تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
آمریکا, جهانگردی, راهنمای سفر

ساختمان امپایر استیت در نیویورک | آسمان‌ خراشی به سبک آرت دکو 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

ساختمان امپایر استیت یک آسمان‌ خراش به سبک آرت دکو است که در جزیره منهتن، شهر نیویورک واقع‌ شده است. این بنا که در 1 می 1931 افتتاح شد، 381 متر بدون محاسبه آنتن روی آن (449 متر با آنتن) ارتفاع دارد و دارای 102 طبقه است. در حال حاضر این ساختمان بلندترین ساختمان در نیویورک است و درگذشته برای چندین دهه بلندترین ساختمان در جهان بود. ساختمان امپایر استیت نام خود را از نام مستعار ایالت نیویورک، The Empire State گرفته است.

اگر نگوییم که این ساختمان نماد شهر نیویورک است اما بی‌شک ساختمان امپایر استیت یکی مهم‌ترین نمادهای این شهر است.در طبقه 86 این ساختمان یک رصدخانه وجود دارد که برای عموم باز است و منظره‌ای چشم‌نواز از نیویورک را ارائه می‌دهد. در این مقاله از تاپ توریست قصد داریم که به بررسی این ساختمان بی‌نظیر بپردازیم.

تاریخچه ساختمان امپایر استیت

مسابقه برای بلندترین ساختمان جهان

درحالی‌که ساختمان امپایر استیت در حال ساخت بود، دو ساختمان بزرگ دیگر، وال استریت 40 و ساختمان کرایسلر، در حال تکمیل بودند. جنگ بین اچ. کریگ سورنس و ویلیام ون آلن، معماران مربوط به دو ساختمان آغاز شد و سرانجام این ون آلن بود که به لطف ارتفاع 319 متری ساختمان کرایسلر خود که در سال 1930 تکمیل شد، برنده آن شد.

اما موفقیت ون آلن و والتر کرایسلر کوتاه بودند، زیرا کمتر از یک سال بعد، ساختمان امپایر استیت خود را به‌عنوان رکورددار جدید بلندترین ساختمان در جهان معرفی کرد. با نصب آنتن 68 متری که در سال 1952 نصب شد، برتری امپایر استیت را نسبت به رقبای خود بیشتر شد، زیرا تا سال 1967، سال ساخت برج Ostankino (537 متر) در مسکو، بلندترین ساختمان جهان باقی ماند.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

سال‌های سخت امپایر استیت

ساختمان امپایر استیت

این ساختمان در حالی افتتاح شد که رکود بزرگ در ایالات متحده رخ داد؛ بنابراین نیمی از دفاتر به دلیل نبود مستأجر خالی ماندند. این امر باعث شد که نیویورکی‌ها به‌طعنه این آسمان‌خراش را به ساختمان ایالت خالی لقب دهند. در طول این دوره رکود اقتصادی، هزینه ساختمان بیشتر ازآنچه آورده بود، شد و ساختمان امپایر استیت تا سال 1950 سودآور نشد. این مشکلات مالی راسکوب بنیان‌گذار این مجموعه را مجبور کرد تا ساختمان را در سال 1951 به مبلغی در حدود 34 میلیون دلار بفروشد.

این رصدخانه بود که ساختمان امپایر استیت را برای سال‌ها از ورشکستگی نجات داد. رصدخانه، در سال 1931، پس از اولین سال فعالیت خود، یک میلیون دلار سود ایجاد کرد و گردشگران بسیاری را از سراسر جهان به خود جذب کرد.

نبرد صاحبان

در سال 1991، یک جنگ واقعی برای تصاحب مشهورترین آسمان‌خراش نیویورک آغاز شد. درواقع، در سال 1991، Prudential Trust(صندوق احتیاطی) که رسماً مالک ساختمان امپایر استیت بود، تصمیم به فروش آن گرفت. قیمت درخواستی صندوق 40 میلیون دلار بود، اما به دلیل اجاره 114 ساله ساختمان مالک آینده آسمان‌خراش سالانه 1.97 میلیون دلار دریافت خواهد کرد.

پس‌ازآن یک جنگ واقعی، مخالفت بین غول املاک و مستغلات دونالد ترامپ، تاجر ژاپنی هیدکی یوکوی و دخترش کیکو ناکاهارا، لئونا هلمزلی و پیتر مالکین (تاجر آمریکایی) آغاز شد. این درگیری تنها در سال 2000 پایان یافت و این ترامپ بود که بر این ساختمان پیروز شد.

اما پس از حملات 11 سپتامبر 2001، ساختمان دوباره دست‌به‌دست شد؛ بنابراین، در 19 مارس 2002، این تاجر، پیتر مالکین، کنترل آن را با پرداخت مبلغ 57.5 میلیون دلار در دست گرفت. درحالی‌که به گفته وال استریت ژورنال، تاجر، پس از حملات تروریستی که باعث از بین رفتن ارزش ساختمان شده بود، چندین پیشنهاد خرید ارائه کرد. آسیب‌های ناشی از حملات حتی مستأجران مختلف را وادار به فسخ قرارداد اجاره کرده بود.

اطلاعات عمومی

ارتفاع ساختمان امپایر استیت در 381 متر است که اگر آنتن واقع در بالا را حساب کنیم ارتفاع آن به 443 متر افزایش می‌یابد. این ساختمان بلندترین ساختمان نیویورک بین سال‌های ساخت آن در سال 1931 و 1973، تاریخ افتتاح برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی و بلندترین آسمان‌خراش جهان تا سال 1971 بود. از زمان حملات 11 سپتامبر 2001، ساختمان امپایر استیت بار دیگر به بلندترین ساختمان شهر نیویورک تبدیل شد.

معماری

برخلاف بسیاری از آسمان‌خراش‌های مدرن، ساختمان امپایر استیت دارای نمای نسبتاً کلاسیک و شکلی بسیار معمولی و بدون منحنی در سبک آرت دکو است. دو سایبان فولادی که به ترتیب در خیابان 33 و 34 واقع‌شده‌اند، به راهروی ورودی، واقع در اطراف آسانسورهای مرکزی منتهی می‌شوند. ارتفاع لابی معادل سه‌طبقه است و دارای نقش برجسته آلومینیومی است که ساختمان را بدون آنتنی که در سال 1952 به مناره اضافه شد، نشان می‌دهد.

ساختمان امپایر استیت: نقطه عطفی در نیویورک

ساختمان امپایر استیت امروزه نمادین‌ترین آسمان‌خراش در نیویورک است و همچنین ممکن است یکی از معروف‌ترین آسمان‌خراش‌های جهان باشد. بااین‌حال، اگر به نظرسنجی‌های متعدد مراجعه کنیم، ساختمان موردعلاقه ساکنان شهر نیویورک نیست. این ساختمان ازنظر محبوبیت اغلب در بعد از رقیب بزرگ ساختمان کرایسلر اثر ویلیام ون آلن که در سال 1930 ساخته شد قرار می‌گیرد.

در سال 1986، ساختمان امپایر استیت عنوان  «مکان تاریخی ملی» را توسط وزارت کشور دریافت کرد. به همین دلیل امروزه از ساختمان محافظت می‌شود که این حفاظت نشان‌دهنده اهمیت آن برای شهر نیویورک است. این اهمیت مخصوصاً بعد از بین رفتن برج‌های دو قولی تجارت جهانی در سال 2001 بیشتر شد.

ساختمان امپایر استیت یک نقطه عطف واقعی در نیویورک است و گاهی اوقات به‌عنوان یکی از عجایب هفتگانه دنیای مدرن یاد می‌شود. به همین خاطر، از ژوئیه 1963، سالن ساختمان مزین به هشت نقاشی عظیم شد که توسط روی اسپارکیا و همسرش رنه نمروف کشیده شدند. این نقاشی‌ها نمایانگر عجایب هفتگانه جهان هستند، درحالی‌که هشتمین نقاشی ساختمان امپایر استیت است. سالانه حدود 2.5 میلیون نفر از این ساختمان بازدید می‌کنند.

چراغ‌های ساختمان امپایر استیت

نورپردازی ساختمان امپایر استیت

نورافکن‌های بالای ساختمان امپایر استیت را در شب روشن می‌کنند، با رنگ‌هایی که با رویدادهای مختلفی که در شهر اتفاق می‌افتد (رویدادهای ورزشی، مانند مسابقات آزاد آمریکا) و همچنین بسته به رویدادهایی که در این شهر اتفاق می‌افتند، مرتبط است. این ایده از سوی یکی از سرمایه‌گذاران ساختمان به نام لارنس وین بود که در بازگشت از پاریس تصمیم گرفت شهر نیویورک را به شهر دیگری از نور تبدیل کند. بدین ترتیب در سال 1976، به مناسبت دویستمین سالگرد استقلال آمریکا، ساختمان به رنگ آبی، سفید و قرمز که نماد پرچم این کشور بود روشن شد.

سکوهای رصد

رصدخانه ساختمان امپایر استیت

ساختمان امپایر استیت به دلیل موقعیت مرکزی خود در منهتن و ارتفاع 381 متری آن، چشم‌انداز استثنایی را نه‌تنها از شهر نیویورک و اطراف آن، بلکه از اقیانوس اطلس و مناطق بسیار دورتر ارائه می‌دهد.

این آسمان‌خراش دارای دو رصدخانه است که اولی در طبقه 86 و دومی در طبقه 102 قرار دارد. رصدخانه طبقه 86 مشهورترین رصدخانه است، همچنین تنها رصدخانه‌ای است که به‌طور دائم برای عموم باز است. این رصدخانه یک پانورامای منحصربه‌فرد 360 درجه ارائه می‌دهد. از زمان افتتاح این رصدخانه به روی عموم در سال 1931، هم‌زمان با ساختمان، این رصدخانه پذیرای حدود 110 میلیون نفر ازجمله بسیاری از افراد مشهور بوده است.

در این فهرست، اسم ملکه الیزابت دوم انگلستان، فیدل کاسترو در سال 1959 پله فوتبالیست معروف را می‌یابیم. رصدخانه طبقه 102 بسیار کوچک‌تر است. این رصدخانه در سال 1999 بسته شد، اما در نوامبر 2005 بازگشایی شد. بااین‌حال، در روزهای شلوغ بسته باقی می‌ماند.

رصدخانه هرروز هفته، 365 روز در سال، از ساعت 08:00 تا 23:15 باز است. در روزهای شلوغ، مانند پنجشنبه، جمعه و شنبه، رصدخانه تا ساعت 02:00 بامداد در یک دوره معین از سال باز است.

آنتن امپایر استیت بیلدینگ

نیویورک بزرگ‌ترین بازار رسانه‌ای در جهان است. از زمان حملات 11 سپتامبر 2001 و تخریب برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی، تقریباً تمام ایستگاه‌های پخش (رادیو و تلویزیون باهم) از آنتن واقع در بالای امپایر استیت پخش می‌شوند.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *