تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
تهرانگردی

آشنایی با زندان هارون الرشید شهر ری | تهران 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

زندان هارون الرشید

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با زندان هارون الرشید در شهر ری آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

شهر ری از کهن‌ترین شهرهای جهان به شمار می‌آید و امروزه، به‌عنوان منطقه بیست تهران شناخته می‌شود. تاریخ پیدایش ری به زمان اقوام آریایی می‌رسد و تاریخ سکونت در این شهر به ۸۰۰۰ سال پیش از میلاد بازمی‌گردد. ری تنها منطقه باستانی استان تهران است که دارای آثار تاریخی و مکان‌های دیدنی زیادی است. زندان هارون یکی از آثار تاریخی و جاهای دیدنی تهران در شهرری است.

زندان هارون الرشید

زندان هارون الرشید بنایی به جای مانده از دوران آل‌بویه است که برخلاف نامش کاربری زندان نداشته و علت نامگذاری آن ریشه در افسانه‌ها دارد. محققان بر این باور هستند که این بنای دو طبقه که نزدیک به ۱۰ متر ارتفاع دارد، در گذشته آتشکده‌ای باستانی بوده که در زمان ساسانیان ساخته شده است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

بنای زندان به شکل مکعب مستطیل به ارتفاع ۹ متر و به صورت دو طبقه ساخته شده و از درازا و پهنای یکسانی برابر با ۳۰ متر و سی سانتی‌متر بر خور دار است.زندان هارون دارای ساختاری متشکل از لاشه سنگ و گچ و از نظر قدمت متعلق به دوره آل بویه حدود ۱۱۰۰ سال قبل است.

هارون الرشید که بود؟

پنجمین خلیفه عباسی به نام هارون عباسی به هارون الرشید معروف بود. مورخان دوران حکومت او و بعدها برادرش مأمون را دوران طلایی حکومت عباسی می‌دانند. در کنار کشورگشایی و قدرت نمایی، حکومت عباسی در این دوران درگیر قیام‌های داخلی نیز بود. بنا بر مستندات تاریخی هارون الرشید شیعیان را به شدت سرکوب می‌کرد. یکی از مهمترین اقدامات ظالمانه او زندانی کردن امام کاظم(ع) و در نهایت دستور شهادت ایشان بود.

زندان هارون الرشید

تاریخچه زندان

باستان‌شناسان قدمت این بنا را دوران آل بویه یا سلجوقیان تخمین می‌زنند. بنابراین می‌توان گفت این بنای تاریخی از قرن چهارم هجری قمری به یادگار مانده است. البته برخی معتقدند این بنا می‌تواند یکی از آتشکده های ساسانی باشد. اما به خاطر وجود اتاقک‌های کوچک مخوف در داخل بنا و ساختار مستحکم آن این مکان به زندان معروف شده است.

در حالی که در هیچ یک از اسناد تاریخی از چنین زندانی نام برده نشده است. بنابراین این احتمال وجود دارد که زندان بودن این بنا ساخته و پرداخته اذهان عمومی باشد. آندره گدار باستان شناس معروف فرانسوی نیز این بنا را یکی از بناهای نظامی حکومت سلجوقیان توصیف می‌کند.

زندان هارون الرشید

دسترسی

زندان هارون الرشید شهر ری در جنوب شرقی تهران در ابتدای جاده قدیم خراسان و در دامنه کوه‌های مسگرآباد قرار دارد. این مکان در ده کیلومتری شرق حرم حضرت عبدالعظیم حسنی قرار گرفته است.

آدرس : استان تهران، شهر ری، 12 کیلومتری جاده خراسان، سه راه سیمان، دست چپ، دامنه کوه مسگرآباد


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *