تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
خراسان رضوی, مشهد

روستای ازغد مشهد ، ماسوله کوچک خراسان 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

روستای ازغد مشهد

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با روستای ازغد مشهد ، ماسوله کوچک خراسان آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

ازغد روستایی بکر و خوش آب‌و‌هوا در نزدیکی طرقبه شهر مشهد است که اهالی به آن زقی می‌گویند، نام این روستا در گذشته ازقد بوده است که از واژه از قدیم به معنی باقی مانده از گذشته گرفته شده است. ازغد در دامنه رشته کوه‌های بینالود قرار گرفته است و آب و هوای کوهستانی دارد مقبره های قدیمی مندرج با خط عبری که دلالت بر قدمت چند هزار ساله این روستا دارد.

روستا ازغد مشهد

تاریخچه روستای ازغد مشهد

روستای ازغد مشهد جایی خنک و ییلاقی است که از زمان‌های قدیم ساکنین آن اهل فرهنگ و ادب بوده‌اند. این روستا در شهرستان طرقبه و در غرب مشهد قرار دارد. روستای ازغد در دامنه کوه بینالود، از موقعیت جغرافیای خوبی بهره می‌برد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

مقبره‌های قدیمی ساخته ‌شده و کتیبه‌های موجود در مسجد روستا، نشان‌دهنده پیدایش چند هزار ساله آن بوده و طبق مشاهدات به زمان قبل از اسلام برمی‌گردد. مسجدی به قدمت ۱۲۶۰ سال در این روستا وجود داشته که از زمان تیموریان ساخته شده و بر‌جای ماند.

روستا ازغد مشهد

جاذبه های گردشگری روستا

از جاذبه های گردشگری ویژه در روستای ازغد مشهد، وجود درختان کهنسال مانند : درخت ارس . چنار . گردو میباشد که تاریخ چند هزار ساله دارد. دیگر جاذبه های گردشگری روستا ازغد طرقبه مشهد وجود بافت پلکانی زیبا و معماری خاص آن است.

در روستای ازغد مشهد تمامی خانه ها از مصالح طبیعی و بومی ساخته شده و کوچه پس کوچه های آن سنگفرش است که فضای روستا را چشم نواز کرده است. با قدم زدن در کوچه های روستای ازغد مشهد قدمت تاریخی آن را می توان کاملا لمس کرد.

در این روستا مسجد جامعی وجود دارد که گفته می شود پی ریزی آن مربوط به پیش از اسلام است؛سالن مسجد جامع از ۱۲ ستون تشکیل شده و ۱۲ در ۱۲ متر مساحت دارد. این بنا از اواخر دورۀ تیموری (سدۀ ۹ هجری) به عنوان بقعۀ یکی از اشخاص صاحب کرامت شناخته و زیارت می شده است.

درب ورودی مسجد جامع، از جنس چوب گردو بوده و با ظرافتی خاص حکاکی شده که مزیّن به نقوش اسلیمی و آیات قرآن است . همچنین سردر بدون لولا و پاگردی ساخته شده از ۱۲ سنگ از دوران تیموری با این بنا همراه بوده و همان طور که از کتیبه مشخص است، شخصی به نام علی ازغدی در سال ۸۳۴ ه.ق. این بقعه را ساخته است.درون مسجد جامع ازغد، ۱۱ کتیبۀ سنگی، چوبی و گچی وجود دارد که بر روی در و دیوار و ستونها و ایوان مسجد به چشم می خورند.

روستا ازغد مشهد

حمّام قدیمی روستا

مقابل مسجد جامع، حمامی تاریخی با دو نورگیر رنگی زیبا به چشم می خورد که قدمت آن به سده های گذشته برگشته و بخش جدا نشدنی از تاریخ روستا است.

گورستان کنونی روستا نیز دارای سنگ گورهای حجاری شدۀ زیبا از ۲۰۰ سال پیش به این سو بوده که بعضاً دارای نمادهایی مانند آینه و شانه و دوک نیز است.

جاذبه‌های طبیعی روستای ازغد

این روستا در نزدیکی دامنه‌های شمالی کوهی به نام بینالود قرار دارد. به همین دلیل اگر به دنبال یک آب و هوای کوهستانی و ملایم هستید می‌توانید به روستای دیدنی ازغد سفر کنید. به طور کلی روستا روی یک ارتفاع قرار دارد و کوه‌ها و صخره‌های متفاوتی اطراف روستا را احاطه کرده‌اند.

اگر علاقه‌مند به کوهنوردی یا صخره‌نوردی هستید، ازغد مشهد گزینه انتخابی مناسبی خواهد بود. چون این روستا کوهستانی است در اطراف آن طبیعت و دشت‌های سرسبزی وجود دارند. می‌توانید با حضور در دشت‌های سرسبز روستای ازغد هم از طبیعت لذت ببرید و هم عکس‌های جذابی بگیرید. سکوتی که در دشت‌ها و کوهستان‌های این روستا وجود دارد فرصت مناسبی را برای استراحت کردن فراهم می‌کند. سایر جاذبه‌های طبیعی این روستا به شرح زیر هستند:

  • باغ‌های میوه سیب، گیلاس و آلبالو
  • درختان سرسبز قدیمی ارس، چنار و گردو
  • آب‌های جاری بین کوه‌ها
  • آبشار روستای ازغد

روستا ازغد مشهد

دسترسی به روستای ازغد مشهد

روستای ازغد در فاصله ۲۷ کیلومتری مرکز شهر مشهد قرار گرفته است. پس از طی‌کردن ۲۰ کیلومتر از شهرستان طرقبه به این روستا خواهید رسید. در امتداد جاده طرقبه، جاده امام ‌زادگان یاسر ناصر(ع) را مشاهده می‌کنید. پس از گذشت از این جاده روستای کوچکی به نام حصار گلستان به چشم می‌خورد. روستای حصار گلستان تنها حدود ۲۰ دقیقه از روستای ازغد فاصله دارد.

آدرس: ایران، مشهد، کیلومتر ۵ جاده طرقبه، جاده امام ‌زادگان یاسر ناصر (ع)، ۲۰ کیلومتر پس از حرم امام امام ‌زادگان، روستای ازغد مشهد


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *