تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
مازندران

روستای توریستی و تاریخی زانوس ، مازندران | Zānoos 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

روستای تاریخی زانوس

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با روستای تاریخی زانوس ، روستایی توریستی و دیدنی در مازندران آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

شهر زیبای نوشهر در استان مازندران پر از جاذبه های طبیعی بسیار زیبا، دیدنی و خاص می باشد. همین موضوع باعث شده که هر ساله توریست های بسیاری به سوی این شهر روانه شوند. یکی از مناطق زیبا با طبیعتی منحصربه‌فرد که گردشگری را در این منطقه رونق بخشیده، روستای زانوس است. این روستا از توابع بخش کجور بوده که در 65 کیلومتری شهرستان نوشهر واقع شده است.

روستای زانوس دارای فرهنگی غنی، محیط طبیعی بکر و دست نخورده، آب و هوای مطبوع و چشمه سارهای زلال و آب فراوان می باشد. این روستا از تاریخی کهن و قدمتی بیش از 1500 ساله برخوردار است. وجود تپه های باستانی سوسم کتی (تپه گل سوسن) که در اول فصل بهار محل رویش این گل هست و همچنین تپه های قلاکتی و عروس کتی و همچنین منطقه معروف به بازار کلا و آثار کانال و آبراههای سفالی موجود در بستر روستا به قدمت بیش از 1500 ساله این روستا دلالت دارد.روستای تاریخی زانوس

چشمه های روستای زانوس و نیز جنگل های آن نیز بسیار مشهورند. در اطراف روستا جنگل های هیرکانی با صد هزار هکتار وسعت خودنمایی می کنند. این جنگل ها هنوز بکر و دست نخورده مانده اند. درباره این روستا روایتی تاریخی بر سر زبانهاست.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

در سال 1306 ناصرالدین شاه در سفر خود به منطقه کجور از این روستا عبور کرده و مسحور طبیعت آن می شود و از کمال الملک نقاش که همراهش بوده می خواهد تنگه زانوس را نقاشی کند. این اثر از تابلوهای ارزشمند کمال الملک بوده و در تالار اصلی کاخ موزه گلستان نصب شده است.روستای تاریخی زانوس

دیدنی های روستای زانوس

آبشار زانوس

آبشار زانوس در روستای زانوس را به عنوان اوپاچ یا آب پاش نیز می شناسند. علت این نامگذاری آن می باشد که در آن آب های سرازیر شده به پایین، به سنگ ها و صخره ها برخورد نموده و به اطراف پاشیده می شوند. این آبشار، آبشاری دائمی می باشد اما در دو ماه اردیبهشت و خرداد، از هر زمان دیگر خروشان تر و پر آب تر است.

این آبشار بلندایی بیش از 40 متر دارد. در روستای زانوس و در اطراف این آبشار، چندین آبشار کوچک و بزرگ و حوضچه شنای دیگر نیز وجود دارند که البته هیچ کدام به اندازه این آبشار بزرگ و زیبا نیستند. این آبشار از چشمه ای به نام ملک چشمه، سرچشمه می گیرد.روستای تاریخی زانوس

کوه ها و غارهای روستا

کوه های زانوس عبارتند از : گراز به صورت نیمه جنگلی ، گرزمون ، پی تنیار ، ایتلنگ ،به صورت جنگلی . نیرکلم و اسپرس به صورت استیپی ، چخماخ کروسید محسن کر به صورت صخره ای.

علاوه بر مواردی که ذکر شده این منطقه دارای چندین غار طبیعی است که مهمترین آنها عبارتند از : غارتلا قزوین ،غار خشک پی کر، غارشاه نشین کر، غار اوپاچ ، غاراسپرس ، اسپول و اسپول سرخ تاش (غار تلا قزوین یکی از عظیمترین غارهای این منطقه است که تا کنون افسانه های زیادی در باره آن گفته اند و تا کنون کسی نتوانست تا انتهای آن دست یابد بنابراین عمق آن دقیقا تعیین نیست و احتیاج به کارشناسی حرفه ای دارد .) غاراسپرس یک غار بسیار عظیم است.

از دیگر زیبایی‌هایی که در دهستان زانوس رستاق می‌بینیم روستای 4 هزار ساله کندلوس است. خانه‌های باورنکردنی از جنس چوب و کاهگل و کوچه‌های سنگ‌فرش شده، چشمه‌های آب معدنی خوش‌گوار و نهرهای جاری در کنار آب و هوای استثنایی روستای کندلوس، به‌علاوه جاذبه‌های اطراف مانند دریاچه فراخین و تالاب ارواح، گردشگران بسیاری را به این دهستان زانوس رستاق فرامی‌خواند.

دسترسی به روستا

دسترسی به زانوس ازطریق خروجی دو آب در 20 کیلومتری جاده کرج به چالوس (5 کیلومتر بعد از مرزن آباد به سمت چالوس) امکان پذیر است. فاصله روستا از خروجی جاده چالوس حدود 40 کیلومتر است.




   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *