تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
تهرانگردی

روستای واریش تهران ☀️ طبیعتی بی نظیر و دیدنی 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

روستای واریش تهران

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با روستای واریش تهران ، روستایی با طبیعتی بی نظیر و دیدنی آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

روستای واریش (Varish) یکی از زیباترین ییلاق‌های غرب تهران است. این روستا در کنار روستای وردیج به‌ عنوان زیرمجموعه بخش کن و سولقان شناخته می‌شود که در منطقه ۲۲ تهران قرار دارند. منطقه کن و سولقان به دلیل قرارگیری در محیطی کوهستانی و به دلیل وجود باغ‌های میوه و سرسبزی‌های بسیار یکی از ظرفیت‌های مهم غرب تهران برای گردشگری است.

روستای واریش یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران است و به دلیل قرارگیری در منطقه‌ای کوهستانی در فصل گرم و خشک سال، بسیار خنک و مطبوع می‌شود، اما در مقابل در فصل‌های سرد سال، خیلی سرد و خشک است.

روستای واریش تهران


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

ارتفاع روستای واریش حدود ۴۰۰ متر بیشتر از روستای وردیج است و به همین دلیل هم این روستا در تابستان کمی خنک‌تر و در زمستان هم کمی سردتر است. برای رسیدن به روستای واریش باید از مسیر روستای وردیج رد شوید، اما گاهی دسترسی به روستا سخت می‌شود، چون مسیر کوهستانی است و در زمستان عبور از آن سخت است.

تعداد خانواده‌هایی که در روستای واریش ساکن هستند تنها ۴۰ خانوار است و همان‌طور که گفتم خیلی از آن‌ها در فصل زمستان به قشلاق می‌روند و به همین دلیل هم تعداد خانوارها به ۱۵ تا می‌رسد.

جاذبه های واریش

روستای زیبای واریش جاذبه هایی را در خود جای داده است.

ارتفاعات پهنه حصار

رشته کوه و قله ای در منطقه البرز مرکزی و در شمال غرب تهران از ارتفاعات بخش کن به ارتفاع 3375 متر وجود دارد که رودی از دامنه شرقی این کوه سرچشمه گرفته و در مسیر خود، آبشار سنگان را می سازد و در نهایت به رود کن می ریزد.

این رشته کوه میان جاده سولقان و جاده چالوس قرار دارد و از شمال به شهرستانک، از غرب به روستای خور و جاده چالوس، از شرق به دهکده سنگان و جاده سولقان و از جنوب به منطقه واریش و وردآورد می رسد.بلندترین قله این رشته کوه «پهنه سار» است که «پهن حصار» و «پشته بند» و «گندم چال» هم نامیده می شود.

قله دیگری که در این ارتفاعات شهرت دارد چشمه شاهی نام دارد. دشت پهنه حصار نیز مابین قله های پهنه حصار و چشمه شاهی قرار دارد.

روستای واریش تهران

امامزاده بی بی زرین قمر

در محلی از دشتی به نام پهنه حصار در نزدیکی واریش، امامزاده ای به نام بی بی زرین قمر وجود دارد. این امامزاده دو اتاق دارد یکی قبر بی بی زرین قمر و اتاق دیگر به صورت آشپزخانه که استراحتگاه و پناهگاه کوهنوردان است.

اعتقادات مردم دلیل مقدس بودن این مکان را این گونه توضیح می دهد:

«خواهران امام رضا (ع) به نام بدرالنسا و زرین قمر که از دست حاکمان وقت در حال فرار بودند برای رهایی به این صخره سنگ پناه می آورند و به جای گفتن «یاهو»، «یا الله» می گویند:«یا کوه» و کوه و سنگ شکافته شده و آن ها در دل سنگ جای می گیرند. دشمنان با شمشیر ضربه ای به آنجا می زنند و شکافی پدید می آید که امروز ترک خودگی موجود در سنگ نشان از آن است.

جاده مسیح الله دین محمد

با گذر از روستای واریش وارد جاده ای می شوید که مسیر کوهنوردان و گردشگران است. از بالای روستا به سمت شمال شرق امتداد می یابد و پس از یک شیب ملایم به ارتفاعات پهنه حصار منتهی می شود.

این جاده را خیابان «مسیح الله دین محمد» نامگذاری کرده اند. در واقع این نام یادگاری است از سال های حماسه و نام و خاطره یکی از بزرگ مردان این آب و خاک.

مسیح الله دین محمد از خلبانان نیروی هوایی ارتش در عملیات تاریخی و پرتعداد فانتوم های ایرانی بر فراز خاک عراق در نخستین روزهای جنگ بود و هواپیمایش مورد اصابت پدافند عراق قرار گرفت و به شهادت رسید.

کوهنوردی در واریش

روستای واریش از مبداهای صعود به ارتفاعات پهنه حصار است که از آنجا صعود به قله اصلی با ارتفاع 3400 متر، حدود 4 تا 5 ساعت طول می کشد.

یک جاده خاکی در ضلع غربی روستای واریش وجود دارد که به ضلع شمالی قله لیچه (پشت قله) جهت صعود به ارتفاعات پهنه حصار می رسد. قله لیچه در شمال غرب روستای واریش واقع شده و از جنوب غرب به قله دشته (قله سایت مخابراتی کرج) و از شمال به قله های ارتفاعات پهنه حصار و روستای کندر مشرف است، از شرق این ارتفاعات قلل چین کلاغ، دوشاخ و پلنگ چال دیده می شود.

مبدا اصلی صعود به ارتفاعات پهنه حصار از روستای کندر واقع در کرج و ابتدای جاده چالوس است. اگر قصد آغاز برنامه کوهنوردی از آنجا را دارید ابتدا وارد جاده چالوس شوید و در همان چند کیلومتر اول، تابلوی کوچک زرد رنگ کندر در سمت راست جاده و در کنار یک پل آهنی باریک را دنبال کنید.

روستای واریش تهران

دسترسی 

اگر قصد دارید که به این منطقه زیبا سفر کنید در انتهای اتوبان همت غرب در کنار دریاچه با تابلوی وردیج و واریش مواجه خواهید شد. بعد از اینکه وارد این جاده کوهستانی شدید و پس از گذراندن حدود ۱۰ کیلومتر و رسیدن به ارتفاع ۵۰۰ متری به روستای وردیج می رسید. برای رسیدن به واریش باید حدود ۵ کیلومتر بیشتر نیز به مسیر خود ادامه دهید.

همچنین می توانید از اتوبان تهران-کرج و از پشت پمپ بنزین وردآورد به سمت خیابان شهید اردستانی بروید و وارد جاده کوهستانی این منطقه ییلاقی شوید.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *