تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, تهرانگردی

روستای امامه تهران 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

روستای امامه تهران

در این مقاله از معرفی مکان های دیدنی تهران یکی از جاذبه های بسیار زیبای شهر تهران به نام روستای امامه را به شما معرفی خواهیم کرد. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

امامه یکی از روستاهای بزرگ و بسیار زیبای دهستان رودبار قصران در شهرستان شمیران استان تهران می باشد. این روستا شامل دو آبادی کنار هم است که یکی را امامه بالا و دیگری را امامه پایین می گویند. این روستا در پنج کیلومتری مشرق راه اصلی تهران به شمشک و نرسیده به فشم قرار دارد و راه آن ماشین رو می باشد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

روستای امامه تهران ، از دو آبادی به نام های امامه بالا و پایین تشکیل شده و در گذشته به دلیل سخت بودن زندگی در آن به عنوان مکانی برای تبعید مبارزان اهل گرجستان و مازندران محسوب می گردیده است.

باید بگوییم که روستای امامه تهران، کوهستانی و سردسیر بوده که آب آن از قنات ها، چشمه ها و رودهای محلی اش تأمین می گردد. همچنین، این روستا دارای ۳۶ هکتار باغ بوده و درختانی همچون گلابی، سیب، آلبالو و هلو در آن ها دیده می شوند. گفتنی است که زبان مردم این منطقه تاتی بوده و گویش اهالی شباهت بسیاری به مردم نور و چمستان دارد. در مورد معماری خانه های امامه باید بدانید که همه بناهای قدیمی و تاریخی موجود در آن دارای سقفی چوبی و مسقف بوده و خانه های زیبای اعیانی امامه شامل در ورودی و هشتی هایی با زیبایی مثال زدنی می باشد.

روستای امامه تهران
روستای امامه تهران

قلعه امامه مربوط به دوره زیاریان به بعد است و در شهرستان شمیرانات، قسمت لواسانات، روستای امامه واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۳۹۷۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در این قلعه بقایای اتاق ها، برج و بارو، حصار دفاعی، غار، قنات یا آب انبار، ارگ و حاکم نشین دیده می شود.

قلعه امامه (قلا)، در شمال شرقی امامه بالا در امتداد رودخانه بافاصله ی حدود سه کیلومتر از جاده اصلی در ارتفاعی صخره ای قرار دارد. از قلعه های مستحکم منطقه است که در ساخت آن از سنگ لاشه، ملات، ساروج و گچ سنتی استفاده گردیده است. حوادث روزگار از جمله عوامل طبیعی و انسانی باعث شد تا بخش های زیادی از این بنا تخریب گردد. بر اساس نمونه سفال های پیدا شده از سطح و پیرامون قلعه امامه، قدمت آن حداقل به دوره اوایل اسلام می رسد.

در کتاب های تاریخی آمده که پیشینه تاریخی این قلعه مربوط به قرن سوم هجری (حدود ۱۱۰۰ سال پیش) هست و متعلق به یک حکمران محلی به اسم مازیار بوده است. برخی هم شباهت این قلعه را به قلعه های حسن صباح دانسته که مستحکم بودن و صعب العبور بودن آن را بهترین دلیل می دانند. حسن صباح (از سلسله اسماعیلیان) دژهای خود را در یک مکان مرتفع و صعب العبور می ساخته تا از گزند دشمنان در امان بماند. نوع معماری آن هم با سنگ و ساروج است. امروزه کوهنوردان و علاقه مندان به طبیعت از این بنا در هنگام پیاده روی دیدن می کنند.

روستای امامه تهران
روستای امامه تهران

در زمان قاجار برخی از پادشاهان وقت برای تفریح و شکار به امامه رفته و مدتی را آنجا اتراق می کردند. ناصرالدین شاه قاجار در یکی از سفرهایش با دختری به نام فاطمه که بعدها به انیس الدوله معروف شد آشنا و او را به همسری انتخاب و به حرم سرای خود می آورد. مهر انیس الدوله چنان در دل شاه می نشیند که به عنوان سوگلی حرم و شاه انتخاب خواهد شد. برخی ها گویند که همراه شاه یک بار به فرنگ هم سفر نموده است. انیس الدوله از نسل طایفه انیسی های امامه بوده است.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *