تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ترکیه

روستای جومالی کیزیک بورسا در ترکیه 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

روستای جومالی کیزیک بورسا

در  این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با روستای جومالی کیزیک بورسا ، روستایی تاریخی در ترکیه آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

در شرق شهر بورسا در کشور ترکیه، روستایی به نام روستای جومالی کیزیک (Cumalikizik) وجود دارد که توانسته فرهنگ، سنن، آداب و رسوم، شیوه زندگی و معماری اوایل دوران حکومت عثمانیان را به‌خوبی در خود حفظ کرده و از آن محافظت نماید، به‌طوری که اکنون پذیرای بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است.

روستای جومالی کیزیک بورساروستای جومالی کیزیک یکی از مکان‌هایی است که عثمانی ها در بورسا برای سکونت انتخاب کرده‌اند. در این روستا که دارای ۲۷۰ خانه است و بافت خانه‌های دوره عثمانی را نشان می‌دهد، ۱۸۰ خانه هم اکنون مورد استفاده است و بعضی از آن‌ها تحت حفاظت و بازسازی قرار گرفته است.

خانه های منحصر بفرد به سبک معماری عثمانی، کانال هایی که برای جریان آب باران ساخته شده، کوچه های سنگفرش و بناهای یادبود، این روستا را تبدیل به موزه فضای باز تبدیل کرده است.  خانه های آجری، دیوارهای رنگارنگ، چشمه های آب در کوچه ها آدمی را از زمان حال به گذشته های دور می برد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

اهمیت جومالی کیزیک آن‌قدر زیاد است که در سال ۲۰۱۴ این روستا را به همراه شهر بورسا در میراث جهانی یونسکو به عنوان یک اثر تاریخی ارزشمند به ثبت رساندند. به طور کلی این منطقه و اهالی آن در گذشته شاهد تأسیس امپراتوری قدرتمند عثمانی بوده‌اند.

روستای جومالی کیزیک بورسامعماری عثمانی ترکیبی از معماری ایرانی، مدیترانه‌ای و معماری خاورمیانه است. اوج شکوه معماری عثمانی‌ها را می‌توانیم در مساجد ترکیه و روستای جومالی کیزیک ترکیه تماشا کنیم. در سرتاسر قلمرو امپراتوری عثمانی می‌توانیم مساجدی را ببینیم که همگی در یک سبک خاصی ساخته شده‌اند. در دوران عثمانی وقتی مسجدی را بنا می‌کردند در کنار آن یک ساختمان هم می‌ساختند تا روحانیون بتوانند در آن ساختمان‌ها زندگی کنند و برای انجام امور مذهبی به مسجد بروند.

علت نام گرفتن روستا

در اطراف این منطقه از ترکیه، روستاهایی با پسوند (kizik) وجود دارد که نام آن‌ها از موقعیت جغرافیایی منطقه برگرفته شده است. جهت جداسازی روستاها از یکدیگر، به روستایی که در نزدیک‌ترین نقطه رودخانه قرار دارد “کیزیک دره” و به روستای باج وخراج دهنده “فیدیه کیزیک” گفته می‌شده است.

تاریخ‌دانان اعتقاد دارند که مردم چند روستای منطقه، برای انجام فرائض مذهبی و خصوصا برگزاری نماز جمعه، در این روستا، گرد هم می‌آمدند و به‌این جهت این روستا، جومالی کیزیک نام گرفته است.

روستای جومالی کیزیک بورسااز جذابیت‌های روستای جومالی کیزیک خوراکی‌های خوشمزه آن است که می‌توانید آن‌ها را در سفر به روستا تجربه کنید. عکاسی با لباس‌های عثمانی و ژست‌های شاهانه و خرید سوغاتی‌های روستایی از دیگر تجربه‌هایی است که توصیه می‌کنیم در برنامه خود قرار دهید. بهترین زمان سفر به روستای جومالی کیزیک تابستان است؛ هرچند در تمامی فصول سال می‌توانید از روستا دیدن کنید. برای دسترسی به جومالی کیزیک می‌توانید از خودروی شخصی استفاده کنید یا سوار اتوبوس‌هایی شوید که از مبدا بورسا سمت روستا حرکت می‌کنند.

روستای جومالی کیزیک بورسا


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *