تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
یزد

روستای ده بالا یزد ، روستایی قدیمی و تاریخی | Yazd 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

روستای ده بالا یزد

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با روستای ده بالا یزد آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید تا با این روستای تاریخی بیشتر آشنا شوید.

روستای ده بالا یزد در 50 کیلومتری یزد قرار گرفته است و با داشتن رودخانه‌ای پر آب و روان به منطقه‌ای خوش آب و هوا تبدیل شده است. به ویژه که هوای خنک کوهستان از میان باغات سرسبز و گل‌های محمدی می‌گذرد و عطر خوش گلستان را برایمان به ارمغان می‌آورد.

روستای ده بالا، از روستاهای ییلاقی و خوش آب و هوای شهرستان تفت به شمار می‌رود. چشم‌انداز کوهستانی روستا، ییلاقات خرم و گسترده، باغات انبوه و مصفای گردو، بادام، سیب و دیگر میوه‌ها، همراه با چشم‌اندازهای دشت‌های وسیع و سرسبز و انواع گلستان‌های زیبای گل سرخ (محمدی) جذابیت‌های ویژه‌ای به آن بخشیده‌اند. ترکیب زیبای رنگ‌های دلربا و عطرهای فرح بخش، جذابیت‌های طبیعی روستای ده بالا را دو چندان کرده است.

روستای ده بالا یزد


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

حواشی قنات پر آب شروین از دیگر مکان‌های زیبا و تفرجگاهی روستا است. آب مورد نیاز زراعت و باغداری روستا از نقات شروین تأمین می‌شود. از این قنات، نهرهای فراوانی به سوی باغات روستا جاری است که باعث سرسبزی باغات و کوچه‌های باغ‌های روستا شده‌اند. در مراتع روستا، انواع گل‌ها و گیاهان دارویی و خوراکی مانند گل بنفشه وحشی، گل زنبق، گل محمدی، آلاله وحشی، گل نسترن صورتی، گل ختمی، استوخودوس، آویشن، شکرتیغال، گلپر، انغوزه، دم اسبی، پرسیاوشان و گون می‌رویند.

 این روستا دارای دو بافت قدیمی و جدید است. اکثر خانه‌های بافت قدیمی این روستا با استفاده از خشت و گل ساخته شده‌اند. خانه‌های بافت جدید، روستا اکثراً نوساز و ویلایی هستند. اغلب ویلاهای این روستا، به مردم شهر یزد تعلق دارند که در فصول بهار و تابستان، در این روستا اقامت می‌کنند.

مصالح به کار رفته در ساخت خانه‌های جدید روستا از لاشه سنگ، آجر، آهن، سیمان، گچ و مانند این‌ها است. سقف اغلب خانه‌های روستا شیروانی است. روستای ده بالا در میان باغات انبوه و گسترده محصور شده و کوچه‌های پهن با دسترسی آسان دارد.

روستای ده بالا یزد

جاذبه های گردشگری

هنگامی که در این روستای سبز و خوش آب و هوا ساکن شدید از سر زدن و قدم زدم در مناطق سبزی چون باغستان، توده، باغ شاهی، آشنایی، آمحسن، جان برازان و زیر باغ شاه غافل نشوید. همچنین بازدید از جاهای دیدنی ده بالا یزد که ارزش تاریخی نیز دارند از جمله حسینیه، زینبیه، مسجد جامع روستا و قدمگاه باغستان، خالی از لطف نخواهد بود.

خشکبار، میوه‌های درختی و انواع عرقیجات گیاهی مهم‌ترین سوغات این روستا هستند. از غذاهای رایج این روستا نیز می‌توان به اشکنه، شولی، انواع آش‌ها و شیرینی‌های محلی قطاب و باقلوا اشاره کرد.

دسترسی: روستای ده بالا از طریق شهر تفت، با جاده‌ای مناسب قابل دسترسی می‌باشد.

روستای ده بالا یزد


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *