چهار فصل سال به‌خصوص در تعطیلات نوروزی جذاب است؛ زمانی که این روستا در شکوفه‌های بهاری غرق می‌شود و چون عروسی زیبا مقابل چشمان شما قرار می‌گیرد. تصویر ماسوله همچون کارت پستالی جادویی است؛ روستایی با خانه‌های زردرنگ و بالکن‌های مزین به گل‌های شمعدانی در پس‌زمینه سبز جنگل و کوه‌های خوش‌رنگ که اقامتگاه‌هایی سنتی و هتل‌هایی مجهز به انواع امکانات برای اقامت دارد.

بازار محلی، جاذبه‌های طبیعی چون آبشارها و پارک جنگلی و موزه‌های تاریخی از جمله جاهای دیدنی ماسوله هستند. جاده پرپیچ‌وخم منتهی به این روستا نیز در کنار رودخانه از جذابیت‌های سفر به ماسوله به شمار می‌آید. در سفر به ماسوله حتما شب را در روستا سپری کنید و از آب‌و‌هوای مطبوع، مردم خون‌گرم و مهمان‌نواز، غذاهای باکیفیت و فضای رویایی آن لذت ببرید.

دیدنی های گیلان

۳. گیسوم

  • آدرس: گیلان، محور رشت به آستارا، ۱۰ کیلومتر مانده به جاده اسالم به خلخال

جنگل گیسوم با ۸۰ هکتار وسعت یکی از جاهای دیدنی اسالم است. این جاذبه جزو معدود مناطقی است که می‌توانید در آن، جنگل و دریا را در کنار هم به تماشا بنشینید. برای رسیدن به ساحل زیبای گیسوم باید از جاده‌ای پرپیچ‌‌و‌خم در دل جنگل و در سایه تونلی از درختان عبور کنید، تجربه‌ای بی‌بدیل که هیچ‌گاه از یاد نخواهید برد. پارکینگ، سرویس‌های بهداشتی، بازار، نانوایی، رستوران و بوفه، آلاچیق، جت اسکی، پارالاکس، دوچرخه‌سواری، اسب‌سواری، قایق‌سواری، پاراگلایدر و ترامپولین (برای کودکان) از امکانات رفاهی و تفریحی منطقه گیسوم هستند. این منطقه از جذاب‌ترین و اصلی‌ترین مقاصد گردشگری در استان گیلان است؛ بنابراین در تعطیلات حسابی شلوغ می‌شود؛ پس حتما با خودتان زیرانداز و وسایل مورد نیاز را به‌همراه داشته باشید.

۴. تالاب انزلی

  • آدرس: گیلان، جنوب غربی شهرستان بندر انزلی

تالاب انزلی که با نام «انزلی سل» نیز شهرت دارد، یکی از زیباترین و مهم‌ترین تالاب‎‌های طبیعی آب شیرین کشور در استان گیلان است. این تالاب با وجود چشم‌اندازهای منحصربه‌فرد از نیلوفرهای آبی، نیزارها و لاله‌های دریایی، تنوع زیستی و قدمتی از ۱۵ هزار سال قبل، هر سال گردشگران بسیاری را به‌سمت خود می‌کشاند. از جمله تفریحات این منطقه می‌توان به قایق‌رانی، ماهیگیری، کایاک سواری و پرنده‌نگری اشاره کرد. تالاب انزلی، یکی از ارزشمندترین زیستگاه‌های پرندگان، آبزیان، پستانداران و دیگر گونه‌های جانوری در کشور است.

تالاب انزلی در سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب‌های بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید و یکی از اولین تالاب‌های بین‌المللی ثبت شده در ایران به حساب می‌آید. منطقه ثبت شده شامل تمام منطقه تالاب انزلی، منطقه سیاه کشیم، منطقه حفاظت شده سلکه و سایر آب‌بندان‌های متعدد محدوده تالاب انزلی می‌شود.

دیدنی های گیلان

۵. موزه میراث روستایی گیلان

  • آدرس: گیلان، پارک جنگلی سراوان، کیلومتر ١٨ آزادراه رشت- قزوین، نرسیده به پلیس راه، کیلومتر سه جاده‌‏ سراوان- شفت

موزه میراث روستایی گیلان در زمینی به مساحت حدود ۲۶۳ هکتار یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی رشت است؛ مکانی که می‌توانید در آن با معماری، فرهنگ، سبک زندگی، غذاهای محلی، صنایع‌ دستی و پوشاک مردم مناطق مختلف استان گیلان آشنا شوید. ۲۸ مجموعه مسکونی در این موزه قرار دارند و فضاهای روستایی دیگری مانند شالیزار و کاهدان، لانه مرغ و… در آن بازسازی شده‌اند.

در موزه میراث روستایی گیلان علاوه بر بازدید از فضاهای روستایی می‌توانید با لباس‌های محلی عکاسی کنید، غذاهای محلی را بچشید و از بازارچه صنایع دستی یادگاری بخرید. در این مجموعه کارگاه‌های آموزش و تولید صنایع دستی، نظیر گمج‌سازی و سفالگری، مرواربافی، رشتی‌دوزی و… ، محوطه‌ بازی‌ها و نمایش‌های بومی، مراکز تحقیقات کشاورزی و دامپروری، پژوهشگاه معماری و مردم‌شناسی، پارک کودک، باغ‌های پرورش گیاهان دارویی و درختان بومی، اردوگاه تفریحی، معماری چوب ملل و دو مجموعه‌ مهمان‌پذیر با الهام از معماری روستایی نیز تعبیه شده‌اند.

دیدنی های گیلان


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *