تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

زندگی در قشم

در این مقاله از وب سایت مجله گردشگری تاپ تراول درباره  زندگی در قشم ، سخن خواهیم گفت.پس اگر علاقمند به زندگی کنار شهرهای ساحلی و جنوب کشور هستید در ادامه با ما همراه باشید . جزیره قشم یکی از جزایر استان هرمزگان است که به‌عنوان بزرگترین جزیره ایران وخلیج‌ فارس در تنگه هرمز قرار دارد. این جزیره در چند دههٔ اخیر به یکی از مکان‌ های توریستی و گردشگری تبدیل شده‌ است که خرید تور قشم یکی از پرطرفدارترین تورهای داخلی برای انتخاب مکان سفرهای داخلی به حساب می آید.

از نقاط دیدنی این جزیره بازارها و دیدنی‌های طبیعی آن چون جنگل‌های حرا، غارهای خوربس، تنگه چاهکوه، دلفین‌های آبی خلیج فارس، دره ستاره‌ها، جزایرناز و غار نمکدان است.

قِشم بزرگ‌ ترین جزیره ایران و خلیج فارس واقع در تنگه هرمز است. این جزیره در دوران ساسانیان ابرکاوان نام داشته است. شهرستان قشم بخشی از استان هرمزگان است که خود جزیره قشم را شامل می‌شود.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

شهر قشم در شرقی‌ترین نقطه جزیره واقع شده است و به رغم آنکه این شهر نسبت به کل جزیره مرکزیت هندسی ندارد، اما به علت موقعیت مهم استراتژیک آن (دید گسترده به جنوب، شمال و شرق، دید به تنگه هرمز، نزدیکی به بندرعباس و…) از قدیم واجد اهمیت بوده و عمده‌ترین سکونتگاه جزیره محسوب می‌شده است. انتخاب شهر قشم به عنوان پایگاه اصلی توسعه منطقه آزاد تجاری-صنعتی قشم نیز بر اهمیت این شهر افزوده است. جمعیت کل جزیره قشم: ۹۸٫۸۲۹ نفر است که این آمار مربوط به سرشماری رسمی سال ۱۳۹۰ است

مردم قشم
زندگی در قشم

این جزیره از شمال به شهر بندرعباس، مرکز بخش خمیر و قسمتی از شهرستان بندر لنگه، از شمال شرقی به جزیره‌ی هرمز، از شرق به جزیره‌ی لارک، از جنوب به جزیره‌ی هنگام و از جنوب غربی به جزایر تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی محدود می‌شود. فاصله جزیره‌ی قشم (از بندر قشم) تا بندرعباس ۲۰ کیلومتر تا بندر هرمز ۱۸ کیلومتر، جزیره لارک (تا مرکز دهستان لارک) ۹ کیلومتر تا جزیره ابوموسی ۱۶۳ کیلومتر و جزیره تنب بزرگ ۱۱۴ کیلومتر است.

قشم با تمام جاذبه‌های طبیعی و تاریخی‌اش نمی‌تواند تو را به داشتن سر و صدا دعوت کند! اینجا، مکان و مأمن آرامش است! وقتی که پا به درون قشم می‌گذاری این را با تمام وجود حس می‌کنی! نه ترافیکی هست، نه زرق و برق ویترین‌های آنچنانی که چشمانت را آزار دهد و نه تفریحات آنچنانی که تنها برای چند ساعت شاد بودن، روح و جسمت را آزار دهد.

وجه تسمیه قشم

قشم نام امروزى جزیره و نام شهر بندرى جزیره‌اى در آب‌هاى خلیج فارس است. این جزیره در منابع اسلامى تا حدود سده دهم هجرى، به نام‌هاى دیگرى مانند کاوان یا بنى‌کاوان و لافت شهرت داشته است. مسعودى در مروج‌الذهب، (نوشته‌اى از اوایل سده‌ى چهارم هجرى)، در شرح جزایر خلیج فارس مى‌نویسد: «از آن جمله جزیره لافت است که آن را جزیره بنى‌کاوان گویند».

قشم
زندگی در قشم

مؤلف کتاب حدودالعام نیز از این جزیره به نام «لافت» نام مى‌برد و مى‌نویسد: «اندرو شهرى خرم است مراو را لافت خوانند» و «این جزیره برابر پارس است».

 

دمشقى در نخبه‌الدهر، (از سده هشتم هجرى)، این جزیره را «لافت» و «بنى‌کاوان» مى‌خواند و آن را از جزایر آباد آن زمان دانسته است.

از دوره صفوى (۹۰۷-۱۱۴۸ ه‍. ق) به این سو، از این جزیره با نام «قِشْم»، یا به گویش ساحل‌نشینان «کِشم»، در منابع جغرافیایى و تاریخى یاد کرده‌اند. در میان عرب‌هاى منطقه، این جزیره به نام «جزیره‌الطویله» و در میان فارس‌ها به نام «جزیره‌ى دراز» معروف بوده است.

قشم
زندگی در قشم

برخى کیش را که اکنون نام جزیره دیگرى به نام قیس در خلیج فارس، را نام جزیره قشم دانسته‌اند و گفته‌اند چون شکل این جزیره شبیه تَرْکَش (تیردان) است، آن را کیش که به این معنا است، خوانده‌اند.

در برهان قاطع، کیش نام شهرى در جزیره‌اى مشهور به هرمز آمده و در وجه تسمیه آن چنین نوشته شده است: «چون بر بلندى‌هاى اطراف هرموز برمى‌آیند مانند کیش که ترکش باشد، به نظر مى‌آید». مؤلف برهان قاطع، ظاهرا جریزه هرمز را با قشم یکى گرفته است.

مؤلف آنندراج نام این جزیره را کیش و آن را همان جزیره‌ى دراز خوانده است و مى‌نویسد چون از دور به آن نظر کنند به ترکیب کیش (یعنى جاى تیر) نماید.

اعتمادالسلطنه نیز در مرآه‌البلدان مى‌نویسد: «جزیره‌ى قشم یا کیش که آن را باسعیدو (نام خور و بندرى در بن غربى جزیره) هم مى‌گویند. چون شبیه به ترکش، یعنى جعبه‌ى تیر است. آن را به فارسى کیش گفته‌اند.»

قشم در لغت‌نامه دهخدا به معانى زیر آمده است: «سرشت که مردم بر آن آفریده، طبیعت، آبراهه‌ى تنگ در رودبار یا در زمین یا آبراهه‌ى مطلق، تن و پیکر، جسم، گوشت پخته، سرخ‌شده، پیه، بن و نژاد، اصل، حال و هیأت.»

در میان معانى فوق «طبیعت» به خاطر زیبایى‌هاى طبیعى، خدادادى و بهشت‌گونه جزیره قشم و نیز «آبراهه» به سبب وجود مسیل و آبراهه‌هاى بسیار که بر اثر ریزش باران‌هاى سیل‌آسا و کوتاه مدت و یا در نتیجه دخالت انسان‌ها در جزیره به وجود آمده است، بیشتر مناسب جزیره قشم امروزى است.

قشم
زندگی در قشم

برخلاف هیاهو و امکانات مناطق آزاد کیش، چابهار و … جزیره قشم با وجود امکانات کم، رتبه اول تردد مسافران را به خود اختصاص داده است. هفت صبح دلایل این اتفاق را بررسی می‌کند.

بسیاری از افراد با شنیدن نام مناطق آزاد به یاد کیش، چابهار، ارس، آستارا و … می‌افتند و تصور عمومی به این صورت است که جولانگاه اول مسافران این جزایر و شهرها هستند. هتل‌ها، مراکز گردشگری و بیشتر امکانات رفاهی در این مناطق واقع‌ شده‌اند و همه ساله سرمایه‌ گذاری‌های زیادی در آن‌ها انجام می‌شود، اما آمار گمرک نشان می‌دهد در این میان یک رقیب کم سروصدا گوی رقابت را از همه آن‌ها دزدیده است!

قشم، منطقه آزاد کم امکانات کشور در سه ماه اول امسال در حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر ورودی و خروجی فقط از طریق هوایی را ثبت کرده و با اختلاف یک میلیون و ۳۰۰ هزار مسافری از رقیب خود یعنی جزیره کیش در رتبه اول ایستاده است.

آب و هوای قشم

قشم در گروه سرزمین‌های گرم و مرطوب قرار می‌گیرد و این در حالی است که رطوبت نسبی هوا در قشم بالا است. فشار هوا در قشم بین ۱۰۱۵ تا ۱۰۱۸ میلی‌بار جیوه است که در تابستان به دلیل گرمای زیاد، فشار هوا به کمتر از ۱۰۰۰ میلی‌بار می‌رسد. دمای متوسط سالیانه جزیره قشم حدود ۲۶ درجه سانتی‌گراد، با متوسط حداکثر و حداقل دمای روزانه به ترتیب ۳۳ و ۱۸ درجه سانتی‌گراد است. اختلاف درجه حرارت فصلی این جزیره بسیار زیاد است. گرم‌ترین زمان‌ها ۱۰ تیر تا ۱۰ شهریور و سردترین ماه‌ها دی و بهمن است. در جزیره قشم حداکثر و حداقل دمای مطلق ۴۶ و ۱۶ درجه سانتی‌گراد به ثبت رسیده است.

قیمت مسکن در قشم

قشم خانه
زندگی در قشم

قیمت مسکن در این جزیره بسیار ارزان‌تر از جزیره کیش است، بر اساس گفته مشاوران املاک در قشم، گران‌ترین آپارتمان‌ها واقع در شهرک سام و زال است که حداکثر قیمت هر متر واحد نوساز، سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ارزان‌ترین‌ها واقع در سیستان و بوستان است که قیمت هر مترمربع واحد نوساز معادل یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است و واحدهای قدیمی‌تر با قیمت هر مترمربع یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان نیز به فروش می‌رسند، البته اکثر این ملک‌ها متراژهای بالای ۱۲۰ متر دارند.

با وجود سرازیر شدن تعداد زیادی از هموطنان به منطقه خوش آب و هوا و پردرآمد قشم، قیمت خرید و فروش، رهن و اجاره در این شهرستان افزایش چشمگیری داشته است.

ارزان‌ترین و گران ‌قیمت‌ترین زمین و مسکن در شهرستان قشم به شرح زیر است:

شهر قشم
زندگی در قشم
  • گران‌ قیمت‌ترین خرید زمین در شهرک سام و زال قشم (بالاشهر قشم) ما بین ۱ میلیون و دویست تا ۱ میلیون و چهارصد تومان است.
  • ارزان قیمت‌ترین خرید زمین در شهرک سیستان با متری ۴۵۰ تومان در بنگاه‌های این شهرستان ثبت شده است
  • گران قیمت‌ترین مسکن ۹۵ متری در شهرک سام و زال مابین ۱۵۰ میلیون تا ۳۰۰ میلیون
  • ارزان‌ترین مسکن با ۱۰۰ میلیون در شهرک سیستان قشم به ثبت رسیده است.
  • منزل ویلایی، آپارتمانی و سوئیت در شهرستان قشم از ۴۰۰ تومان شروع و تا ۱ میلیون اجاره داده می‌شود
  • نمونه‌ای از گران‌ترین مسکن‌های شهر قشم-شهرک نریمان-بلوار اصلی روبرو فرمانداری- ساختمان وحدت قیمت کل ۲۳۰ میلیون تومان. در برخی نقاط قشم مانند کیش خانه‌های اجاره‌ای به صورت مبله هستند.

شهرک‌های مسکونی قشم

  • شهرک  نریمان
  • شهرک سام
  • شهرک زال
  • شهرک بوستان
  • شهرک تولا
  • شهرک گلستان
  • شهرک بهارستان
  • شهرک دلگشا
  • دهکده ساحلی

اقتصاد قشم

قشم
زندگی در قشم

بیش از ۱۰۰ واحد صنعتی فعال در منطقه حضور دارند که خیلی از آن‌ها شاخص هستند، مثل ذوب روی که ۱۰۰ درصد تولیداتشان صادراتی است و آلیاژ گستر که بخشی از تولیدات آن صادراتی است؛ همچنین شرکت سوپر پایپ، نت لوب و سیمان قشم و دی‌سی‌جی که اکثرا به کشورهای حوزه خلیج فارس و تعدادی هم به کشورهای اروپایی و آفریقایی صادر می‌شوند.

افزون بر این شرکت تولید قهوه در قشم یا شرکت آرتا شبکه که به تولید آنتن می‌پردازد و کلیه محصولاتش صادراتی است یا شرکت قشم ولتاژ که ربات تولید می‌کنند و از مشابه چینی آن قیمت پائین تری دارد و به آلمان صادرات دارند که در شرایط فعلی به دور از جنجال خبری این امر صورت می‌گیرد. در طول ۵ ماه گذشته کالاهایی نظیر توتون و تنباکو، نمک و گوگرد، خاک سیمان، مواد پلاستیکی، کاغذ و مقوا، چدن و فولاد و آهن، مصنوعات چدنی، سرب و راکتورهای هسته‌ای و دیگ‌های بخار آبگرم، ماشین‌آلات و قطعات آن از منطقه به ارزش ۸ میلیون و ۴۴۱ هزار و ۵۷۵ دلار از قشم صادر شده است.

اقتصاد قشم در بخش‌های گردشگری نیز بسیار فعال است و هرساله گردشگران فراوان داخلی و خارجی را به خود جذب می‌کند که از این‌رو می‌توان در زمینه ایجاد کسب و کار و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف مرتبط با گردشگری فعالیت نمود.

آب و برق در قشم

چیزی که مشخص شده، این است که مشکل تامین آب در شهر قشم وجود دارد و آب و برق شهر با مشکلات فراوانی روبه‌رو است. در برخی نقاط شهر آب لوله‌کشی مناسب وجود ندارد و این مشکل در روستاهای اطراف قشم بسیار جدی‌تر دیده می‌شود و شما اگر برای زندگی به قشم می‌روید، نباید توقع یک شرایط کاملا معمولی مانند سرزمین اصلی کشور را داشته باشید.

برق کیش
زندگی در قشم

 

مزیت سرمایه‌گذاری در قشم

۱. معافیت مالیاتی ۳۰ ساله جهت شرکت‌های فعال در منطقه.

۲. معافیت از پرداخت هر گونه حقوق گمرکی و سود بازرگانی برای واردات مواد اولیه، ماشین آلات و قطعات یدکی جهت تولیدکنندگان.

۳. ورود کالاهای ساخته شده در منطقه آزاد به داخل کشور به میزان ارزش افزوده.

۴. آزادی مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی تا سقف صد در صد.

۵. مقررات ساده و  نیروی کار مناسب.

۶. صدور ویزا برای خارجیان در مبادی ورودی منطقه آزاد.

بازارهای قشم

بازارهای قشم هم از جمله بازارهای است که هنوز انحصار خود را دارد. جذابیت‌های منحصربه‌فرد این بازارها در این است که هم به صورت سنتی هم به صورت مدرن در این شهر که هنوز بافت اصلی آن سنتی است؛ بازارهای بین‌المللی مدرنی را می‌بینی با خریداران و مخاطبان مخصوص به خودش که همگی از جنس و قیمت به هیجان می‌آیند؛ اما تنها با چند کیلومتر فاصله بازارهایی را خواهی دید که هنوز بافت سنتی خود را حفظ کرده‌اند. جالب این است که این بازارهای سنتی هم مخاطبان خود را حفظ کرده و هنوز هم داد و ستدهای کلان در آن زندگی بسیاری از تجار و فروشندگان آن را می‌چرخاند! به خصوص بازار درگهان که بافت قدیمی محله درگهان و فروشنده‌هایی که کمتر تک‌فروشی دارند و به قول خودشان جین می‌فروشند، هنوز به دلیل به یک سوم رساندن قیمت‌های داخل شهر، مخاطبان بسیاری را در خود جای داده است.

قشم سنتر
زندگی در قشم

البته قشم هم بازارهای شیک و گران دارد، اما به واسطه منطقه آزاد بودنش نسبت قیمت اجناس‌اش نسبت به بازارهای دیگر مناسب‌تر است.

  • بازارهای قشم
  • بازار قدیم قشم
  • بازار ستاره
  • بازار بزرگ فردوسی
  • بازار پردیس
  • بازار خلیج فارس
  • بازار مرجان
  • مجتمع اداری و تجاری نخل زرین
  • بازار سیمرغ
  • بازار راه ابریشم
  • مجتمع اداری مسکونی خورشید
  • مجتمع تجاری پاسارگاد
  • بازارچه امام قلی خان

مراکز دانشگاهی و علمی تحقیقاتی

  • مرکز بین‌المللی رشد قشم
  • پارک زیست فناوری خلیج فارس
  • باغ موزه گیاه‌شناسی
  • واحد نظارت بر ضوابط بهداشت انسانی و استاندارد قشم
  • واحد تاکسیدرمی جزیره
  • آزمایشگاه
  • دانشگاه آزاد قشم
  • دانشگاه پیام نور
  • موسسه آموزش عالی قشم (همکاری مشترک با دانشگاه کارلتون کانادا)
  • دانشگاه صنعت آب و برق
  • دانشگاه بین‌المللی شهید بهشتی
  • دانشگاه بین‌المللی هرمزگان


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

5 دیدگاه

  1. حمید

    سلام
    من یه چندسالی به خاطر فرار از مهریه رفتم قشم
    از استان گلستان رفتم بندرعباس و همونجا هم مشغول شدم به کار و زندگی، همون روزهای اول خیلی گرما بهم فشار آورد اما بعدش دیگه عادت کردم که دیگه خدا خواست و مهریه رو دادم و برگشتم شهر خودم
    قشم یکی از بهترین دوران زندگی و عمرم بود یادش بخیر

    1. شهاب شیردل

      امیدواریم هر کجا که هستید موفق باشید

  2. مهدی روغنی

    من بهمین زودى سفرم اغازکنم امید دارم بهم خوش میگذره🙏

  3. مهدی روغنی

    من مطمن هستم ب من خوش میگذره

  4. مهدی روغنی

    بسیار زیبا

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *