تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
چهار محال و بختیاری

آشنایی با روستای یاسه چای شهر کرد ، چهارمحال و بختیاری 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

روستای یاسه چای

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با روستای یاسه چای در شهر کرد آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

روستای تاریخی یاسه چای (یاسه چاه)، روستایی ساحلی در حاشیه زاینده رود است که در شهرستان سامان از توابع استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. مردم این روستا از نژاد ایل قشقایی هستند و به زبان ترکی قشقایی صحبت می‌کنند.

با توجه به تاریخچه روستا می توان گفت که متعلق به دوره صفویه است و حدود ۴۰۰ سال قدمت دارد. همچنین روستای تاریخی یاسه چای سامان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و هر بنایی که در آن جا دیده می شود از ارزش بالایی برخوردار است.

روستای یاسه چای


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

وجه تسمیه و تاریخ روستا

روستای یاسه چای ، حدود 400 سال قدمت دارد و وجه تسمیه این روستا هم به موقعیت جغرافیایی آن برمی گردد. « یاسه چای » کلمه مرکب ترکی و به معنای جایی است که پهنای رودخانه زیاد می شود. « یاسو » به معنی « پهن » و « چای » به معنی « رودخانه » است و با توجه به اینکه، رودخانه زاینده رود در این ناحیه عرض بیشترری دارد به این نام نهاده شده است. رودخانه خروشان زاینده رود در شرق روستا جریان دارد . این روستا قدمتی نسبتا طولانی دارد.

روستای یاسه چای

معماری روستا

بافت روستای یاسه چای از خشت و گل و متعلق به دوره صفویه است. هسته اولیه آن در بخش غربی و اطراف حمام و مسجد بوده و کم کم به سمت شرق توسعه یافته و برای حفظ امنیت روستا و کنترل آمدوشد تنها راه ورود و خروج دروازه شرقی و غربی بوده است. دو دروازه اصلی این روستا در زمان حمله و هجوم اقوام بیگانه در ادوار گذشته توسط اهالی بسته می‌شد.

عمده مصالح به کار رفته در این بافت خشت و گل، چوب، سنگ، ملات‌های گل و اندود و کاهگل بوده است. مصالح رایج بناهای روستا خشت است که به دلیل وجود سنگ‌ریزه در خاک منطقه حاوی مقدار زیادی خرده سنگ است.

روستای یاسه چای

خانه‌های مسکونی روستا عمدتا نقشه ساده و بدون دید مستقیم از درب ورودی دارند و فضاهای یک خانه در طبقه همکف شامل درب، دالان ورودی، حیاط، ایوانچه، مطبخ، انبار علوفه و آذوقه و در طبقه بالا شامل اتاق‌های نشیمن، مهمان خانه، ایوان مسقف با ستون و نرده چوبی است که بام‌ها و ایوان‌ها علاوه بر کاربرد معمول برای خشک کردن محصولات کشاورزی نیز استفاده می‌شود.

روستای یاسه چاه در گذرگاه کمربند سبز زاینده رود قرار دارد که در میان باغهای وسیع گردو و بادام همگونی طبیعت و معماری تاریخی را به نمایش گذاشته است. منطقه ای بکر و زیبا از باغهای گردو و بیشه زارها، درختکاری انواع درختان از جمله بادام، گردو، هلو، آلوچه، زردآلو، سیب و … طبیعت زیبایی را بوجود آورده است که به همین دلیل توجه مهمانان و مسافران زیادی را به خود جلب می کند.معروف ترین سوغات روستا را خشکبار و انواع میوه جات تر و خشک تشکیل می دهد.

دسترسی به روستای یاسه چای

روستای خوش آب و هوای یاسه چای در استان چهارمحال بختیاری، شهرستان سامان، کنار زاینده‌ رود، در ۵۲ کیلومتری شهرکرد و ۶۰ کیلومتری نجف ‌آباد اصفهان واقع شده است و از طریق جاده‌ های آسفالت شهر کرد، سامان، تیران، پل زمان خان، چادگان، بن و سد زاینده رود قابل دسترس است.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *