تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
قشم

سد گوران قشم ☀️ سدی تاریخی و دیدنی 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

سد گوران قشم

در این مقاله از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با سد گوران قشم آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی بیشتر با این سد و روستای گوران در جزیره قشم در جنوب کشورمان با ما همراه باشید.

روستای گوران از دیگر جاهای دیدنی جزیره قشم است. این روستا که در غرب جزیره واقع شده، از بهترین مکان‌ها برای دیدن زندگی مردم بومی از نزدیک است. گویا در گذشته این روستا محل زندگی زرتشتیان بوده و از این‌ رو به گبران و بعدها گوران معروف شده است.

سد گوران یکی از سد‌های تاریخی قشم بوده که در روستایی زیبای گواران واقع گردید. روستای گواران، در ۹۰ کیلومتری جزیره قشم و در قسمت منتهی‌ الیه جنگل حرا قرار دارد. روستای گواران از توابع بخش شهاب شهرستان قشم در هرمزگان است. به گفته قدیمیان اسم قدیم گواران از گبران که محل سکونت زرتشتیان بوده گرفته شد.

سد گوران قشم


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های این سد طول مدت ساختش است. ساخت این سد از دوران هخامنشیان شروع شده و در دوره ساسانیان ادامه داشته است و در دوره پهلوی کار ساختش به‌ طور کامل به پایان رسیده است.

درحال حاضر قایق‌ سازی، لنج‌های ماهیگیری، موتور لنج‌های باری و مسافربری مردم توسط دستان استادان و کارگران قشمی ساخته می‌شود. این هنر در بین مردم قشم از نسلی به نسل دیگر انتقال یافت.

روستای گوران مرکز اولیه ساخت لنج در این جزیره می باشد و این روستا از بزرگ ترین مراکز تولید و ساخت لنج های سنتی در ایران به شمار می آید. قایق ها و لنج های ساخته شده ، بین جزیره ها و بندرهای ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی بعضی مواقع در سفرهای طولانی به هند و آفریقا نیز مورد استفاده قرار می گیرد. استادان پس پشتی ، اکثر لنج های ساخته شده در جزیره قشم را چه از نظر حجم و چه گونه ، شناور طراحی می کنند.

سد گوران قشم

تاریخچه سد گواران قشم

سد گوران را در دوره پهلوی بنا کرده‌اند. اما برخی از کارشناسان بر این باورند که تاریخچه این سد به زمان هخامنشیان برمی‌گردد و تاج آن نیز به دوره ساسانیان تعلق دارد. این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ماه ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۳۰۵۷ به عنوان یک آثار ملی ایران به ثبت رسید.

سد گوران قشم

دسترسی

ایران، استان هرمزگان، جزیره قشم، ۷۸ کیلومتری جزیره، کنار روستای گوران، نزدیکی جاده طبل – باسعیدو


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *