تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
اصفهان

روستای تاریخی جاجا ، اصفهان | Jaja 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

روستای تاریخی جاجا

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با روستای تاریخی جاجا در اصفهان آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

روستای تاریخی جاجا قدمتی افزون بر هزار سال دارد و 4 اثر از 8 اثر تاریخی این روستا در فهرست آثار ملی ثبت شده است. روستای تاریخی جاجا در پنج کیلومتری شهر تیران و در 55 کیلومتری غرب اصفهان واقع شده است.

 نکته قابل توجه آن که روستای جاجا با بافت مسکونی متراکم در منطقه‌ای کوهستانی استقرار یافته است که کوه‌های وجین بالا و وجین پایین در شرق و تپه قلعه در شمال شرقی روستا واقع شده‌اند. مصالح عمده به کار رفته در واحدهای مسکونی مشتمل بر خشت، گل، سنگ و آجر می‌باشد. سقف خانه‌ها مسطح و در پوشاندن آنها از چوب، سر شاخه‌های درختان و اندو گل یا قیرگونی استفاده شده است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی
روستای تاریخی جاجا
روستای تاریخی جاجا

شکل خانه‌های روستایی از نوع معیشت خانوار روستایی تاثیر پذیرفته است و فضاهای درونی آن شامل: ایوان، حیاط، باغچه، سرویس بهداشتی، انباری، راهرو و تعدادی اتاق استراحت و خواب می‌باشد؛ همچنین عبور رودخانه مرغاب از میان روستا آب و هوایی خوش و چشم اندازهای طبیعی زیبایی به وجود آورده است؛ چنان که دو طرف حاشیه رودخانه و انبوه درختان کاشته شده بلند در سر سبزی فضای عمومی روستا تاثیر بسزایی گذاشته است.

از آثار تاریخی روستا می‌توان به قلعه قدیمی داخل روستای جاجا با ۲۰۰ سال قدمت اشاره کرد که امروزه به صورت نیمه مخروبه در آمده است؛ اما با بهسازی و بهره‌برداری مناسب می‌توان این بنا را به یک جاذبه تاریخی تبدیل نمود. حمام، مسجد قدیمی، مساجد خان، سید تیران از دیگر جاذبه‌های تاریخی و مذهبی این روستا می باشند که پیشینه تاریخی روستا را به نمایش می‌گذارند.

روستای تاریخی جاجا

باغ های میوه،آسیاب آبی،خانه های تاریخی با درهای سنگی و طبیعت بکر روستا از دیگر جاذبه های گردشگری جاجا است. این روزها خانه های قدیمی توسط اهالی خونگرم روستا بازسازی شده و آماده پذیرایی از گردشگران با نان خانگی و غذاهای سنتی است.

وجود چهار محله در روستا باعث شده که روستا اول به چهارجا و بعد به جاجا معروف شود. عامل استقرار این روستا وجود قلعه و کاروانسرا است که سبب اسکان تدریجی ساکنین شده است. روستا از شمال به مزرعه مستشاریه از جنوب به رودخانه مرغاب از شرق به شهر های رضوانشهر وتیران و از غرب به روستای ورپشت محدود می گردد .

جاجا دارای آب آشامیدنی توسط چاه است که منبع آب آشامیدنی بر روی تپه ای در قسمت غرب روستا قرار دارد که مصرف آب به صورت لوله کشی بین خانه ها تقسیم شده است و همچنین سیستم آب آشامیدنی به شبکه آب روستایی متصل می باشد و تحت نظارت سازمان آب روستایی می باشد.

روستای تاریخی جاجا


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *