تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
راهنمای سفر, ژاپن, متفرقه

راهنمای سفر به توکیو ، ژاپن (قسمت اول) 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

راهنمای سفر به توکیو ، ژاپن (قسمت اول)

در این مقاله از وب سایت مجله گردشگری تاپ تراول درباره  راهنمای سفر به توکیو ، ژاپن ،سخن خواهیم گفت.

در سال ۲۰۱۰ میلادی، منطقهٔ شهری توکیو که شامل توکیو و استان‌های مجاور آن می‌شود، با جمعیت ۳۶ میلیون و ۶۶۹ هزار نفر پرجمعیت‌ترین منطقهٔ شهری در جهان بوده‌است.
توکیو عنوان بزرگترین اقتصاد شهری جهان را دارا می‌باشد. در سال ۲۰۰۸ میلادی از پانصد شرکت برتر جهان، ۴۷ شرکت در توکیو واقع بوده‌اند و این شهر از این نظر، رتبهٔ نخست در جهان را از آن خود کرده‌است.
توکیو شهری است که بارها به خاطر زمین‌لرزه، آتش‌سوزی یا جنگ بطور کامل ویران شده‌است و هر بار با زیبایی بیشتر از نو ساخته شده‌است. به همین سبب چشم‌انداز کنونی شهر توکیو با معماری معاصر بسیار مدرن و جذاب به نظر می‌رسد و بناهای تاریخی و کهنه در شهر بسیار کمیاب هستند.

راهنمای سفر به توکیو ، ژاپن (قسمت اول)

قبل از هرچیز باید بدانید که در توکیو، خیابان‌های معدودی نامگذاری شده‌اند و بیشتر با شماره‌گذاری آن‌ها را مشخص کرده‌اند که این مورد می‌تواند برای بسیاری گیج‌کننده باشد. به طور مثال 1-11-18,shibuya, Shibuya-ku که ترجمه آن «هجدهمین ساختمان منطقه یازده از اولین بلوک شیبویا در ناحیه‌ی شیبویا» می‌شود. همانطور که می‌بینید، تشخیص آدرس دقیق کمی مشکل است. بنابراین سعی کنید حتما از نقشه‌های گوگل یا اپل استفاده کنید یا از مردم و ماموران پلیس به زبان انگلیسی بپرسید؛ گرچه مردم این کشور کمی در یادگیری این زبان تنبل هستند. همچنین باید بدانید توکیو یکی از گران‌ترین شهرهای جهان برای گردشگران است. البته با کمی قناعت و برنامه‌ریزی می‌توان این هزینه‌ها را کاهش داد. مطلب پیش رو برای سفری ۳ تا ۷ روزه به این شهر تهیه و تنظیم شده است.

راهنمای سفر به توکیو ، ژاپن (قسمت اول)
راهنمای سفر به توکیو ، ژاپن (قسمت اول)
راهنمای سفر به توکیو ، ژاپن (قسمت اول)

راهنمای سفر به توکیو ، ژاپن


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

اطلاعات ضروری

اختلاف ساعت با تهران: ۵:۳۰+

زبان رسمی: ژاپنی

واحد پول: ین ژاپن (JPY)

نرخ تبدیل ارز: ۱,۰۰۰ ین=۸.۸۸ دلار آمریکا

جهت رانندگی: چپ

نوع برق شهری: ۱۰۰ ولت/۵۰ هرتز- دوشاخه‌ی نوع A, B

پیش شماره ژاپن: ۸۱+

پیش شماره توکیو: ۰۳

شماره پلیس: ۱۱۰

شماره آتش‌نشانی و آمبولانس: ۱۱۹

شماره دفتر اطلاعات گردشگری: ۱۱۶۴ ۳۲۵۳ ۳ ۸۱+

آدرس دفتر اطلاعات گردشگری: 4-1-1 sotokanda, chiyoda-ku

ساعات کار بانک‌ها: دوشنبه تا جمعه (۹ صبح تا ۳ عصر)

جهت رانندگی: چپ

وب‌گاه رسمی: metro.tokyo.jp (انگلیسی)

فرودگاه: فرودگاه بین‌المللی ناریتا (NRT)- فرودگاه هاندا (HND)

راهنمای سفر به توکیو ، ژاپن

وضعیت آب و هوایی

تابستان‌های توکیو گرم، شرجی و مرطوب است، بنابراین اگر چنین هوایی را دوست ندارید، بهتر است از سفر کردن به این شهر در طول ماه‌های جولای و آگوست اجتناب کنید. توکیو شهری بسیار پرجمعیت  و فشرده است، به حدی که گرما و رطوبت از آن چیزی که انتظار داریم، بدتر به نظر می‌رسد. زمستان‌ها اما خشک و معتدل هستند، اگرچه بارش برف امری نسبتا شایع است. ماه‌های آوریل، مه و اکتبر بهترین آب و هوا را در تمام طول سال دارند، پس اگر قصد سفر دارید برنامه‌ی سفرتان را برای این مدت زمانبندی کنید. با این وجود، توکیو شهری با فضاهای بسته‌ی زیاد است، بنابراین کم پیش می‌آید که بارش برف یا باران برنامه‌ی مسافرتتان را به هم بریزد.

توکیو
راهنمای سفر به توکیو ، ژاپن (قسمت اول)

بهترین زمان برای رزرو هتل

توکیو مانند هر شهر دیگری، فصول پرگردشگر یا به اصطلاح High Season  مخصوص خودش را دارد که به تبع آن از ماه اوریل تا آگوست (اوت) به علاوه‌ی تعطیلات زمستان، قیمت‌ها روندی صعودی پیدا می‌کند. در طول این مدت، هتل‌ها و هاستل‌های این شهر پر از جمعیت می‌شود. در طرف دیگر، فصول کم گردشگر یا به اصطلاح low season  قرار دارد که بعد از تعطیلات سال نو شروع و تا ماه مارس ادامه پیدا می‌کند. بدیهی است که در طول این زمان‌ها، قیمت‌ها سیر نزولی دارد، به گونه‌ای که می‌توانید به راحتی در هتل‌های لوکس، با قیمتی منطقی اتاق اجاره کنید.  پاییز فصلی عالی برای سفر به این شهر است؛ چرا که هوا کاملا مطلوب و قیمت‌ها هم معقول به نظر می‌رسد.

هزینه‌های مرسوم

هزینه‌ی هاستل (خوابگاه)

تعداد زیادی خوابگاه در توکیو وجود دارد که به ازای هر شب اقامت مبلغی  بین ۲,۴۰۰ تا ۳,۳۰۰ ین ژاپن از شما طلب می‌کنند. ارزان‌ترین مکان‌ها برای اقامت در توکیو پادهتل‌ها هستند‌.

هزینه‌ی اقامت در هتل

خوشبختانه می‌توان هتل‌های مقرون به صرفه‌ای در این شهر پیدا کرد، به خصوص اگر از قبل اقدام به این کار کنید. اگر بخواهیم لیستی از میانگین قیمت انواع هتل، براساس کیفیت و تعداد ستاره تهیه کنیم، نتیجه به شرح زیر خواهد بود:

۱ ستاره     ۲,۵۰۰ تا ۵,۰۰۰ ین

۲ ستاره     ۲,۶۰۰ تا ۱۲,۹۹۶ ین

۳ ستاره     ۳,۲۱۷ تا ۲۱,۹۶۶ ین

۴ ستاره     ۷,۰۱۰ تا ۳۱,۳۴۸ ین

۵ ستاره     ۲۸,۰۶۱ تا ۶۳,۵۰۹ ین

متوسط قیمت مواد غذایی

متاسفانه غذا و نوشیدنی در توکیو، به طرز غیر منصفانه‌ای گران و پرهزینه‌ است. این موضوع ممکن است کمی گمراه‌کننده باشد چرا که اگر بخواهید در هتل‌ها یا رستوران‌های لوکس غذا میل کنید، با قیمت‌هایی فضایی روبرو خواهید شد، اما اگر برای صرف غذا به محلی مانند نودل‌فروشی‌ها قناعت کنید، خواهید دید که قیمت‌ها منطقی است. در واقع کلید بقا با هزینه‌ی کم در توکیو، انعطاف‌پذیری و داشتن رفتاری مانند مردم محلی است.

هزینه‌ی صبحانه‌ی مقرون به صرفه: اگر مانند بومی‌ها به نودل، سوپ یا غذاهای برنجی علاقه‌مند باشید، می‌توانید صبحانه را به قیمتی منطقی میل کنید. (۵۰۰ تا ۱,۰۰۰ ین)

هزینه‌ی ناهار مقرون به صرفه: برای ناهار ارزان هم می‌توانید دوباره روی رستوران‌های محلی مانند نودلی‌ها حساب باز کنید. (۶۰۰ تا ۱,۲۰۰ ین)

هزینه‌ی شام مقرون به صرفه: غذاهایی مانند سوشی قیمت‌ بالایی دارد، اما آشپزهای ژاپنی گزینه‌های خوب و ارزان‌تری را هم پخت می‌کنند. (۱,۰۰۰ تا ۱,۸۰۰ ین)

مک دونالد – بیگ مگ: خوشبختانه مک دونالد در توکیو، حداقل در مقایسه با غذاهای غربی، قیمتی مناسب دارد. (۳۴۵ ین)

اگر دوست دارید خودتان آشپزی کنید، بسته به اینکه به کدام سبک از غذای غربی یا آسیایی علاقه‌مند باشید، می‌توانید مواد غذایی مورد نیاز یک هفته‌تان را با پرداخت به ترتیب حدود ۱۲,۷۱۰ و ۹۴۷۹ ین ژاپن  تهیه کنید. به یاد داشته باشید محاسبه قیمت‌ها براساس میزان کالری استاندارد و مواد غذایی مورد نیاز یک انسان سالم و بالغ تنظیم شده است که اقلامی چون نان تازه، برنج سفید، گوشت قرمز گاوی، تخم مرغ، شیر(سبک غربی)، سینه‌ی مرغ (پوست کنده و بدون استخوان)، پنیر محلی (سبک غربی)، سیب درختی، موز، پرتقال، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، پیاز و کاهو را شامل می‌شود. مسلم است که اگر مواد بیشتری نیاز دارید، باید هزینه‌ی بیشتری بپردازید.

حمل و نقل عمومی در توکیو

توکیو یکی از بهترین و مشهورترین سیستم‌های حمل و نقل عمومی در جهان را دارد. این سیستم کارآمد، ایمن، تمیز و گسترده است که شامل مترو، انواع اتوبوس و قطارهای سریع‌السیر می‌شود. تاکسی‌ها به شدت گران هستند، از این رو نیاز به توضیح اضافه‌ای نمی‌بینیم. مترو را می‌توان کارآمدترین، سریع‌ترین و همچنین از نظر استفاده راحت‌ترین وسیله‌ی نقلیه در این شهر و حتی جهان دانست. ایستگاه‌های مترو با حرف M که تا حدی هم نماد مشهور مک‌دونالد را یادآوری می‌کند، مشخص شده‌اند و خوشبختانه  نام همه‌ی آن‌ها به زبان انگلیسی نوشته شده است. در مجموع ۱۳ خط مترو در این شهر وجود دارد. بلیط مترو را می‌توان از دستگاه‌های مخصوص فروش (با منوی انگلیسی و ژاپنی) در ایستگاه‌ها تهیه کرد. استفاده از اتوبوس به راحتی مترو و قطار نیست، مگر اینکه مسیرتان را به خوبی بشناسید؛ چرا که تنها مسیر انتهایی به زبان انگلیسی نوشته شده است و دیگر مسیرها زبان ژاپنی دارند. قضیه وقتی بدتر می‌شود که بدانید اغلب رانندگان اتوبوس قادر نیستند به زبان انگلیسی تکلم کنند. می‌توانید بلیط‌ها را در صندوقی واقع در جلوی اتوبوس بیاندازید یا اگر بلیط ندارید پول نقد (حدود ۲۰۰ ین) بپردازید. زمانی هم که می‌خواهید پیاده شوید، کافی است یکی از دکمه‌های نزدیک در خروجی یا صندلی‌ها را فشار دهید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم در یکی از دفاتر اطلاعات گردشگری یا از طریق اینترنت، نقشه‌ی مربوط به مسیرهای اتوبوس (Toei bus map) را تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر به وب‌گاه رسمی این شهر که به زبان انگلیسی است مراجعه کنید.

قطار سریع‌السیر از فرودگاه ناریتا تا مرکز شهر ۳,۰۲۰ ین
اتوبوس سریع‌السیر از فرودگاه ناریتا تا مرکز شهر ۳,۰۰۰ تا ۳,۲۰۰ ین
تاکسی از فرودگاه ناریتا تا مرکز شهر ۲۰,۰۰۰ ین
هر ۳ کیلومتر جایجایی توسط تاکسی در سطح شهر ۱,۰۰۰ تا ۱,۳۰۰ ین
مترو در سطح شهر ۱۷۰ تا ۳۱۰ ین
بلیط یک روزه مترو ۷۱۰ ین
اتوبوس در سطح شهر ۲۰۰ ین

توصیه‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها

تاکسی سوار نشوید

از آنجایی که تاکسی‌ها تنها برای سوار شدن ۸۷۰ یِن هزینه دربردارند، بهتر است برای جابجایی از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنید که به طرز قابل توجهی در هزینه‌هایتان صرفه جویی می‌کند.

در فروشگاه‌های ۱۰۰ یِنی خرید کنید

تعداد زیادی فروشگاه ۱۰۰ یِنی در توکیو وجود دارد که انواع اقلام مورد نیاز از جمله، غذا، آب، لوازم آرایشی و همچنین لوازم خانگی را به فروش می‌رسانند.

در ۱۱-۷ غذا میل کنید

«۷-۱۱» یا «فامیلی مارت» و دیگر مغازه‌های جمع و جور تعداد زیادی پیش‌غذا را با قیمت ۱۲۰ تا ۳۷۰ یِن به فروش می‌رسانند که می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای یک وعده ناهار ارزان باشد. همچنین سوپرمارکت‌ها تعداد زیادی از انواع غذا را با قیمت‌هایی مشابه به مشتریان ارایه می‌کنند.

برای اجاره‌ی اتاق کار کنید

نکته‌ی جالب در ژاپن این است که خوابگاه‌های این کشور به مشتریانشان اجازه می‌دهند در عوض اجاره‌بها برایشان کار کنند. شما می‌توانید چند ساعت از صبح را مشغول کار کردن در این خوابگاه‌ها شوید و هر چند وقت که دوست داشته باشید در اتاق‌هایشان اقامت کنید (گزینه‌ای مناسب‌ برای کسانی که قصد مهاجرت به ژاپن را دارند). در خوابگاه زنجیره‌ای Khao San همیشه کاری برای انجام دادن وجود دارد.

میهمان مردم محلی شوید

احتمالا با سایتکوچ‌سرفینگ آشنایی دارید. ارزان‌ترین اتاق‌ها در توکیو خوابگاه‌های اشتراکی هستند که حدود ۲,۴۰۰ تا ۳,۳۰۰ ین قیمت دارند و بدون شک برای بسیاری، هزینه‌ی زیادی است. احتمالا دوست دارید از پرداخت چنین هزینه‌ای اجتناب کنید. خب مشکلی نیست! سایت کوچ‌سرفینگ راهی عالی برای این کار را پیش روی شما قرار می‌دهد. این سایت فرصتی را در اختیار شما می‌گذارد تا  به جای رزرو هتل و هاستل، شب را کنار مردم بومی هر شهر و در خانه‌هایشان آن هم به صورت رایگان سپری کنید! عالی نیست؟ تنها کافی است از قبل در این سایت ثبت‌نام و درخواست خودتان را بفرستید تا احتمالا به زودی توسط شخصی دیگر از مقصد مورد نظرتان به شما پاسخ داده شود. علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، می توانید دوست‌هایی از کشورها و فرهنگ‌های دیگری پیدا کنید و به سادگی با سبک زندگی مردم آن منطقه آشنا شوید.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *