تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
یزد

روستای زیر زمینی ده عروس بهاباد ، یزد | yazd 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

روستای ده عروس

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با روستای ده عروس ، روستای زیر زمینی در بهاباد یزد آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

ده عروس نام روستایی تاریخی و متفاوت در پنج کیلومتری جاده بهابادبافق در استان یزد است که تمدن شکل گرفته در آن را مربوط به دوران پیش از زرتشت می‌دانند. تمام این روستای کهن در زیر خاک قرار گرفته و دارای خانه‌هایی بسیار مقاوم همچون یک شهرک موشکی است به طوری که «پاپلی یزدی» نویسنده و جغرافیدان مطرح کشورمان از آن این گونه یاد کرده است که «مردمانش از زیر خاک بیرون می‌آیند.»

روستای ده عروس

البته روستا قریب سه دهه پیش تا همین چند سال قبل با از دست دادن جمعیت خود به روستایی متروکه و مدفون در زیر خاک تبدیل شده بود ولی با ایجاد یک اقامتگاه بوم‌گردی، مجدداً رونق به خانه‌های زیرزمینی روستا بازگشته و این روزها شاهد یکی از ارزشمندترین جاذبه‌های تاریخی در منطقه هستیم که می‌تواند در توسعه صنعت گرشگری استان یزد تاثیر قابل توجهی داشته باشد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

خانه هایی که با ساده ترین ابزار های لازم به کمک طبیعت و به دست انسانها ساخته شده است. تمام خانه محدود به یک اتاق بوده و اتاق خواب و سایر اتاق‌ها در این خانه‌های کوچک معنایی نداشته است، از سمت حیاط خانه، راهرو و سپس آغل گوسفند و انبار و بعضاً محل نگهداری مرغ و خروس وجود داشته و بعضاً تونل‌هایی وجود دارد که به مخفیگاه اموال این ساکنان ختم می‌شده است.

روستای ده عروس

اهالی روستای ده عروس در گذشته عمده نیاز خود حتی پارچه و سایر ملزومات زندگیشان را خود تهیه می‌کردند به طوری که در داخل خانه‌های خود دستگاه کاربافی و  نخ ریسی داشتند و در مواردی نمک مورد نیازشان را نیز از نمکزارها تهیه می‌کردند و علاوه بر کشاورزی و دامداری به پیشه تجارت نیز مشغول بودند.

دسترسی

آدرس: یزد، بهاباد، 7 کیلومتری بهاباد

روستای ده عروس


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *