تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, کرمانشاه

سراب نیلوفر|یکی از رویایی‌ ترین مکان‌ های کرمانشاه 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

استان کرمانشاه یکی از زیباترین استان‌های ایران است که جذابیت‌های بسیاری را در خود جای داده و برای تمامی سلایق، چیزی برای ارائه دارد. سراب نیلوفر یکی از رویایی‌ترین مکان‌های موجود در این استان است که شما را محو تماشا می‌کند. معلق بودن نیلوفرها روی آب زیبایی وصف نشدنی‌ ایجاد کرده که لوکیشنی عالی برای عکاسی است. سراب نیلوفر در 20 کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه قرار دارد و در روزهای گرم سال مملو از نیلوفرهای معلق می‌شود و می‌تواند منظره‌ای خاص و تکرارنشدنی باشد. برخی افراد به این سراب، دریاچه نیز می‌گویند که البته گفتن دریاچه صحت بیشتری دارد.

سراب نیلوفرآشنایی با سراب نیلوفر

در قسمت شمال غربی شهر کرمانشاه دریاچه‌ای وجود دارد که به آن سراب نیلوفر می‌گویند. دلیل نامگذاری این دریاچه به دلیل وجود تعداد زیادی نیلوفر آبی است که روی سطح آب قرار دارد و منظره‌ای چشم‌نواز را ایجاد کرده‌اند. نیلوفرهای آبی در فصول گرم سال غنچه می‌دهند و برگ‌های خود را روی آب شناور می‌سازند. همین ترکیب زیبا باعث شده تا منحصربه‌فرد بودن این سراب بیشتر شود و زیبایی بی‌نظیری ایجاد گردد. این دریاچه در دامنه کوه کماجار قرار گرفته و از قسمت‌های بکر و دست‌نخورده کشور به‌حساب می‌آید. در سراب نیلوفر می‌توانید قایق سواری کنید و پارو خود را در میان نیلوفرهای بی‌همتا روی آب ببرید.

در سال‌های گذشته این سراب مملو از آب بود و سطح آب در ارتفاع بالاتری قرار داشت؛ همچنین تعداد نیلوفرهای موجود روی آب نیز بسیار زیاد بود. با گذشت زمان و ایجاد خشکی و بارندگی کم سطح آب سراب پایین رفته و از تعداد نیلوفرهای آن کاسته شده است. خوشبختانه در یکی دو سال اخیر که بارندگی‌ها شدت بیشتری گرفته‌اند، می‌توانیم شاهد بالا آمدن سطح آب باشیم؛ اما همچنان تعداد کمی نیلوفر آبی روی آب وجود دارند. وسعت این دریاچه به 1331 هکتار می‌رسد و از چشمه‌های موجود در کف دریاچه تغذیه می‌کند.

جذابیت های سراب نیلوفر

همانطور که می‌دانید، گل نیلوفر نمادی از صلح و صفا است و گلی مقدس و فاخر به‌حساب می‌آید. این گل در زمان‌های قدیم به عنوان هدیه به شاهان پیشکش ‌شده است. سراب نیلوفر کرمانشاه، آبی بسیار صاف و زلال دارد و زمانی که به اعماق دریاچه چشم بدوزید، می‌توانید ساقه‌های گل‌های نیلوفر را به وضوح ببینید. با توجه به تمیز بودن آب و همچنین کیفیت بالایی که دارد، گفته می‌شود این آب برای پرورش ماهی بهترین مورد است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

زمانی که سطح آب دریاچه بالاتر بود، این لوکیشن بهترین جایگاه برای پرندگان و ماهی‌ها بود و میزبانی بی‌نظیری از آنها می‌کرد. افراد زیادی تنها به قصد تماشای پرندگان راهی سراب می‌شوند و اگر شما هم مایل هستید که چشم به پرواز پرندگان بدوزید، بهتر است قبل از حرکت به سراب، از سطح آب و شرایط آّب‌وهوایی منطقه آگاهی پیدا کنید. یکی از جالب‌ترین قصه‌هایی که در مورد سراب نیلوفر بیان می‌شود، این است که خسروپرویر، شاه ساسانی قدرتمند در اعماق این سراب گنج‌هایی را مخفی کرده است. یکی از جذاب‌ترین اتفاقاتی که در مورد سراب نیلوفر رخ داده، ثبت آن به عنوان میراث طبیعی ملی است که در سال 1387 و در 27 اسفند ماه این موضوع به ثبت رسید.

سراب نیلوفرقسمت‌ های مختلف سراب نیلوفر

به دلیل حضور افراد زیاد در سراب نیلوفر، بخش‌های مختلفی را در این سراب ایجاد کرده‌اند تا مسافران بتوانند اوقات خوشی را در این منطقه از کرمانشاه باشکوه پشت سر بگذارند. در کنار دریاچه، آلاچیق‌هایی وجود دارد که مسافران می‌توانند در آنجا اقامت داشته باشند. قسمت برای کرایه قایق وجود دارد تا افراد بتوانند یک قایق سواری خاص و هیجان‌انگیز در دریاچه تجربه کنند. وجود بوفه، سرویس بهداشتی، نمازخانه، پارکینگ و… از دیگر امکانات موجود در اطراف سراب است. یکی‌دیگر از امکانات جذاب موجود در سراب نیلوفر، وجود مسیری بی‌نظیر برای دوچرخه سواری است. شما در این مسیر می‌توانید رکاب بزنید و از هوای مطبوع و دل‌انگیز کرمانشاه نهایت لذت را ببرید.

بهترین زمان حضور در سراب نیلوفر

کرمانشاه یکی از شهرهای نسبتا سرد ایران به‌حساب می‌آید و شما در فصول سرد سال نمی‌توانید نتیجه مطلوبی از سفر خود بگیرید. به‌همین‌دلیل برای رفتن به کرمانشاه، عید نوروز و تابستان می‌تواند گزینه‌ای عالی باشد. سراب نیلوفر نیز از این قاعده مستثنی نیست و برای اینکه بتوانید از بالا بودن سطح آب لذت ببرید و خاطره‌ای بی‌نظیر را به ثبت برسانید، بهتر است در تابستان یا نوروز راهی این شهر اعجاب‌انگیز شوید. برای بازدید از دریاچه و قایق سواری، به حدود 2 الی 3 ساعت زمان نیاز دارید تا بتوانید هم عکس‌های زیبایی را به ثبت برسانید و هم از فضا و منظره موجود لذت ببرید.

بهترین مسیر برای رسیدن به سراب نیلوفر

برای رسیدن به سراب نیلوفر باید مسیری مناسب و کوتاه را انتخاب کنید. بهترین مسیر برای رسید به مقصد، کمربندی کرمانشاه است. در ابتدا به این کمربندی بروید و سپس خود را به بلوار دولت آباد برسانید؛ مسیر را ادامه دهید تا به سراب برسید. یکی از نکات حائز اهمیت این است که مسیر دوچرخه سواری برای رسیدن به سراب نیز وجود دارد تا هم تحرکی داشته باشید و هم از طبیعت و هوای مطلوب لذت ببرید. باید توجه داشت که برخی از قسمت‌های مسیر دوچرخه سواری ناهوار است و کیفیت مطلوبی ندارد.

جاذبه های دیدنی و هتل ها و رستوران های نزدیک سراب نیلوفر

اگر بخواهید این دریاچه رویایی را مقصد خود قرار دهید می‌توانید از جاذبه‌های دیدنی دیگری نیز لذت ببرید و با یک تیر چند نشان بزنید. روستای قزانچی، زیارتگاه اویس قرنی، تالاب هشیلان، روستای عمرمل، طاق بستان و همچنین منطقه محافظت شده بیستون در نزدیکی سراب قرار دارند و می‌توانید از زیبایی‌های دیگر موقعیت‌ها نیز لذت ببرید.

هتل‌های مختلفی در اطراف سراب قرار دارند که اقامتی ایمن و باکیفیت را برای مسافران رقم می‌زنند. هتل‌های موجود استانداردهای لازم را دارند و به شما خدمات مختلفی را ارائه می‌دهند. هتل سینا، معراج، کوروش، آزادگان و… مورادی هستند که می‌توانید از آنها بهره ببرید. مسافت هر یک از هتل‌ها از سراب نیلوفر به ترتیب 23.1، 23.2، 24.4 و 32.6 است.

یکی‌دیگر از امکانات رفاهی ضروری که باید همیشه در دسترس باشد، رستوران است. رستوران‌های مرغوب و باکیفیتی در اطراف دریاچه وجود دارند که تنوع غذایی مطلوبی را ارائه می‌دهند و می‌توانید به سادگی غذایی لذیذ میل کنید. رستوران مهر، دیزی سنگی تخت خورشید، دیزی سرای پسران میرزا و… مورادی هستند که پیش روی شما قرار دارند.

اقدامات صورت گرفته در سراب نیلوفر

متاسفانه در سال 1390 حجم زیادی از آب موجود در سراب از بین رفت و دلیل این موضوع، استفاده بی‌رویه از برداشت آب این دریاچه بود. رفته رفته این دریاچه رو به خشکی رفت و هیچ اثری از گل‌های نیلوفر وجود نداشت. با گذشت زمان و با بالا رفتن توجه نسبت به این دریاچه و از بین رفتن آن، تلاش‌های بسیاری صورت گرفت و سطح آب دریاچه بالاتر آمد. پردیس کشاورزی و منابع طبیعی موجود در دانشگاه رازی در سال 1395 درصدد آن برآمد که تعدادی نیلوفر آبی را در بستر دریاچه بکارند تا دریاچه وجود این زیبایی‌ها را در خود احساس کند.

در ادامه فعالیت‌ها، در سال 1397 نیز به منظور پاکسازی محیط سراب از هر نوع آلودگی و زباله، جمعی از غواصان و قایقرانان دست به دست هم دادند تا سرابی عاری از هر نوع آلودگی ایجاد نمایند. لایروبی این سراب باعث شد تا جانی دوباره بگیرد و موقعیتی عالی برای مسافران گردشگران محترم باشد.

سخن پایانی

کرمانشاه مقصد بسیاری از گردشگران و مسافران است و دلیل این موضوع، وجود جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیار به‌حساب می‌آید. یکی از خاص‌ترین مناظری که می‌توانید به آن چشم بدوزید، سراب نیلوفر است. در فصول گرم سال و با بالا آمدن سطح آب، دریاچه مملو از نیلوفرهای آبی می‌شود و برگ‌های آن‌ها روی آب شناور می‌شوند. باید توجه داشت که بیشتر نیلوفر آبی در دهه 80 وجود داشت و رفته رفته از تعداد آنها کاسته شد. در سراب نیلوفر می‌توانید قایق سواری کنید و همچنین از امکانات رفاهی موجود در این منطقه بهره ببرید و اوقات خوشی را در کنار خانواده و دوستان سپری نمایید.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *